מיס יוניברס – מי צריך את זה ב-2021?

30 מיליון שקלים. זה הסכום שעבר מתקציב המדינה לקידום תחרות היופי הבינלאומית "מיס יוניברס", שנערכה באילת היום לפנות בוקר (2 בלילה).השלב הראשון של התחרות נערך במוצאי שבת, עם מצעד השמלות המסורתי והגמר הגדול שודר כבר בלילה שבין ראשון לשני (ברכות לזוכה הרנאז סאנדו מהודו!).

מיס יוניברס 2021 הרנאז סאנדו מהודו צילום: גיא יחיאלי

לאינסטגרם של און לייף כבר נרשמת?

משרד התיירות השקיע 6.5 מיליון שקלים, עיריית אילת השקיעה 7 מיליון שקלים ומארגני התחרות נתנו הערכה גסה שהחשיפה של התחרות ושל ישראל בדיגיטל, יגיע לשווי של 90 מיליון דולר ו-600 מיליון צפיות ברחבי העולם. מחיר כרטיס מתחיל בלא פחות מ-650 שקלים לכרטיס אחד ויכול להגיע עד ל-2500 ש"ח לכרטיס. אבל המחיר האמיתי שנשים משלמות כדי להשתתף בתחרויות יופי ויותר מזה בצפייה בתחרות הזו, מתחיל ונגמר בסטנדרט היופי הבלתי נגמר, שאותו מכתיבים, איך לא – גברים.

סטיב הארווי, שופט התחרות המיתולוגי ששפט גם באילת. צילום: Shutterstock

אז בואו נחדד עוד משהו. בעוד שבארצות הברית אנחנו צופות בשנים האחרונות במגוון רחב של דוגמניות כמו וויני הרלו שנושאת בגאווה את מחלת הוויטליגו, אשלי גרהאם שמעודדת מודל נשי בריא יותר והאנטר שייפר שהיא קול עולה בקהילה הטרנסית, ישראל היא המדינה היחידה שעוד דורשת מהדוגמניות שלה לעמוד בסטנדרט אחד – תהיי רזה ויפה או שלא תהיי.

נכון, יש בארץ סוכנויות חדשות שמעודדות נשים מכל הסוגים ומכל הגדלים להגיע לדגמן. ונכון, אנחנו לאט לאט מתחילות לראות מודל חדש של דוגמניות חדשות בנוף ותודה לריי שגב המדהימה שמאפשרת לכל הקסם הזה לקרות בשנת 2021. ראינו גם שהקמפיינים של מצעדי הגאווה משלבים דוגמניות טרנסיות, הסלביות הישראליות מעודדות מודל גוף יותר בריא, מדברים יותר על נרמול שיח של הווסת החודשית. אבל בינינו – מי תהיה האושייה שתככב בכתבת השער של המגזין הכי נחשב: עדן פינס או מיה לנדסמן?

מימין לשמאל- וויני הארלו, אשלי גראהם והאנטר שייפר. צילומים :Shutterstock

לאינסטגרם של און לייף כבר נרשמת?

אפילו מיס עולם בדימוס, לינור אברג'יל חושבת שזו תחרות מיותרת וכתבה בסטורי נזעם במיוחד: "נשים הולכות בבגדי ים בעוד אנשים מחפיצים אותן ובוחרים את זו שתזכה להיות מיס יוניברס. פושט ביזיון שהבנות שלנו צריכות להיות גם היום על ידי אישור חיצוני-גופני שמעריך את ערכן, לרוב בידי גברים מזילי ריר חסרי השכלה. אף אחד לא יכול להתייחס אלינו כאילו והיינו חפץ בלי נשמה שצריך להעריך… את הכל ויש בך הכל! עוד יבואו ימים ולא נאמין שתחרויות כאלה היו אצלנו. בושה!"

