באמת, קנדל ג'נר היא אייקון האופנה של העשור? הנה 5 נשים יותר חשובות בתחום ממנה

הזכייה של קנדל ג'נר בתואר "אייקון האופנה של העשור" היא לא רק מגוחכת, אלא גם מבישה עבור תעשיית האופנה – ששכחה מה היא דמות פורצת דרך.

 

ב-10 בספטמבר, במהלך שבוע האופנה בניו-יורק, הוענק לקנדל ג'נר בת ה-21 התואר "אייקון האופנה של העשור". הביקורות הציפו את הרשתות החברתיות מיד לאחר ההכרזה על הזכייה, וגם הממים לא איחרו להופיע. הרי לא צריך להיות גאון מתמטי כדי להבין – לפני עשר שנים הזוכה הטרייה הייתה בת 11!

 

עוד באון לייף:

 

ג'נר חבה את הצלחתה לשערוריות המתוקשרות שמנהלת משפחתה, כאשר הישגיה נמדדים באמצעות לייקים ועוקבים. ככל הנראה, זוהר הפילטרים הצליח לסנוור את חבר השופטים של פרסי האופנה במדיה, אשר הוכיח כי העולם שייך לאינסטגרם. ובכל זאת, ראוי למחות על הבחירה ההזויה, ובהזדמנות זו אנצל את הבמה כדי להטות את הזרקור אל עבר דוגמניות ושחקניות, בעבר ובהווה, שהיו לחלוצות, שברו מוסכמות או בססו עצמן כאייקון בזכות כמה הצלחות שאינן מדידות ב-K עוקבים.

 

ג'נר במעמד קבלת הפרס בשבוע האופנה בניו יורק. צילום: Shutterstock

 

 

מנצחת בגדול: אשלי גרהם

את קורותיה של אשלי גרהם אתן כנראה כבר מכירות: היא הדוגמנית הראשונה למידות גדולות שהופיעה על השער של ספורטס אילוסטרייטד, והדוגמנית הראשונה למידות גדולות שמככבת בקביעות על שערי ווג בריטניה וארה"ב. היא מדוברת בכל מדורי הרכילות, הנחתה את Saturday Night Live  וצעדה על המסלול בשבוע האופנה בניו יורק. בדיוק בגלל זה, הרשימה הזו לא הייתה שלמה בלעדיה.

 

מעבר לשלל ההישגים המכובדים של אשלי גרהם (והם רבים וראויים להערכה), הניצחון האמיתי שלה טמון בכך שבתוך תעשיית האופנה הסוגדת לרזון, ובעיני קבל שלא באמת ידע עד היום להעריך דוגמניות פלאס סייז, היא הצליחה להפוך לדוגמנית על מן השורה לכל דבר ועניין. היא השילה מעליה את התווית המוצמדת לדוגמניות למידות גדולות, ולא איפשרה שייתייחסו אליה כאל דוגמנית סוג ב' – היא עשתה את מה שאף דוגמנית פלאס סייז לא עשתה לפניה והותירה את המונח "פלאס סייז" מחוץ לפריים.

 

בשנת 2017, כל דוגמנית עולה שאינה עונה על הגדרות היופי הקלאסי של תעשיית האופנה הצרה, חבה את ההזדמנות שניתנה לה לאשלי גרהם.

 

 

אשלי גרהאם בשבוע האופנה בניו יורק – כן, אותו אירוע בו פרס אייקון האופנה הלך לקנדל ג'נר. צילום: Shutterstock

 

 

הערפדית וסמל המין הראשון: תידה בארה

בתחילת המאה ה-20 דימוי ה"ואמפירית", הערפדית, כבש את המסך הגדול. דמות האישה האפלה, החושנית והמפתה שלוכדת גברים ברשתה הקטלנית סחררה את הצופים (והצופות). בעוד התרבות ההוליוודית בחיתוליה, ומרחק של 25 שנים מפריד בינה לבין "ימי הזוהר", תידה בארה פיזרה אבק כוכבים – במבט חודר ותלבושות שלעיתים קרובות כמעט לא הותירו מקום לדמיון, היא יצרה את המושג "סמל מין". שחקניות רבות השקיעו מאמצים בניסיון להתחקות אחר הסגנון הדרמטי, אך בארה לנצח תהיה ה"ואמפירית" המקורית.

 

העירום בסרטים בכיכובה של בארה היה שערורייתי לתקופה, ובשנות ה-30 קוד ההפקה השמרני של הוליווד אסר על הקרנתם – הם נגנזו וכמעט כל עותק הושמד. תידה בארה כיכבה בעשרות סרטים אילמים בין 1915-1919, אבל אחרי מלחמת העולם הראשונה הקריירה שלה דעכה. ענן הדרמה והמסתורין שאפף את אישיותה חיזק את מעמדה התקדימי כשחקנית. היא סללה את הדרך עבור כוכבות הקולנוע אשר הגיעו אחריה כאשר הציבה את הנשים בקדמת התעשייה.

