שבט אמהות : "יש סיבה לאמרה 'צריך כפר לגדל ילד'"

שלוש בבוקר, את והבייבי וצרחות. משהו מציק לו, הוא סובל ואת חסרת אונים. ניסית לערסל, להניק, להרגיע וכלום לא עוזר. מה עכשיו? אמצע הלילה, לא תפריעי לחברה או שכנה או אפילו לאמא שלך שכבר עוזרת המון. אם רק הייתה לך אפשרות להתייעץ עם מישהי במצבך, שגם ערה עכשיו. או עם אשת מקצוע שבהינף ווצאפ, שולחת פתרון והופ, הוא חזר לישון.

על זה בדיוק חשבה יוזמת "שבט אמהות" קרן איתן, כשבנתה את המיזם הכל כך פשוט אבל כל כך חכם שלה. היא הבינה שכל אישה צריכה שבט. כי כמה רחובות ממנה, אמא אחרת זקוקה לעצה או תמיכה, ולידה בבית הסמוך אישה ותינוק רק מתפללים לעוד כמה שעות שינה.  בדיוק כמו פעם, בשבט, הנשים שסביבך, הן כוח. הן מקור לידע, שיתוף, הכוונה, ולא פחות חשוב, לתחושה שאת לא לבד.

"בעידן הזה, איבדנו את הזכות של לגדל ילדים ביחד". אומרת איתן. "יש סיבה לאמרה – 'צריך כפר לגדל ילד'. הרבה יותר הגיוני לקבל את חכמת השבט, עם מי שעברה את זה לפנייך ויודעת לנרמל את זה ולהגיד לך שאם עכשיו קשה עם בן הזוג – לא אומר שתתגרשו, או אם את לא מסתדרת בהנקה, או כשאת נאבקת בגזרה לאחר לידה ובאינסטוש כולן חטובות וקלילות.  יש קול שמרגיע אותך ואומר לך 'גם אני הייתי שם, אני מבינה ואת תראי שהכל יסתדר'. יש משהו מרגיע בלגדל ילדים יחד, קבוצה בה את עם נשים במרחב שלך, שחוות את מה שאת חווה מבחינת התזמון המשותף, המרחב האינטימי, או ההכוונה המקצועית".

'צריך כפר לגדל ילד': קרן איתן. צילום: תמי סלע

קרן איתן, 38, אמא לשלושה ילדים, נחש, כלב ושני תוכים (ועד לפני שבוע גם לארנב), מתגוררת ברעות. היא יזמית ויוצרת תוכן ברשת, בלוגרית, מנהלת קהילות. הרעיון לשבט נולד מתוך הצורך הכי טבעי ואישי שלה עצמה.

"כשנולדו התאומות נאלצנו "לבלות" 11 שבועות בפגיה, עם הרבה דאגה וסימני שאלה. סביב תקופה זו, התחלתי בכתיבת הבלוג  "אמא על תנאי", וזו היתה דרכי לשתף את העולם במה שקורה בפגייה ודרך לפרוק ולהתמודד. הבלוג הפך להיות מקור עצום לכוח וידע עבור הורים לפגים ותאומים וגם עבור כאלה שהזדהו עם החוויה. זה עיצב אותי ונתן לי כוח לעזור לאחרים. יצרתי את 'שבט אמהות', מתוך רצון להביא את בשורת האמהות השפויה לכל אמא ישראלית, בכל מקום בעולם, מתוך הבנה שלכולנו נחוץ מרחב נשי אינטימי בו ניתן לשתף הכל, ללא שיפוטיות, עם המון הכלה והזדהות ובו נפגוש נשים שעוברות מה שאנחנו עוברות, והכי מבינות מה אנו מרגישות עכשיו. מתוך זה, נוצר כוח עוצמתי שמחזק ונותן המון אוויר לנשימה ובעיקר הבנה שאת בסדר, וכולן עוברות את זה יחד איתך".

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Keren Eitan (@shevet.imahot__keren.eitan)

איזו בשורה מביא "שבט אמהות" לנשים ?

"אנחנו יוצרות קבוצות קטנות ואינטימיות לנשים לאחר לידה, בחלוקה לפי מקום מגורים, גיל ועיסוק ויש קב' ווטסאפ עם יועצות מקצועיות, כמו הנקה, שינה, התפתחות , תזונה, הדרכות הורים, תעסוקה, זכויות משפטיות ועוד. הרעיון הוא להנגיש את התמיכה בתקופה שאחרי לידה בצורה אינטימית לא שיפוטית, של אמהות באותו מצב , שמשתפות ומקבלות פידבק מנשים באותה חוויה כמוהן וזה הופך למקום מאוד בטוח עבורן. לדוגמא, אחרי הלידה השניה שלי, הייתי בטוחה שצנח לי האגן ובחיפוש בגוגל חשבתי שאני זקוקה חד משמעית לניתוח. אם היתה לי פיזיותרפיסטית במרחק ווטסאפ, כנראה שלא הייתי נכנסת לסרטים שנכנסתי אליהם".

