ארון מלא: הקבוצה שתשנה את איך שאת מתלבשת בלי לקנות מלתחה חדשה

מי מאיתנו לא עמדה מול ארון בגדים עמוס לעייפה וחשבה לעצמה "אוף, אין לי מה ללבוש"? בניסיון לעזור לנו להתמודד עם התחושה המתסכלת, לפני מספר חודשים הקימה שני ספיבק-פיש את הפרויקט הפייסבוקי "ארון מלא", שכבר הספיק לזכות בתשומת לב של למעלה מ-2,700 נשים (וגברים) בזמן קצר. במסגרת הפעילות בקבוצה, ספיבק-פיש, אמא לדריה ובת זוג למיכאל, חולקת טיפים וכלים שרכשה מתוקף ניסיונה ארוך השנים כסטייליסטית אישית וכמנהלת בלוג האופנה blonde bleach.

"הקמתי את קבוצת הפייסבוק מתוך רצון להראות לאנשים, נשים וגברים כאחד, שאפשר להתלבש יפה ומקורי בלי שיהיה לך ארון מפוצץ בבגדים", היא מספרת. "בקבוצה אני נותנת כלים להתמודדות עם בעיית הארון המלא ועוזרת לעבור למלתחה מחושבת וחכמה, בה כל הפריטים משתלבים אחד עם השני ויוצרים אאוטפיטס הרמוניים ומגניבים".

בנוסף, ספיבק-פיש נוהגת לאתגר את חברות הקבוצה מדי שבוע או חודש להתבונן מחדש בארון הבגדים שלהן, למצוא שילובים מעניינים שאולי לא חשבו עליהן קודם לכן, להוציא פריטים שאינם רלוונטיים ואפילו להתחיל "צום קניות" של חודש ימים, בניסיון לתת הזדמנות אמיתית לפריטים שכבר קיימים במלתחה. את האתגרים, היא מספרת, היא מנסה ליצור כדי שיספקו למשתתפות בהן מסקנות וכלים לשימוש בעתיד. "אני חושבת היטב על כל אתגר כזה, כדי שמעבר לפאן זה יהיה גם יעיל".

להסתכל על הארון שלכן מזווית אחרת. שני ספיבק-פיש, צילום ביתי

כשהקימה את הקבוצה, הקונספט של ארון מפוצץ לצד ההרגשה של אין-לי-מה-ללבוש הייתה לחלוטין במחשבתה. "היה לי דחף להראות שאפשר לשנות את התפיסה על פיה ארון מלא נחשב לסמל סטטוס. רציתי לספר על הנזקים הסביבתיים שגורמת תעשיית האופנה, תעשיית הייצור ההמוני של הבגדים הזולים שהתרגלנו לקנות. במהרה הבנתי שיש לא מעט נשים וגברים שרוצים לשנות את הרגלי הצריכה שלהם".

כשאני שואלת אותה מי קהל היעד של הקבוצה, התשובה ברורה לה מאוד. "בקבוצה אני רואה הרבה נשים שרוצות להיגמל מהרגלי הצריכה הרעים, מאותן הקניות הספונטניות. יש גם נשים שכבר 'התפקחו' ושמחות עם כמויות בגדים קטנות יותר. יש הרבה בנות שאוהבות אופנה, אוהבות לבטא את עצמן בעזרת הבגדים ומעלות תמונות אאוטפיטס של האתגרים לקבוצה", היא מפרטת. "קבוצת ארון מלא היא לא רק קבוצת תמיכה לכל הנשים שהלכו לאיבוד עם הנורמות החברתיות וה'אושר' שבחדר הארונות. זו קבוצה של נשים שאוהבות ליצור, להפתיע את עצמן ולגלות את הצד החיובי שבמלתחה החכמה. 'ארון מלא' זו למעשה קבוצה של נשים חכמות, שיודעות שהאושר לא נמצא בסייל של H&M".

האושר הרגעי שבקניות ספונטניות הוא הבאסה של המחר

מה שהתחיל את השינוי התודעתי של ספיבק-פיש והביא בסופו של דבר להקמת הקבוצה, היה החשיפה שלה לעקרונות הגישה המינימליסטית. "הפסקתי להיקשר לדברים בקטע נוסטלגי. אין לי בעיה להפטר מדברים שהפכו ללא שימושיים לי, גם אם הם היו נוסטלגיים. פעם זה היה קשה לי, אבל היום כשאני מוציאה דברים מיותרים מהבית, אני מרגישה הקלה", היא מתארת.

פחות בגדים, יותר מה ללבוש. צילום: Shutterstock

"את הדבר הזה אני מנסה להעביר למשתתפות הקבוצה. להראות להן שאפשר לזרוק בגדים שכבר אינם שימושיים, ושאין שום צורך לאגור אותם", מסבירה הסטייליסטית. "אני נותנת כלים לקנייה הבאה, כדי שהקניה תהיה מחושבת, נכונה. אני מראה שאם קונים נכון, אפשר לחזור הביתה ולראות שהפריט החדש מתאים לעוד פריטים בארון, שהוא לא חד פעמי, שהוא ישרת אותך לעוד כמה עונות. ברגע שאנחנו יוצאות לשופינג עם רשימת מכולת, יודעות בדיוק מה לקנות ולאיזה פריטים אחרים בארון הפריט החדש יתאים, הקניה הזו תהיה מוצלחת. אני מלמדת את הבנות להימנע מקניות ספונטניות. בדרך כלל כאלה יהיו לא מוצלחות".

