פורים שווה ושמח: איך לכוון את הילדים להימנע מתחפושות סטריאוטיפיות?

מדוע חשוב כל כך לדבר על "פורים שווה"? מחשבה נפוצה היא שפורים הוא חג של דמיון וחופש ושיש בו את הזכות להיות כל מה שנרצה. אם זה היה כך והתחפושות של הילדות והילדים שלנו היו נבחרות בבחירה חופשית מתוך קשת אפשרויות רחבה ופתוחה, לא היה כדאי שנתערב כלל. אבל האם זה באמת כך? מסתבר שלא בדיוק.

במציאות של הילדות והילדים שלנו פורים הוא חג של עיבוי סטראוטיפים והדרת השונה. פורים הוא חג של הגחכת נשיות, החפצת נשיות ובעיקר חג שיש בו אילוצים מגדריים רבים והליכה מרובה אחרי העדר. בחג זה הגדר השקופה והקיימת שמפרידה בין הזדמנויות שנפתחות לבנות ולבנים הופכת להיות עבה יותר וה"עדר" הופך להיות כופה ודורשני יותר. כך ש"בחירה חופשית" או "הליכה אחרי הלב" אינן קיימות בדרך כלל, ולכן כדאי כן לקיים שיח עם הילדות והילדים בקשר לבחירת התחפושת.

נכון, יש לי חברות וחברים מוכשרים שתופרים, סורגים ומכינים בעצמם את התחפושות. אבל אצל רבות אחרות (כולל אותי עצמי) שלא ניחנו במתנת היצירתיות, המסע אל התחפושת מתחיל בחנות התחפושות, שם הצוות יפנה אותך עם ילדתך או ילדך לאגף "המתאים". עם ילדה תופני אל "תחפושות הבנות" ועם ילד אל "תחפושות הבנים". אז רגע לפני פורים ושנייה לפני רכישת התחפושת, הנה כמה המלצות שיעזרו לכם לכוון את הילדות והילדים טוב יותר ולא ליפול לסטראוטיפים של מגדר:

 

עטיפות הספרים "כדוריקוד, "לביאת", ו"הורות מודעת מגדר"

מודעות שלנו עצמנו ההורים

מודעות לכך שרוב הסיכוי שהבחירה של הילד או הילדה שלנו רחוקה מאוד מ"בחירה חופשית" ולכן כדאי שנשוחח עליה. חשוב שלא נכוון בעצמינו את הילדות והילדים שלנו להיות כמו החברות או כמו החברים. אם הילד או הילדה שלנו בחרו תחפושת סטראוטיפית, נשאל "איך בחרת את התחפושת הזאת?" נבדוק אם הבחירה מושתת יותר על לב ורצון חופשי או יותר על "כי ככה כולן/ם". מומלץ לחשוב יחד על התחפושת, מה היא מייצגת? לוחמנות, אלימות, תעוזה? האם היא מתחברת למה שאנחנו מאמינות בו? לעודד הליכה אחרי הלב. להנגיש דמויות (דמיוניות או אמיתיות) שאפשר ללמוד מהן משהו, שמייצגות ערכים שאנחנו מאמינות בהם ולהציע תחפושת בהשראתן. 

חיזוקים חיוביים                                            

ילד או ילדה שבחרו מראש תחפושת מאתגרת סטראוטיפ, לעודד להדגיש כמה אומץ ומנהיגות דורשת הבחירה ללכת אחרי הלב ולא אחרי העדר.

להקריא ספרות שווה שמעודד ללכת אחרי הלב בפורים ובכל השנה

זהר גיבורת הספר החדש שלי "כדוריקוד", היא ילדה שהולכת אחרי הלב. ביקשתי מרמי טל שיאייר אותה כמו שהייתי אני בילדותי: שמנמנה, כהת עור ועם ויטיליגו. כשהייתי ילדה לא היו גיבורות כאלו בספרות ובתרבות והיה לי חשוב לשנות את המצב.