אילו נשים פונות לשבט?

"נשים משלב ההריון ועד אמהות לילדים בגילאי ההתבגרות. השבט הוא מקור להמון ידע והכוונה מתוך הידע שלי ושל אחרות. איך נשמור על עצמנו לאחר הלידה, איך להתנהל נכון עם התינוק, איך לשמור על מצב רוח עם כל כך מעט שעות שינה, איך הזוגיות תשרוד את התקופה הקשה, ועוד. ליווי של קבוצת הווטסאפ, של יועצות מקצועיות, דייט שבועי בזום, וסדנאות מוקלטות. בתכניות הליווי יש כ 250 משתמשות כל חודש. וכל הזמן נפתחות קבוצות חדשות כל שאורכות שלושה חודשים. ברשת כולה, יש פעילות של כמאה אלף איש בכל הפלטפורמות."

איתן, חולשת כיום על מספר פלטפורמות דיגיטליות הכוללות בלוג הורות, קהילת הורים לתאומים, שבט אמהות, פודקאסט "אמא כמוך" ותכניות ליווי מגוונות. היא מגיעה לכ 100,000 נשים והורים ברחבי הארץ ומעניקה להם הצצה כנה ואמיתית, ללא פילטר, לחיים שלה כאמא וכאישה, באינסטגרם , בפייסבוק ובקבוצות ווטסאפ.

"זו קהילה דיגיטלית חינמית, שבה אני משתפת מהחיים שלי כאמא בלי סינונים. יש בה הכל מהכל – רגעים טובים וקשים וגם דברים הקשורים להתפתחות שלי כאמא ואדם. רגעי אושר או כוס יין של מנוחה, או את הר הכביסה ואת מסיבת הסיום של הילדה. מראה תמונה על כל המורכבות שלה ונשים אוהבים את זה כי זה לא חיי האינסטה שהמסר בהם הוא כמה קל להיות אמא, אלא החיים האמיתיים באמת בצורה הכי חשופה. העוקבות שלי מתרגשות יחד איתי, כואבות ומתלבטות יחד איתי, וזה עוזר גם לי, כי מקבלת עצות וחיזוקים והרבה כוח מנשים אחרות. שזה ממכר".

מה חסר לנו היום כנשים, שהיה לבנות השבט בעבר בלי להתאמץ?

"התמיכה, המקום חסר האינטרס וחסר שיפוטיות. לא אמהות מהעבודה או מסגרות של הגדולים ולא משפחה, אלא נשים שמתכנסות נטו כדי לתמוך ולהיתמך. ומשם יוצא קסם בהכרח. אני רוצה שאמהות גם עם ילדים בני 3,4 ימצאו כלים והמלצות שרלבנטיים להן: ספרים, מוצרי פארם, אבל לא במחיר מופקע ומפונפן, מעניין אותי מה יעשה הכי טוב ונוח לילדים. לא תמצאו אצלי המלצות מטרמינל איקס, זה לא אורח החיים שלי. אני לא גרה בתל אביב ולא טסה לחו"ל כל יומיים, כי אלו לא החיים האמיתיים. כשאני מוציאה את הכסף שלי, אעשה קניות בחכמה ואעלה המלצות לחוויות משפחתיות, קמפינג, חוויות שלא עולות כסף, כמו יום כייף ברכבת ואיפה אפשר למצוא כרטיסים בזול. החיים האמיתיים כמו שהם כולל תמונה עם גלגול עיניים כשהילד לא מפסיק לחפור, ודואגת לתת השראה לא לשכוח את הוולביינג שלנו בתוך השגרה ולהירשם לקורס או פעילות".

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Keren Eitan (@shevet.imahot__keren.eitan)

איתן לא נחה לרגע. בימים אלה, היא עובדת על חלום נוסף שלה, שעתיד להתממש בקרוב מאוד. במקביל היא שוקדת על להגדיל ככל שניתן את הקהילות ולהגיע לכמה שיותר נשים עם הבשורה והשבט. היא מודה שהיא מכורה להפצת ידע ותובנות, כדי שבעתיד, השבט יגע בכולנו ויהווה רווח נקי לנשים באשר הן.

"לרוב מצטרפים אלינו בגלל ההכוונה ואז מתאהבים ברעיון השבט. לא תמיד הצורך שלו ברור לכולם, אבל אז כשאת מוצאת עצמך בשלוש בבוקר ערה עם הבייבי, ואת מבינה שיש שבט שלם שער איתך, ויועצת הנקה בשלוף, את מרגישה יותר שפויה. זה הרעיון בכללותו. כיום, אחרי שהקמתי את המרחבים, אני כמעט לא נוכחת בקבוצות. הן יוזמות ומתנהלות בעצמן, אני בוחרת את היועצות  המעולות, והמרחב מקיים את עצמו, שזה נפלא בעיניי".

"מתאהבים ברעיון השבט"- קרן איתן. צילום: סלי בן אריה

אינסטגרםאמהותבלוגרית