מעניין לשמוע שאת עקרונות השיטה המינימליסטית ספיבק-פיש מעבירה הלאה גם באמצעות שירותי הסטיילינג האישי שהיא מספקת. "אמנם אני לא מטיפה ללקוחותיי את תורתי, אבל סקרנותם בעניין פותחת בפניהם עוד דלת לעולם יצירתי יותר, נגיש ונוח יותר – המלתחה החכמה, שעובדת לפי קולקציות קפסולה עונתיות", היא מגלה.

"אני מאוד מאמינה במלתחה חכמה ופונקציונאלית. אני יודעת מנסיון של שנים בתחום והמון ארונות בגדים שאין צורך ביותר מ-20-23 פריטים לעונה", אומרת הסטייליסטית. "באמת, אם הבגדים מותאמים היטב לגזרה שלך, לסגנון, כאשר הם מתאימים אחד עם השני, תהיי בטוחה שאת לא צריכה יותר מזה".

ספיבק-פיש מבקשת לשנות את התפיסה שקנייה ספונטנית היא פינוק או חוויה. "רוב הבנות שאני מכירה קונות ספונטאני בגדים זולים בעיקר. כי לכי תקני ספונטאני מעיל עור מושקע או נעלי גוצ'י, נראה אותך. רוב הנשים קונות ספונטאני כי זה נגיש ובעיקר זול", היא אומרת, ואני מיד נזכרת במבוכה בבגדים הזולים האחרונים שרכשתי לפני מספר חודשים ועדיין שוכבים להם בשקית הממותגת.

"כשאת קונה פריט לא מתוכנן, את לא משקיעה מחשבה אם הפריט יתאים לשאר הבגדים שיש לך, או לאיזו מטרה הפריט הזה ישרת אותך. אז את קונה, מתלהבת בקופה, אחרי זה שוב כשאת מוציאה אותו מהשקית ואולי שוב כשאת מודדת בבית, וזהו. כשאת הולכת לישון את כבר לא זוכרת שיש לך שמלה חדשה שעלתה לך 'כולה 40 שקל', כי היא לא באמת שווה מחשבה. השמלה הזו סיפקה לך כמה דקות של דחף ותו לא".

"השמלה שקנית ב-40 שקל סיפקה לך כמה דקות של דחף, ותו לא". צילום: shutterstock

5 טיפים שיעזרו לך לנצל את מלוא הפוטנציאל של הארון שלך

אם אתן סקרניות לגבי הגישה הצרכנית המוקפדת אך לא בטוחות כיצד להתחיל, או שעולות בכן חששות ושאלות כמו "אבל מה אם אני אוהבת לעשות קניות, ואיך אני בכל זאת משלבת את ההנאה הזו בחיים שלי?", לספיבק-פיש יש חמישה טיפים מצויינים בדיוק בשבילכן:

1. "מומלץ להרכיב מלתחת קפסולה ממספר מצומצם של פריטים, כאשר כל פריט הוא איכותי ומיוחד. רק אומר שמספיקים 7 פריטים עליונים, 5 פריטים תחתונים, 2 שמלות, 2 ג'קטים, 3 זוגות נעליים, תיק אחד גדול ואחד קטן – וקיבלנו יותר מ-40 אאוטפיטס שונים שלא יחזרו על עצמם".

2. "כשאני צריכה לקנות פריט מסוים, אני קודם כל בודקת אצל מעצבים מקומיים. אחרי זה אני עוברת באתרי אינטרנט שמוכרים 'אופנה הוגנת' – פריטים שעוצבו ונתפרו בתנאי עבודה מקובלים, אופנה בת קיימא וחנויות אתניות. אני משקיעה בבגדים כדי שאוכל ללבוש אותם לאורך כמה שנים טובות, לכן חשוב לי שהבד יהיה איכותי, שהגזרה תהיה רלוונטית גם בעוד נניח שבע שנים, וחשוב לי שהפריט יהיה ייחודי".

3. "עזבו אתכן מטרנדים. אני לא מאמינה בהם, הם מתים מהר מידי. אני בעד פריטים קלאסיים, כאלה שיהיו רלוונטיים גם בעוד עשור. תראו את כל הוינטג' הזה, הפריטים שהסבתות שלנו לבשו. יש שמלות בגזרות מופלאות, מאוד נשיות, מחמיאות וכן, רלוונטיות גם היום. טרנד זה גג לחודש, ואז לפח".

את לא צריכה יותר מ-23 פרטי לבוש לעונה. צילום: Shutterstock

4. "תעשו שופינג! פשוט תעשו אותו מבוקר, מותאם ומחושב היטב. כדי להגיע למלתחה חכמה, עליכן קודם כל להיפטר מכל הפריטים המיותרים והזולים שקניתן במהלך השנים. תישארו רק עם פריטים שאתן לובשות. אחר כך, תעשו רשימה של מה שחסר לכן. עליכן להתחשב באורח החיים שאתן מנהלות- עבודה/בית/פנאי, אילו פריטים משרתים אתכן ולאילו מטרות. כשתדעו אילו פריטים בדיוק חסרים לכן כדי להרכיב מלתחה חכמה ומושלמת, צאו עם הרשימה לשופינג ותקנו אך ורק מה שחסר לכן. תדאגו שהפריטים החדשים יהיו איכותיים, מיוחדים, שיתאימו לרוב הפריטים הקיימים במלתחה הקיימת. וודאו שאתן לא קונות פריט שכבר קיים אצלכן, וכמו כן וודאו שאת הפריט החדש אפשר יהיה ללבוש לכמה שיותר איוונטים וסיטואציות".

5. "ותזכרו – שופינג לא באמת עושה אתכן מאושרות. תחסכו את הכסף הזה לכרטיס טיסה או מנוי לבריכה".