מתוך כדוריקוד. כתבה טל ברייר בן מוחה, אייר רמי טל

לקראת חגיגת פורים בגן, זהר מתכננת יחד עם רן תוכנית – הוא יתחפש לשוער והיא לחלוצה מבקיעת שערים. אבל לאמא ולאבא שלה יש תוכנית לגמרי אחרת עבורה והיא מקבלת בהפתעה: תחפושת פייה! מה יעשו זהר ורן? (מתוך כדוריקוד)

בכדוריקוד נגלה איך מאותגרים הסטוראוטיפים המגדריים בגן.לא עוד " פיה או שחקנית כדורגל" לא עוד " שוער או רקדן" זהר ורן יוכיחו שאפשר אחרת. אפשר גם וגם ויסחפו את כל הגן בריקוד ובבעיטה.  יש עוד ספרים שווים לפורים והסקירות עליהם מופיעות בקבוצת הפייסבוק שייסדתי "ספרות שווה". רק השנה יצא ספרו השווה של עברי לידר– "קרנפוני גוקיפוד וחברים" שמספר על חיות מעורבבות עם שלל מסרים מאתגרי סטראוטיפים נהדרים. סקירה עליו אפשר למצוא בקבוצת ספרות שווה. יש גם ספרים ותיקים יותר כמו "הנסיכה האבירה" של קורנליה פונקה, ו"שתי סינדרלות" של עינת ויצמן. על כל אלו ועל עוד ספרים ופעילויות שוות לפורים תוכלו לקרוא במאמר במנהיגותה.

עטיפות הספרים "הנסיכה האבירה, "שתי סינדרלות", "קרנפוני גוקיפוד וחברים"

לעודד ייצור ומכירה של תחפושות שוות

לרכוש תחפושת מיצרניות ויצרנים שמקדמים מגוון חברתי ובחנויות שיש בהן תחפושות שוות, כמו החנות הנפלאה "טומי ואניקה" בתל אביב שמקדמת שוויון מגדרי. השנה מצאתי ב"טומי ואניקה" גלימה שמצידה האחד היא דרקון ומצדה השני חד קרן, מגוון מאפשר ונהדר.

שיח על מגוון

לדבר עם הילד או הילדה על הדמויות שמציגות את התחפושות. לשאול אם הן מייצגות את כל המוכרות, מי חסרה או חסר ולמה. אם דפדפת באתרי התחפושות בוודאי שמת לב לכל שבין הילדות והילדים שהציגו את התחפושות קשה מאוד עד -בלתי אפשרי כלל, למצוא דמויות: מלאות או שמנות, כהות עור, על כסא גלגלים ואחרות. הדמויות מציגות מודל אחד ומעבירות מסר: "מי בפנים ומי לא". כדאי שנהיה במודעות למסר המפלה והמדיר הזה. בהתאמה לגיל כמובן זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת לעורר שיח ביקורתי.

להרכיב תחפושת שווה
אפשר ללכת יחד לשני "האגפים" ולבחור באופן מודע תחפושת שנוחה ונעימה לנו או לבחור חלקי תחפושות שנמכרות בחנויות יצירה ולהרכיב מהן תחפושות בהשראת דמויות שוות. הנה כאן דריה גרזון רז שהתחפשה לגיבורת ספרי הראשון "לביאת", ותמר קרשן שהתחפשה לאמיליה ארהרט. תחפושות שלא מצריכות שוטטות באגפים הנפרדים הסטראוטיפים, ומבוססות על פריטים שחלקם כבר בבית, ומעבירות מסר שווה מאוד.

דריה גרזון רז ותמר קרשן. צילום פרטי

בפורים הזה, אם הילד או הילדה שלכן בחרו תחפושת שמאתגרת סטראוטיפים מגדריים תהיו גאות ותחזקו אותה או אותו על האומץ והייחודיות. תדגישו ששונות אינה חריגות אלא שונות היא ייחודיות ויש בה צעד של מנהיגות. יש משמעות גדולה לעובדה שהילדה שלנו יודעת לבחור תחפושת "לא כמו כל החברות", ומשמעות עצומה לכך שהבן שלנו יבחר תחפושת ששונה מהנתיב המגדרי המוסלל שלו. יש משמעות עבורה עבורו ועבור החברה כולה.

**טל ברייר בן מוחה היא מייסדת מנהיגותה (ארגון שמקדם את תחום חינוך מודע מגדר, והורות מודעת מגדר), מנחה הורים וצוותי חינוך, מרצה, ומחברת הספרים "לביאת" ו"כדוריקוד", וספר 'הורות מודעת מגדר' שיוצא בקרוב לאור.

מגדרפוריםתחפושות