למה כולם כל כך מתלהבים מאמא שמניקה על המסלול בתצוגת אופנה?

לאחרונה עולם האופנה חווה מגמה מבורכת. נראה שב-2018, אי אפשר להיות מותג אופנה מצליח או חדשני ולייצר כותרות בלי לשנות את ההגדרות בתצוגות האופנה, לארח על המסלול דוגמניות שנראות אחרת לגמרי ממה שהתרגלנו לקבל מהמותגים האלו ולהציג תמונה רחבה יותר של איך נשים (או בכלל אנשים) נראות. על השאלה האם מדובר בטרנד וה"דוגמניות החדשות" הן רק אורחות על המסלול, או שמא הן כאן כדי להישאר ולשנות לטובה את עולם האופנה, רק הזמן יענה. אבל בינתיים, כל עוד המגמה הזו פורחת, אנחנו כאן כדי לברך את הפירות.

בתצוגת בגדי ים של Sports Illustrated והמותג Paraiso שנערכה ביום ראשון האחרון, 16 דוגמניות שנבחרו מתוך אודישנים פתוחים לציבור עלו למסלול, במסגרת אירועי שבוע בגדי הים במיאמי. ובניגוד למה שניתן היה לראות בתצוגות כאלו עד לפני שנה או שנתיים, בייחוד בנישת בגדי הים, הפעם מגוון הדוגמניות היה רחב למדי.

מתוך 16 הדוגמניות בלטה אחת במיוחד. שמה הוא מארה מרטין, והיא עלתה לבושה בביקיני מוזהב עם חלק עליון בעל רצועה אחת. אבל היא לא עלתה לבד – מרטין נשאה בידיה את בתה התינוקת שינקה משדה בזמן שאימה התהלכה על המסלול וכבשה את התצוגה.

 

מרטין, דוגמנית ממישיגן, הפכה לאם לפני 5 חודשים כשהביאה את בתה אריה לעולם. היא נבחרה מבין אלפי מתמודדות שניגשו לאודישנים של ספורטס אילוסטרייטד, כמובן – בזכות הגזרה הספורטיבית והחטובה (בטח ביחס לאמא טרייה) ובזכות החיוך השובה שלה, אבל זו כנראה לא הייתה הסיבה היחידה.

לא ברור האם ההחלטה לשלב את התינוקת בתצוגת האופנה הייתה החלטה של מרטין או של הפקת האירוע, אבל לפי האזניות הכחולות ששמו להגנה על אוזניה של הפעוטה, ניתן לנחש שזו לא הייתה החלטה של רגע אלא אחת מחושבת. ולאור התגובות המשבחות ברחבי הרשת והסיקור הנרחב של המאורע ושל הופעתה של מרטין, ברור שזו הייתה החלטה חכמה.

במהלך היום שלפני התצוגה, מרטין הביעה את התלהבותה מההשתתפות באירוע של ספורטס אילוסטרייטד. היא צילמה את עצמה לעמוד האינטסגרם שלה יחד עם אריה התינוקת צוחקת, וכתבה: "זה הפרצוף שאת עושה כשאמא שלך נבחרת לאחת מ-16 הדוגמניות של ספורטס אילוסטרייטד לחיפוש אחר דוגמניות בגדי ים. אני כל כך מודה לכל הצוות בספורטס אילוסטרייטד שבחרו אותי!".

 

למחרת התצוגה, מרטין הרחיבה יותר בדבריה, וניכר שבאמת לא סתם בחרו אותה מבין רבות – כי היא לא רק ידעה ללכת בגאון על המסלול ולספק מחזה פורץ דרך בעולם האופנה, היא ידעה גם להסביר היטב את האג'נדה שעומדת מאחוריו.

"איזה לילה! מילים לא יכולות לתאר כמה מדהים אני מרגישה אחרי שנבחרתי ללכת על המסלול עבור ספורטס אילוסטרייטד. כל מי שמכיר אותי, יודע שזה היה חלום חיי", פתחה ואמרה. "אני לא מאמינה שאני מתעוררת לכותרות שאני והבת שלי מככבות בהן בגלל משהו שאני עושה בכל יום. אני כל כך שמחה שאני יכולה לחלוק את המסר הזה ובתקווה לעזור להפוך את ההנקה לנורמטיבית, וגם להראות לאחרים שנשים יכולות לעשות הכל".

"אבל אם להיות כנה, הסיבה האמיתית שאני לא מאמינה שזה מגיע לכותרות היא כי זו לא אמורה להיות כותרת. הסיפור שלי, על להיות אמא ולהאכיל את (בתי) בזמן צעידה, הוא פשוט רק זה. אישה אחת הולכת לטירונות עוד שבועיים כדי לשרת את המדינה שלנו, אחת עברה כריתת שד ואחרת היא ניצולת סרטן זוכת שתי מדליות זהב באולימפיאדת הנכים ואמא בעצמה. אלו הסיפורים שהעולם שלנו צריך לדון בהם!".

 

מרטין אולי מצטנעת, אבל היא לא טועה. באמת הזוי לחשוב שמבין כל הדברים ש"מוזר" לראות על מסלולי תצוגת אופנה, דווקא תינוקת שיונקת, הדבר הכי טבעי שיש, היא זו שתפסה את הכותרות. זאת אל מול אותה דוגמנית זוכת מדליות זהב באולימפיאדת הנכים, ברנה האקבי, קטועת רגל שעלתה לאותו מסלול בדיוק.

אבל הדיון הסוער בימינו בנוגע להנקה ולאיך שהחברה מקבלת נשים שחולצות שד כדי להניק בפומבי, עשה את שלו והביא את מרטין ובתה לראש הכותרות. ככה זה כשאנשים (בכלל לא מעטים) עדיין מוצאים לנכון להעיר, אפילו לגעור, בנשים שמניקות בסביבתם. ככה זה כשנשים עדיין מוצאות עצמן מגורשות ממקומות ציבוריים, מחנויות ומסעדות, כשכל פשען היה להאכיל תינוק.

"עשית עבודה מצויינת בלייצג אותנו האימהות המניקות!", כתבה אחת המגיבות למרטין. "את תקבלי הרבה תגובות שליליות, אבל אני מקווה שאת מבינה עד כמה את חזקה ומדהימה". והיא כנראה באמת אישה חזקה, ובאמת מדהימה, אבל ממש כמו שמרטין עצמה אמרה – כל מה שהיא עשתה היה להניק, דבר שהיא עושה בכל יום, רק שהפעם היא עשתה זאת על במה.

נכון, כשעלתה על המסלול ככה, מרטין הביסה את הבושה שהחברה מכתיבה לה לחוות בסיטואציה הזו, וזו חוויה לא פשוטה בכלל. אבל מלכתחילה, לא אמורה להיות שם בושה. הנקה היא דבר כל כך טבעי ונורמלי שבאמת הזוי שהגענו למצב בו אמא שמניקה ללא בושה נחשבת לגיבורה, ועוד כזו שמככבת בכותרות בכל העולם כולו כרגע. במצב ההזוי הקיים, מרטין אכן השיגה ניצחון יפה לכולנו על המסלול הזה, והיא ראויה לתשואות. אבל בואו נשאף למצב שבו תוך כמה שנים, אף אחד כבר לא יצטרך להריע לאמא בגלל שהיא מניקה על המסלול. יש מספיק סיבות אחרות למחוא לנו כפיים.

דוגמניותהנקהספורטס אילוסטרייטד