שיר אלמליח מביאה לעולם תינוק עם האקס והיא לא לבד

לפני כמעט כשנה התבשרנו על גירושיהם של הדוגמנית שיר אלמליח ובעלה, לאחר שהביאו לעולם בן משותף. לפני מספר ימים הפתיעו השניים, כי למרות גירושיהם, הם מצפים ללידת תינוק משותף נוסף אותו יגדלו בהסדר של הורות משותפת, ילד שיהיה אחיו הביולוגי של בנם רפאל. החלטה זו מעידה כי מושג המשפחה הולך ומשתנה לנגד עיננו. הזוג הזה לא יהיה הראשון ולא האחרון שבוחר בהורות משותפת, לפעמים בין זרים מוחלטים, לפעמים בין חברים, לפעמים כפי שמוכיחה אלמליח, זה אפשרי גם בין גרושים. 

כיום, כבר ברור כי משפחה אינה בהכרח גבר ואישה במערכת יחסים זוגית, שמגדלים יחד ילדים במשק בית משותף. גברים ונשים עשויים להחליט להביא יחד ילד לעולם מבלי להיות זוג בקשר רומנטי שמבוסס על היכרות מוקדמת, או  מתוך חיבור שנעשה במיוחד לצורך ההורות. מסע ההורות המשותפת מתחיל בהסכם, ממשיך בתהליך הפרייה ומגיע למימוש עם הלידה וגידול בצוותא של הילד, כאשר זמני השהות של הילד אצל כל אחד מהוריו מוסכמים מראש. מובן, שלכל אחד מההורים יכולים להיות בני או בנות זוג משלהם, בכל אחד מהשלבים הללו.

לאינסטגרם שלנו כבר נרשמתם? הנה הלינק

מהי 'הורות משותפת'?

הורות משותפת, היא מושג חדש בחברה הישראלית, כמו גם בעולם כולו. מדובר במערכת יחסים בין גבר ואישה, בין אם הקשר שלהם מבוסס על היכרות מוקדמת, או בין אם הם הכירו באופן מיוחד לצורך ההורות, שהביאו יחד לעולם ילד ביולוגי משותף, אבל הם אינם חיים כבני זוג ואינם מנהלים משק בית משותף.

מדובר במבנה משפחתי בו ישנם שני הורים ושני בתים. שני ההורים הביולוגיים ולעתים גם בני זוגם נוטלים על עצמם אחריות מלאה על הילד המשותף, כמו כל הורה.

הסדר של הורות משותפת מתאים לכל מבנה של משפחה: כאשר ההורים הם הטרוסקסואליים או חד מיניים. 

איך מסדירים את ההורות המשותפת?

ההמלצה הרווחת היא לערוך הסכם הורות משותפת ולאשרו  בבית המשפט לענייני משפחה. ההסכם  בנוי משני חלקים: הראשון, מה קורה במהלך ההריון ועד ללידה: אילו בדיקות יערכו ומי יממן אותן, מי ירכוש את הציוד לתינוק, מה יהיה שם משפחתו ועוד; החלק השני מתייחס לתקופה מרגע הלידה ומסדיר למשל את מקום מגורי הילד, סוגיית זרם החינוך שלו, תשלום דמי המזונות, תשלומים שוטפים שונים, חלוקת זמני השהות וכל עניין אחר שחשוב להורים שיש להסדירו בצורה מחייבת במסגרת ההסכם.

יתרונות וחסרונות

לידתו של ילד בהורות משותפת היא פתרון נפלא לאישה שאינה מצוייה במערכת זוגית ואינה רוצה ללדת ילד מתרומת זרע ולגדלו לבדה. לידה במסגרת הורות משותפת נותנת מענה לגברים הומוסקסואלים שאינם יכולים להרשות לעצמם הליך פונדקאות מבחינה כלכלית או שאינם רוצים לגדל ילד לבדם.

לידה של ילד במסגרת הורות משותפת מאפשרת לילד להינות מכך שיש לו שני הורים שותפים מלאים ופעילים בחייו ולכל אחד ממהורים לדעת שיש לו שותף פעיל בגידולו של הילד המשותף.

הסדר של הורות משותפת מאפשרת להורים להרחיב את המשפחה וללדת ילדים נוספים, אחים ביולוגיים "על מלא" לילד שכבר נולד.

יחד עם זאת אל לנו לשכוח, כי הורים שבחרו להביא לעולם ילד בהליך של הורות משותפת אינם בני זוג ולכן התנהלות שהיא טבעית ומובנת מאליה בין בני זוג הופכת למורכבת יותר בין הורים שהביאו ילד לעולם במסגרת הורות משותפת. לעיתים רק אחרי הלידה מגלים ההורים שהפערים ביניהם בנוגע לגידול הילד גדולים. לדוגמה, מה קורה כשאחד ההורים דוגל בשיטת חינוך אנתרופוסופית בעוד שהשני מתנגד לה? מה קורה כשאחד ההורים הופך לטבעוני?

מאחר ולרוב מדובר בני אנשים שהחליטו להביא ילד משותף לעולם מבלי שקדמה להחלטה זו מערכת יחסים זוגית או אפילו מערכת יחסים חברית משמעותית חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום שיערוך עבורכם את ההסכם המיטבי עבורכם וידע לשאול את השאלות הנכונות שעלולות לצוץ עם לידת הילד. כמו כן, אל תהססו במקרה הצורך להתייעץ עם אנשי מקצוע (מטפלים זוגיים או פסיכולוג ילדים במקרה שיש ילדים נוספים בבית) שיוכלו לתמוך ולעזור בהתמודדות עם האתגרים הניצבים בפני הורים המגדלים ילד בהורות משותפת.

והכי חשוב, שיהיה במזל טוב.

לאינסטגרם שלנו כבר נרשמתם? הנה הלינק

הורות משותפתשיר אלמליח