הסטורי של לינור אברג'ל 12.12.21

הזמרת זוכת אירוויזיון 2018, נטע ברזילי שהוזמנה לפתוח את התחרות, סירבה בנימוס וכתבה "החמיאה לי ההצעה להופיע בטקס מיס יוניברס. על אף שאני רואה בו הרבה יופי, אני עדיין לא מצליחה לראות את עצמי עומדת על במה שבה שופטים נשים על פי מראה חיצוני, מידות גוף, גובה ומשקל. למרות שנעשו בו עדכונים ברוח התקופה, אני עדיין חושבת שתחרות יופי זה קונספט קשה, מיושן ומקטין. הגיע הזמן להתקדם". מי שנתנה נאמבר היא נועה קירל שבאופן מפתיע ירדה במשקלה ויש מי שאומרים שנכנעה למודל היופי

תגובת נטע ברזילי צילום מסך מתוך חדשות 13

כבר 70 שנה שהתחרות הזו מתקיימת. 70 שנה שאנחנו רואות על מסך הטלוויזיה שלנו את הנשים היפות בתבל, מפזזות על המסלול עם בגדי ים קצרצרים ונעלי עקב דקיקים, מפזרות חיוכים לכל עבר ודנות כמובן בשלום העולמי. בל נשכח שהמתמודדות חייבות להיות רווקות על פי תקנון התחרות. אמרו על מיס יוניברס שהיא סקסיסטית, שהיא מחפיצה נשים. אמרו על מיס יוניברס שזה שוק בשר שנשים משמשות כחפצים ביד היוצר. אמרו הכל מהכל, אבל שכחו את העיקר – מיס יוניברס היא תחרות שלא צריכה להתקיים. לא הייתה צריכה להתקיים כבר בשנת 2000, בטח לא בשנת 2021, וגם לא בשנים שיגיעו לאחר מכן.  

אנחנו כל כך שמחות ומברכות על העולם החדש והמדהים שנגלה בפנינו, חלקנו גם יכולות סוף סוף להזדהות עם הדוגמניות שמופיעות על המגזינים, שלטי החוץ והפרסומות, אבל אנחנו שוכחות שמדינת ישראל בכלל ומשרד התיירות בפרט, מאפשר לתחרות כזאת להתקיים בה, ועוד באילת. תחרות כזו, ששמה בראשה את מודל היופי המיושן שמקטין נשים במקום להעצים אותן, אין ספק שיש כאן משהו שגורם לנו להרים כמה גבות באוויר ולשאול: מה המסר שאנחנו מעבירות לבנות שלנו, לחברות שלנו, לאחיות שלנו או לצופות ברחבי העולם כשתחרויות יופי שהופכות נשים לאובייקטים עדיין מתקיימות? יותר מזה עדיין מתקיימות כאן בישראל? 

הזוכות בפרס מיס פיקס דה יוניברס יעל שרר מנכ"לית הלובי למלחמה באלימות מינית צילום סיון שחור, יעל ורד, בעלת המיזם הבושה עוברת צד צילום תחיה בן צור

החשיפה למדינת ישראל היא גדולה אבל יש בצידה גם מחיר תדמיתי ואותם 30 מיליון שקלים שנתנה הממשלה היו יכולים להועיל לעמותות שמעצימות נשים, לקשישים, לחינוך ילדים ונוער, ניצולי שואה ובעיקר – הם יתנו יותר ערך מוסף לילדות שלנו שצופות בתחרויות כאלה בטלוויזיה. הרבה יותר משלום עולמי. לא סתם כל מי שצפתה בתחרות 'מיס fix the יוניברס'  שיזמה שדולת הנשים בישראל תהתה בצער מדוע שלושה מיזמים מדהימים כמו 'הלובי למאבק באלימות נגד נשים', 'הבושה עוברת צד' או Job 360 זכו למענקים רק בגובה של 30 אלף ש"ח, פירורים לעומת מה שהושקע בתחרות באילת. 

לאינסטגרם של און לייף כבר נרשמת?

מיס יוניברס