אפילו חברות הקוסמטיקה לא רוצות כסף של שמנות

למרות מיליארדי השקלים שמגלגלים מכוני הכושר בשנה ושוק הדיאטות הפורח, נדמה שמנכ"לי חברות האופנה עדיין רואים בשמנות כמצורעות ושוכחים שהסטטיסטיקה גורסת כי בישראל כ-60% מהנשים מעל גיל 20 הן פלאס סייז. אולם במחתרת התעשייה הזו פורחת – השבוע יתקיים שבוע האופנה השנתי למידות גדולות, שייארח הפעם לא רק מעצבים כחול-לבן, אלא גם מעצבים מחו"ל שהחליטו שפלח השוק הישראלי הוא לוהט, בדיוק כפי שמשדר השיווק המאסיבי של חברות ענק כמו Asos ו-Next.

עוד במדור של גאלה: 

כבר שנים אומרים ברשתות ומותגי האופנה הגדולים בארץ ששמנות הן לא קהל צרכני ראוי ומדירים אותן מהחנויות. בעוד שברחבי אירופה וארה"ב יש מגוון גדול של מותגים עם טווח מידות רחב או קולקציות ייעודיות (כגון H&M, פוראבר 21, ויולטה של מנגו ועוד), נדמה כי בארץ המנכ"לים הגדולים כל כך שמנופוביים שהם פשוט לא מוכנים לייבא ולייצר מידות גדולות יותר. מנגד, מכוני הכושר בישראל מעידים על הכנסות בסך של כ-1.75 מיליארד שקלים בשנה ושוק הדיאטות מגלגל כ-40 מיליון שקלים בשנה (נתון מ-2013) – כך שמסתבר שכן, יש פה שמנים ושמנות, ויש להם כסף, אבל אין להם פתרון אופנתי.

אבל איכשהו בכל זאת פורחות עוד ועוד חנויות שמעצבות במידות גדולות. מתוך קולקצייה של המותג Aye, צילום: ערן לוי

בשנתיים האחרונות אנו עדים למגמה של חברות אופנה זרות עם פלטפורמות אינטרנטיות העוסקות בשיווק מאסיבי של אופנת פלאס סייז למדינתנו הקטנה במזרח התיכון. ענקיות הקניות און ליין Asos ו-Next שמחזיקות טווח מידות רחב לא מפסיקות לקדם את שירותי המשלוחים והאטרקטיביות של מוצריהן במידות הגדולות לקהל הישראלי שסובל ממחסור בתחום. אז האם אלה הרשתות שטועות, או שאולי העיוורון ששולט כאן בחברות האופנה הוא היתרון הכי גדול עבורן?

שמנות הן לא רק חולות ולא מוצלחות, הן גם מסריחות

לפני שאמשיך, גילוי נאות: אני גאלה רחמילביץ', היוזמת, המפיקה והספונסרית של ה-PLUS SIZE FASHION WEEK TLV  זו השנה השלישית. כן כן, אני גם הספונסרית, כי לצד התפיסה החברתית הרווחת שאנחנו השמנות כעורות, לא מוצלחות וחולות, מסתבר שאנחנו גם מסריחות – אחרת, אין דרך להסביר את סירובן של חברות קוסמטיקה וטואלטיקה שסירבו לקחת חסות באירוע, למרות סדר גודלו העצום, בטענה שהם חוששים להתמתג כפלאס סייז. לא ידעתי שבושם או טמפון ממותגים לרזות בלבד. מצחיק שעבור אירועים קטנים חברות הקוסמטיקה והטיפוח נותנות חסויות, אבל לשבוע האופנה גדול גם בקנה עולמי לפלאס סייז, כזה שמושך אליו אלפי נשים מרחבי הארץ ועשרות אורחים מרחבי העולם, הם מסרבים לקחת חלק "כדי לא להתמתג לשמנות".

אני זוכרת שלפני כמה שנים הצרה היתה שאין נעלי נשים במידה 41. היינו מכתתות רגליים מדן ועד אילת בתחילת עונה כדי לצוד זוג פה וזוג שם. גם אז אמרו לנו היצרנים והיבואנים שמידה 41 זו מידה מיוחדת, צריך ייצור ייחודי עבורה, התאמות שונות ובעיקר שזה לא ריווחי. במשך שנים המידות הראשונות שחוסלו עם הגעת הקולקציה החדשה היו 40-41, אבל האיום הנוראי מקידמה הרתיע את המנכ"לים ומנע מהם להבין שמדובר בפלח שוק שגדל מיום ליום, ושיש צורך אמיתי לתת לו מענה. כי אם יש צורך שגדל בקצב כה מהיר, משמע שבהכרח זה ריווחי.

כיום אין חנות בארץ שלא מחזיקה נעליים במידה 41, והצורך שגדל למידות 42-43 מתחיל גם הוא, באיחור, להתחוור להם. מצחיק שאת אותן טענות שאמרו יבואני ויצרני הנעליים לפני כמה שנים אומרים עד היום מנכ"לי חברות האופנה על אופנת הפלאס סייז. טוענים שצריך ייצור מיוחד, התאמות מיוחדות, מסבירים לנו שזה בלתי אפשרי וגם לא ריווחי.