 

סמל המין הראשון של הקולנוע האילם. צילום: ויקיפדיה

 

על המסלול הגבוה: דבון אאוקי

תנאי הסף הראשון עבור דוגמנית מסלול הוא רף הגובה, כאשר כידוע, הדרישה היא לפחות 1.75 מ'. יפות ומוכשרות נכשלו כשניסו לפלס את דרכן אל הפסגה, ונותרו מחוץ למסלול רק בגלל גובהן. אולם בעשורים האחרונים, כמה דוגמניות "פטיט" הצליחו לכופף את חוקי המשחק, כיכבו בתצוגות אופנה ועיצבו מחדש את הפני התעשייה. טוויגי האייקונית היתה הראשונה, אבל הנמוכה ביותר היא דבון אאוקי.

 

בשנת 1998, בהיותה בת 16 בלבד, הדוגמנית/שחקנית דבון אאוקי (אחותו של הדיג'יי סטיב אאוקי) נבחרה להחליף את נעמי קמבל ולשמש כפרזנטורית של מותג העל ורסצ'ה. בגובה המתנוסס על פני 165 סנטימטרים בלבד, הפכה הניו-יורקרית הצעירה לדוגמנית המסלול הנמוכה בדורינו. אאוקי, אמריקנית ממוצא יפני-גרמני-אנגלי, דגמנה בין היתר עבור שאנל ומוסקינו ובמקביל תחזקה קריירת משחק משגשגת – נתקלתם בה ב"מהיר ועצבני 2" וב"עיר החטאים", למשל. אז מי אמר שהגודל משנה?

 

דבון אאוקי על המסלול של שבוע האופנה האחרון בניו יורק. צילום: Shutterstock

 

 

הטרנסג'נדרית הראשונה על שער מגזין ווג: טרייסי נורמן

היא נאלצה להסתיר את זהותה המגדרית כטרנסג'נדרית – חשיפתה כטרנסג'נדרית היא זו שהובילה לדעיכת הקריירה שלה. תעשיית היופי של שנות ה-70 עוד לא היתה בשלה לדוגמניות טרנסג'נדריות, אבל אחת בשם טרייסי "אפריקה" נורמן התכוננה לכבוש אותה בסערה למרות הכל.

 

נורמן פרצה לתודעה הציבורית כאשר פניה נבחרו להופיע על בקבוקי קליירול, מותג צבע לשיער. מאוחר יותר, היא הפכה לדוגמנית האפרו-אמריקנית השנייה (והטרנסג'נדרית הראשונה אי פעם) שהצטלמה עבור השער של מגזין ווג. לאורך שנים בתעשיית האופנה היו כאלה שנחשפו לזהותה האמתית, אך בחרו שלא להוציאה מהארון. כאשר האמת יצאה לאור, הקמפיינים של טרייסי הופסקו והקריירה שלה למעשה הסתיימה. בשנת 2016, המותג קריירול אשר זימן עבורה את הפריצה הגדולה, בחר לתקן את העוול ההיסטורי וליהק את נורמן בת ה-63 לקמפיין "צבע אמיתי כמוך".

 

על אף מעטה הסודיות שאפף את זהותה המגדרית בשיא הצלחתה , נורמן נחשבת לאחת מדוגמניות העל פורצות הדרך עבור טרנסקסואלים בעולם האופנה ומודל לחיקוי עבור נשים אפרו-אמריקניות. ההצלחה האובייקטיבית שלה פתחה דלתות עבור הדוגמניות הטרנסג'נדריות שבאו אחריה.

 

 

לא דומה לאף אחת אחרת: וויני הארלו

את וויני הראלו אתן וודאי מכירות. גם אם שמה לא מצלצל מוכר, אין סיכוי שלא נחשפתן לצילומי הדוגמנות שלה, אולי אף למדתן לזהותה בתור הדוגמנית השחורה שסובלת ממחלת עור נדירה. היא נולדה בשם שאנטל בראון ופרצה לתודעה כאשר השתתפה בעונה ה-21 של תכנית הראליטי האמריקאית "טופ-מודל" בהנחייתה של דוגמנית העלטיירה בנקס, אך בניגוד לאינספור דוגמניות שניסו את מזלן בתוכנית ונותרו נחלת העבר, הארלו ידעה לסובב את המחלה שלה לטובתה ולהפוך עצמה לבלתי נשכחת.

 

המחלה ממנה סובלת הארלו היא "ויטיליגו", הגורמת להתבהרות של חלקי עור ויוצרת כתמים לבנים על גביו (אתן לא טועות – זו אותה מחלת עור המזוהה עם אגדת הפופ מייקל ג'קסון). לאחר הדחתה מהתכנית קריירת הדוגמנות שלה נסקה – כל קמפיין בהשתתפותה הפך לוויראלי.

 

המראה המיוחד והלא שגרתי, שנחשב "מכוער" על פי  אמות המידה של אידאל היופי, הצליח לעורר את סקרנות הקהל. היא השתמשה בפגם חיצוני בולט, שלכאורה אינו 'מתאים' לעולם הדוגמנות, והפכה אותו לסימן ההיכר שלה. הארלו התגלתה כתופעה בתעשיית האופנה, וגם כאקטיביסטית הפועלת למען העלאת המודעות למחלתה, כמו גם פמיניסטית גאה המקדמת העצמה נשית. מדובר בניצחון ענק עבור אישה שהמחלה היוותה מושא ללעג בילדותה בעוד היום היא מקור העוצמה שלה.

הכי מיוחדת. וויני הארלו על השטיח האדום של פרסי קאן במאי האחרון, צילום: Shutterstock

אופנהדוגמניותקנדל ג'נר