חופשת לידה לגברים: האם המהלך יקדם נשים או יפגע בהן?

בימים אלו התבשרנו כי יוזמה של השרות מרב מיכאלי ומרב כהן בשיתוף עם שר האוצר, אביגדור ליברמן למתן חופשת לידה לגברים תיכנס לתקציב הקרוב.

התגובות למהלך היו מעורבות – יש מי שטענו כי המהלך מפלה נשים לרעה כיוון שיחייב אותן לחזור לעבודה כדי שבני הזוג ייצאו לחופשת לידה וכי  גם נשים צריכות לקבל תוספת בתקציב להארכת חופשת הלידה שגם גם היא קצרה מדי.
דעתי הפוכה. דווקא יציאת גברים לחופשת לידה תקדם את השוויון המגדרי בין בני הזוג בבית, תשפר משמעותית את הקשר בין האב וילדיו, ותאפשר לנשים לסגור את הפער שנוצר מעמיתיהם במהלך חופשת הלידה.

למעשה הזכות לממש את ההורות של גברים בישראל נפגעה עד היום משמעותית. כיום, ברוב הבתים בישראל נשים הן אלו שלוקחות חופשת לידה (תקופת הורות) בעוד שרק כ 2% מהגברים עושים זאת, וזאת על חשבון חופשת הלידה של האימהות.. ע"פ סקרים שערכה נציבות שירות המדינה ובעקבותיו הוצאנו יחד את הקמפיין #אבא_בארבע ראינו שלא רק שגברים אינם מממשים את זכותם ההורית, 26% מהם טענו שהם חוששים מחוסר תמיכה וביקורת מהמנהל/ת עמיתים/ות לעבודה או חוששים שהקידום שלהם יפגע במידה ויממשו את זכויות ההורות שלהם. 99% מהאבות שהשתתפו בסקר ציינו כי הם מעוניינים לממש את הזכויות ההוריות שלהם. היו כאלו שהעידו בפנינו שהם כן רוצים לעשות זאת אבל נתקלו בהתנגדות מצד המנהל שלהם.

 
רוצות ורוצים להבין עד כמה חופשת לידה לאבות משמעותית?

מאמר שפורסם ע"י קופת חולים כללית המתבסס על מחקרים שפורסמו בעולם הקובעים: נוכחות האב חשובה להתפתחות התקינה של הילד כבר בימיו הראשונים והוא חיוני לעתידו לא פחות מנוכחות האם.
מחקרים שנעשו בשנים האחרונות התמקדו בקשרים שנוצרים בין אבות לתינוקות.  ועל כך שלהתקשרות הזאת יש השפעה משמעותית על התפתחות הילדים; על בריאותם הפיזית והנפשית ועל סיכוי הצלחתם בלימודים ואח"כ בקריירה.

מתוך סקר שפרסמה חברת מקינזי עולה שהיתרונות של חופשת הלידה לגברים מתחילות כבר בבית:
90% מהגברים שרואיינו הבחינו בשיפור ביחסיהם עם בת זוגם.
מחקרים מראים גם שמעורבות מוגברת של אב בטיפול בתינוק יכולה להפחית את תוצאות הדיכאון של האם לאחר לידה.

ועוד יתרונות שנמצאו בסקרים:
1. ביסוס התפקיד ההורי מהלידה וקשר חיובי להמשך החיים
2. סיוע לקריירה של בת הזוג – ולכלכלת המשפחה
3. שיפור הפרודוקטיביות של האב.
בעוד ש-20 אחוז מהמשיבים אמרו שהסיכון לנסיגה בקריירה הוא החיסרון העיקרי ביציאה לחופשה, רובם אמרו שהם מרגישים שהיתרונות עולים על הסיכון.

משבר הקורונה יצר דחיפות חדשה לחברות שמתלבטות כיצד לתמוך ברווחת העובדים. בעולם כולו וגם כאן בישראל הראשונים להרים את הכפפה היו דווקא חברות עסקיות שהחלו לממן בעצמן חופשת לידה לגברים. בישראל מרבית החברות שבחרו במהלך הזה הן חברות הייטק כמו מייקרוסופט שמממנת 6 שבועות חופשה לגברים, סיילספורס שמסבסדת טיפול בילדים ומעניקה החזר של 500 דולר בחודש בנוסף ל 12 שבועות (מתוך וואלה 17.11.21 דן אנד ברדסטריט).

ואיך זה נראה בעולם?
90 מתוך מדינות העולם מציעות חופשת לידה לגברים.
בדרום קוריאה, השיאנית העולמית מקבלים האבות חופשת לידה בתשלום של 53 שבועות, ביפן 52 שבועות, בצרפת 28 שבועות, שוודיה, איסלנד, נורבגיה ופינלנד שמעניקות חופשת לידה של 14-9 שבועות.

ממוצע חופשת הלידה לגברים במדינות OECD הוא שמונה שבועות.

הורות, ילודה ומשפחה חשובים מאוד בישראל. ממוצע הילודה הוא כפול מזה של ה OECD ועומד על 3.1 ילדים למשפחה בממוצע. המשמעות של חופשת לידה לגברים אינה "לקחת מאימהות בכוח" את הצורך והרצון להיות נוכחות בחיי ילדיהן וילדותיהן אלא לייצר מעורבות אמיתית, ובעתיד גם שווה של גברים במהלך יצירת המשפחה. זהו תהליך מבורך וחשוב בחלוקת הנטל וביצירת שוויון בבית ובשוק התעסוקה ויסייע לדור העתיד שלנו הן בבריאות הנפשית והפיזית והן ביכולת שלו להגיע להישגים. וכמובן ביצירת חברה צודקת ושוויונית יותר.

העולם הנאור הבין זאת כבר מזמן. הגיע הזמן שגם אנחנו, אם נרצה להיות חלק ממנו,  נלך בדרכו.

—————–

הכותבת: מיכל מטס-ליטמנוביץ' היא מנכ"לית "עבודה שווה" – לקידום שוויון מגדרי בשוק התעסוקה ו"התו השווה לארגונים"