מעצבים מחו"ל מפרגנים לשבוע הפלאס סייז הישראלי, חברות האופנה המקומיות לא. מתוך קולקציה של המעצב אדם ברודי משווייץ

אז בואו נפתח את הקלפים רגע; מרבית המעצבות והיבואניות שמשתתפות בשבוע האופנה למידות גדולות בארץ, מייצרות קולקציות ממידה 36 צפונה, פשוט בטווח מידות רחב. אותו דגם שיש במידה 38 יש גם במידה 50. אגב, זה גם מה שקורה במרקס אנד ספנסר ובפריימארק – אין קולקציות נפרדות, אלא מרבית הדגמים מגיעים ממידה 36 ועד מידה 50. איזה קטע, מסתבר שממש לא צריך התאמות מיוחדות לאופנה במידות שונות.

האם החברות האלה, כמו פריימרק ומרקס אנד ספנסר שהן מעצמות בתחומן, הן טיפשות ולא מבינות כלום בריווחיות? האם הן בכלל חברות פילנטרופיות שבוחרות להלביש גם שמנות מתוך אג'נדה? ממש לא נראה לי. הרי הביסוס של חברות כגון פריימארק זה ייצור המוני במחירים נמוכים. המטרה היא למכור כמויות, כי הריווחיות היא בכמות. אז האם פריימארק נפלו על הראש ופיספסו את שיעור הריווחיות כשעשו תואר המנהל עסקים? או אולי זו השמנופוביה, הפחד משמנים, שמעוורת את מנכ"לי מותגי האופנה בארץ וגורמת להם לסרב להתקדם לייצור טווח מידות רחב?

בין בר רפאלי לאניה בוקשטיין – דוגמניות פלאס סייז

עוד נקודה קטנה למחשבה: ה-PLUS SIZE FASHION WEEK TLV הוא אמנם בן דוד של שבועות האופנה למידות גדולות ברחבי העולם (ברלין, לונדון, פריז וכו') אבל בסופו של יום הוא אירוע פרטי. של עסק של אישה אחת שאחראית, כמו כל עצמאית במדינת ישראל, על הכל: מהקריאייטיב, הגרפיקות, השיווק, היצירה, הנ"ח, יחסי ציבור ומה לא? אפילו ניקיון הפאנלים במשרד באחריותי. וכשמדובר באירוע כזה, שמתרחש פעם בשנה וממומן באופן עצמאי מכיסה של אותה עצמאית בישראל, קשה להקדיש תקציב ראוי והולם למסע פרסום.

עד היום לא היה לשבוע האופנה הזה פרסום ממומן כלל, פרט למימון מקודם ברשתות חברתיות. זה לא מנע ממנו להפוך לשם דבר בעולם ולמשוך את כמות הלקוחות הגדולה ביותר מכל האירועים העולמיים, למרות ששם יש לא מעט נותני חסות, וכאן – נאדה. שמו הולך לפניו, עד כדי כך שהשנה מגיעות משלחות של עשרות אנשי תעשיית אופנת הפלאס סייז מרחבי העולם ואפיולו דוגמניות מחו"ל טסות לישראל בשביל לקחת בו חלק.

השנה החלטתי שדי. לא יכול להיות שמכל העולם מגיעים, הבאזז בחו"ל מטורף ובמשך שנתיים לא מפסיקים לדבר עלינו, מעצבים מחו"ל נוחתים פה בשביל לקחת חלק ורק בארץ תעשיית האופנה מתעלמת מאיתנו. החלטתי שאני מקריבה כל מה שצריך כדי שהפעם נביא את הבשורה הזו ללב המיינסטרים. בחרתי גם לקיים את שבוע האופנה בגני התערוכה בתל אביב, וגם להופיע לכולם בלב המיינסטרים ולככב על שלט חוצות באיילון.

כן, בין בר רפאלי לאניה בוקשטיין תראו השבוע, לראשונה בארץ, שלוש שמנות על שלט ענק בנתיבי איילון. השמנה שבאמצע זו אני, מידה 48. השתיים מאחורי, שתי דוגמניות הפלאס סייז לירז אסייג ומיכל שאלתיאל, אולי לא נראות לכן שמנות (הן מידה 42), אבל בעולם האופנה של היום הן נחשבות לכאלה. תסתכלו עליהן, ותסתכלו על כל אישה שנייה בערך ברחוב שהיא במידה שלהן, ואז תסבירו לי איך לעזאזל חברות האופנה בארץ טוענות שאין פה פלח שוק גדול מספיק, ושזה ממש לא ריווחי?

עלינו על המסלול המהיר (או הפקוק). שלט החוצות של שבוע האופנה לפלאס סייז, צילום: פזית אור

הגיע הזמן לחסל את השמנופוביה ולהעניק לכל נערה ולכל אישה, בכל מידה, ליהנות מהזכות של להתלבש בשיק ובכיף. עד אז, אני אמשיך לקיים פה את שבוע האופנה למידות גדולות ולייצר מעצמת אופנת פלאס סייז שמושכת אליה לקוחות ועסקים מרחבי העולם. ואני אמשיך לעשות זאת בתקווה אמיתית שבשנים הקרובות הכל ישתנה, וכבר לא נצטרך שבוע אופנה משלנו, אלא נחיה בעולם אופנה ללא הגדרות, כזה שפשוט מייצר אופנה לכולן.

מוזמנות לבוא לחגוג איתנו, ליהנות מתצוגות אופנה ועמדות ביוטי, להכיר מעצבים ומותגים וליהנות גם מהנחות ענק על הקולקציות.

PLUS SIZE FASHION WEEK TLV, 16-18.11: רביעי 13:00-21:00, חמישי 10:00-22:00, שישי 9:00-15:00. ביתן 13, גני התערוכה תל אביב