דוגמניות סוף סוף לא יצטרכו להחליף בגדים בציבור

שבוע האופנה של ניו יורק כבר כאן, והשנה, הוא מגיע ממש בעיצומו של קמפיין #MeToo. בחודשים האחרונים, דוגמניות ודוגמנים השמיעו את קולם לגבי התעללויות והטרדות שהם חוו במסגרת עבודתם. רק לפני כמה שבועות דווח בניו יורק טיימס על מספר לא קטן של דוגמנים שהתלוננו כי הצלמים המוכרים מריו טסטינו וברוס וובר ניצלו אותם מינית. ובעקבות כך הושעו הצלמים מעבודתם עם שלל מגזינים, כולל "ווג". במקביל, הדוגמנית קייט אפטון סיפרה על הטרדה מינית קשה שעברה על ידי המנכ"ל של הממותג "גס", פול מרציאנו, שלפי דבריה "הוא תפס את החזה שלי בפעם הראשונה שנפגשנו כדי לבדוק שהציצים שלי אמתיים".

קייט אפטון. גם היא. תמונה: Shutterstock

על רקע המלחמה של דוגמניות ודוגמנים ליחסי עבודה הולמים, מגיעה הפעם דווקא בשורה: השנה, תהיה זו הפעם הראשונה בה לדוגמניות יהיו תאי הלבשה על מנת שיוכלו להחליף בגדים במהלך התצוגות.

מי שהיה קצת מאחורי הקלעים של תצוגות והפקות אופנה יודע טוב מאוד שהחדשה הזו היא חדשה מרעישה. עד היום, היה מצופה מדוגמניות להחליף בגדים לעיני כל, מתוך המחשבה שהזמן של כל האנשים על הסט חשוב יותר מאשר הפרטיות של הדוגמנית. לרוב דוגמניות, בעיקר מתחילות שמתביישות או מנסות להסתתר, מקבלות תגובות כמו "כולן עושות את זה", "זה לא ביג דיל", "אף אחד לא מסתכל", "אם את רוצה להצליח זה חלק מהעסק" ועוד שלל תירוצים ללמה הגוף שלה הוא נחלת הכלל.

והנה, לראשונה אנחנו עדים לשינוי בתפיסה. בשבוע שעבר, מועצת מעצבי האופנה של אמריקה (CFDA) בשיתוף עם ארגון "The model alliance" הודיעו כי חברו יחד על מנת ליצור את החללים הבטוחים. הארגון "ברית הדוגמניות" (בתרגום חופשי) הוא ארגון ללא מטרות רווח בתחום האופנה. הוא הוקם בשנת 2012 על ידי דוגמניות. נוסף על מתן שירות דיווחי תלונות דיסקרטיים, הארגון פועל למען אכיפת חוקי העבודה הקיימים של ילדים וחוזים, מקדם שוויון הזדמנויות ומטפח תרבות של אחריות בתחום האופנה.

"הדוגמניות העלו חששות לגבי צילום פולשני וחוסר פרטיות בזמן החלפת בגדים מאחורי הקלעים בשבוע האופנה בניו יורק", אמרה מייסדת אליאנס, הדוגמנית שרה זיף. "הארגון לקח את החששות האלה ברצינות ולכן החלטנו לנקוט צעדים נוספים בעונה זו כדי להבטיח סביבת עבודה בטוחה ומכבדת על ידי מתן תאי הלבשה פרטיים מאחורי הקלעים".

חדירה לפרטיות של קייט אפטון. תמונה: Shutterstock

מאחורי הקלעים של שבוע האופנה בניו יורק יש מגוון רחב של אנשי מקצוע – עיתונאים, נציגי יחסי הציבור, צלמים, מלבישים, מאפרים, מעצבי שיער ועוד – שכולם מתרוצצים בזמן שהדוגמניות מתפשטות ומחליפות בגדים. שלא כמו פעם, היום כל אחד יכול להוציא את הסלולרי ולצלם מה שבא לו ותחושת החדירה לפרטיות אף הופכת לעמוקה יותר ומטרידה יותר.

אין ספק שאנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש. עידן בו תעשיית האופנה מתחילה לקחת אחריות על שנים של חוסר תשומת לב, שלא לומר חוסר אכפתיות לבנות ולנשים שצועדות בשבילן. במכתב פתוח מ -1 בפברואר, כתבה יו"ר דירקטוריון ה- CFDA, מעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג, כי "האקלים הנוכחי מסומן על ידי נשים וגברים אמיצים ועל הגילויים שלהם על תרבות בלתי מקובלת בפוליטיקה, ספורט ובידור, כמו גם באופנה". ההצהרה מתארת ​​את שלושת הנושאים העיקריים בהם מתמקד ארגון ה -CFDA בימים אלו: בריאות, בטיחות וגיוון. "שמירה על פרמטרים אלו יבטיחו את השמירה על סטנדרטים בתעשיית האופנה באמריקה", נכתב שם.

במכתב נאמר כי ככל הנוגע לבריאות, למעצבים יש אחריות להגן על שלומם של נשים ובמיוחד נערות צעירות בתעשייה, ולשלוח את המסר כי בריאות היא תמיד באופנה. לגבי הבטיחות הוחלט כי "יש לנו אפס סובלנות לסביבה לא בטוחה ואנחנו מעודדים את כולם בתעשייה שלנו לדווח על התעללות במקום העבודה". ועל מנת לקדם דוגמניות ודוגמנים מכל הגוונים והגזעים, ביקש הארגון להזכיר כי "אמריקה היא מדינה מגוונת להפליא, ועל התעשייה שלנו להוכיח זאת על המסלולים, בקמפינים ובכל היבט של אופנה".

תאי הלבשה פרטיים לדוגמניות זה בגדר חזון אחרית הימים מבחינתי. זה צעד שהצריך תכנון מראש ומחשבה וככל הנראה אף שינוי בלוחות הזמנים בתצוגות – ויתורים שהם לא מבוטלים למעסיקים. לכן לא מדובר בצעד קטן, מדובר בצעד ענק לעולם האופנה ולדוגמניות. מדובר בצעד שמגדיר את תעשיית האופנה מחדש. מדובר בצעד שמשמעותו: אנחנו מעריכים את הדוגמניות שלנו ומכבדים אותן כדוגמניות וכנשים, ואנחנו לא רוצים יותר לתת יד לניצול או להטרדה במסגרת תצוגות האופנה.

למרות כל זאת, יש עדיין עוד הרבה על מה לעבוד – צעד זה לבד לא יתקן מערכות שלמות של ניצול כוח בתעשיית האופנה, אשר לעתים קרובות כרוך בהצבת דוגמניות ודוגמנים בעמדות פגיעות, בין אם בהקשר של ניצול מיני או ניצול תעסוקתי, או בהקשר בעיית הדרישה לרזון קיצוני שעדין לא מטופלת כמו שצריך.

אבל אין ספק שנראה שיש נכונות ויש רצון של התעשייה להשתנות. זה כנראה לא יקרה בין לילה, אבל גם לא מדובר בתהליך של שנים. העולם, ואיתו תעשיית האופנה, משתנים ואנחנו זוכים לראות היסטוריה בהתהוות, אי אפשר שלא להתרגש.

 

דוגמניותקייט אפטוןקמפיין metooשבוע האופנה