"בניגוד למצופה, הרגשתי בת מזל": מעצבת הנעליים נועה לוי הפכה את הקושי להשראה

יריד שופוני, שייפתח בסוף החודש בפעם ה-22, הוא לא עוד יריד עבור מעצבת הנעליים נועה לוי (בת 37), בעלת המותג Abramey. נועה, בתם של הזמר אושיק לוי והסטייליסטית עדנה לוי, מגיעה אליו אחרי שהחלימה מסרטן השד, כשהיא חובקת תינוקת בת חודשיים שבאה לעולם לאחר הליך פונדקאות.

"באתי ממשפחה של אופנה ושל יצירה מכל הכיוונים. בזכות אימי הסטייליסטית ומפיקת האופנה במגזין 'עולם האישה', נשמתי אופנה בגיל צעיר והסתובבתי על סטים של הפקות וצילומים. בזכות אבי הזמר שאבתי אמנות ותרבות ובזכות סבא וסבתא שלי – שעל שמם נקרא המותג שלי (יפה ואלי אברמוביץ') – התאהבתי ביצירה מקומית ובעיצוב מקורי. הייתה להם חנות טקסטיל בנחלת בנימין", מספרת נועה, המייצרת בארץ את הנעליים האיכותיות שלה מתוך אידיאולוגיה.

משפט שאמרה לה אמה סביב גיל 10 נחרת בזיכרונה והוביל אותה לעשיית נעליים. "אמא שלי אמרה לי 'כשאת מתלבשת אל תסתכלי במראה לפני שאת נועלת נעליים, כי הן משנות את כל ההופעה'", מספרת נועה. המשפט אופסן אי שם בתחתית תת המודע ונועה למדה בכלל קולנוע.

צילום: תהילה שטנגר

אל ייצור נעליים הגיעה במהלך ירח הדבש שלה ושל בן זוגה לירון בווייטנאם. "לא ממש בחרתי בזה, אלא זה בחר בי. במהלך הטיול פגשנו במקרה במשפחה של סנדלרים בכפר נידח, רציתי להכין נעליים לעצמי ודבר הוביל לדבר ונשארתי שם חודש כדי ללמוד טכניקות ובעצם, בדיעבד, זו הייתה הקולקציה הראשונה שעיצבתי. הבנתי שרק כשהייתי מנותקת מהשגרה הייתה לי אפשרות להתפתח. חזרנו לארץ, פרסמתי את הנעליים שהכנתי בפייסבוק והתחלתי לקבל פניות מחנויות", מספרת נועה, "וכך התחלתי לעצב ולייצר נעליים. הייתי שלוש שנים וחצי על הקו של ישראל-ווייטנאם. לפני כחמש שנים הרגישה צורך להעביר את הייצור לארץ. לשמחתי פגשתי את נאסר עוואד, בעל בית מלאכה יפואי, והחיבור בינינו היה מידי". עם הזמן נאסר עבר מקומות שונים, ונועה, שהלכה בעקבותיו, הפכה למעצבת היחידה שהוא מייצר עבורה. "הוא הופתע", היא נזכרת, "אמרתי לו אתה היצרן שלי, השותף שלי, לאן שאתה הולך אני באה. זה מאוד העמיק את החיבור בינינו". לא מזמן גם עברה לגור ביפו, בסמוך לבית המלאכה ולחנות החדשה שלה (Abramey, רבי תנחום 2, שוק הפשפשים, יפו).

צילום: תהילה שטנגר

כל הסיפור של נועה קיבלה טוויסט פתאומי כשהיא גילתה גוש בבית השחי, לפני כשנתיים, כשהייתה בת 35 בלבד. "לא הייתה לי כלל מוּדעות לסרטן השד, חשבתי שאני צעירה וזה רחוק ממני", היא אומרת, "ילדתי את בני בהפרייה חוץ גופית IVF שידועה כמגבירה את הסיכון לחלות בסרטן השד (וגם השחלות והרחם – יפ"נ), אז קיבלתי המלצה להיות במעקב אחת לשנה. מתברר שהיו לי חמישה גושים בשד שכלל לא הרגשתי, והתחלתי להרגיש רק כשהופיע גוש נוסף בבית השחי. לא נלחצתי ולא חשבתי שזה בכלל קשור לסרטן. הגעתי לבדיקה השגרתית וכבר לפי הבעת הפנים של הרופא הבנתי. הוא מיהר להפנות אותי להשלמת הבדיקות – ממוגרפיה, אולטרסאונד וביופסיה – והתוצאות בישרו שחליתי בסרטן שד אגרסיבי". נועה עברה הקרנות, כימותרפיה וכריתת שד וכל זה על רקע ניסיונות להביא צאצא נוסף לעולם, הפעם בהליך פונדקאות. "בעלי היה שבור ואילו אני עודדתי אותו ואמרתי לו 'נעבור את התקופה הנוראה הזו ויהיה לנו עוד ילד בריא במהרה'. והנה, לפני כחודשיים נולדה בתנו השנייה. בניגוד למצופה, הרגשתי בת מזל והערכתי את כל מה שיש לנו".

יריד שופוני. צילום: דרור בן נפתלי

נועה המשיכה ליצור ולייצר נעליים במהלך הטיפולים. ראשון להתגייס לצידה היה נאסר. "החלטתי שהסרטן לא יגדיר אותי – אני גם אישה, גם אמא, גם בעלת עסק וגם חולת סרטן, לא רק חולת סרטן. זה העניק לי המון כוח לצאת מהמיטה ולנתב כוחות לעשייה וליצירה", היא מספרת. גם כל הקולגות והמפיקות של יריד שופוני, שבו משתתפת נועה בקביעות, התגייסו לעמוד לצידה. "בדיוק התקיים יריד שופוני כשעברתי טיפולי כימו, התקשרתי למפיקות והודעתי שלא אוכל פיזית להיות נוכחת ביריד מלא אנשים כשמערכת החיסון שלי כה חלשה", אומרת נועה, "נדהמתי מהתמיכה שקיבלתי ממפיקות האירוע ומקולגות שלי. כולן התגייסו לעזור, לעמוד בדוכן שלי ולמכור עבורי, לסחוב, לתפעל ולהיות שם בשבילי. שופוני זה כמו משפחה. אנחנו לא מתחרות זו בזו אלא חלק מקהילת מעצבות ישראליות גאות".

השנה, לאחר כריתה והחלמה, נועה תהיה ביריד שופוני בעצמה, ותציג את דגמי Abramey החדשים שעיצבה ושייצר נאסר בעבודת יד מוקפדת. "אני לא יכולה לדמיין את העסק שלי ואת היצירה שלי בלעדיו. לפני כמה ימים הגענו לבקר אותו בבית המלאכה, עם בעלי ואלי התינוקת הטרייה שלנו. הוא שיתף אותי בהתלבטות אם לעבור או לא, כי שכר הדירה דוחק ואז הוא אמר לי 'אל תדאגי, איפה שאני אהיה תהיי גם את. את ואני זו חתונה קתולית'. לירון בעלי ענה לו 'זה יפה שמוסלמי ויהודייה מתחתנים בחתונה קתולית'".

נועה יחד עם נאסר היצרן שלה

 

יריד שופוני ייערך השנה בלוקיישן חדש: אקספו תל אביב (גני התערוכה לשעבר) ובנוסף, למיטב מעצבי התיקים והנעליים יצטרפו מעצבי אופנה מובילים לחגיגה של עיצוב מקומי. המעצבים יציעו הנחות של 20% ויותר על קולקציות הסתיו-חורף החדשות עד 70% הנחה על דגמים מעונות קודמות.

שופוני, 31.10 (21:30-16:00), 1.11 (18:00-9:00), 2.11 (19:00-10:00), ביתן 11, אקספו תל אביב, כניסה: 10 שקלים. פרטים נוספים באתר או בעמוד פייסבוק 

 

Abrameyמעצב נעלייםסרטן השדעיצובשופוני