הדוגמניות שמוכיחות שאפשר להיות אייקון אופנה ויופי בכל גיל

לצד השאיפה הבלתי פוסקת של תעשיית הביוטי והאופנה לתור אחר תגליות חדשות שטרם עברו את חטיבת הביניים, קיימת מגמה של החזרת עטרה ליושנה, במלוא מובן המילה. בשנים האחרונות, דוגמניות רבות שחצו את הארבעים והחמישים – גילאים בהם הן נחשבות בתעשייה בדרך כלל ל"זקנות בלות", לפתע הופכות לפרזנטוריות של בתי האופנה הנחשבים בעולם.

 

בגיל 48, אחרי שתי לידות: סינדי קרופורד בלי פוטושופ

תמונתה הלא מרוטשת של דוגמנית העל דלפה לרשת והכתה גלים: כן, ככה נראה גיל 48 גם אצל דוגמנית

לכתבה המלאה

קחו לדוגמא את הסופרמודלס של שנות התשעים, שלא נס ליחן. נעמי קמפבל, קייט מוס, קלאודיה שיפר, סינדי קרופורד והיידי קלום – כולן ממשיכות לככב בקמפיינים הכי חמים, כולן עברו את גיל 40, וקרופורד, "זקנת השבט", כבר חצתה את 50. בתחילת השנה הצטלמו קמפבל, שיפר וקרופורד לקמפיין של בלמיין, כאילו אנחנו באמצע הניינטיז. "העבודה עם הבנות הללו שונה לחלוטין מעבודה עם הדוגמניות של היום", מגלה אוליביה רוסטינג, המעצב הראשי של בלמיין, בראיון לווג. "הן מכירות את עצמן כל כך טוב… ומכירות את גופן היטב. הן נעות בתיאום מושלם עם המצלמה".

גם היידי קלום היפהפיה מככבת, ועושה זאת ללא הרבה בגדים. בפברואר האחרון עלה קמפיין ההלבשה התחתונה של ליין הנושא את שמה ועשה הדים ברחבי העולם. בכל זאת, בת 43 בלנז'רי, על שלטי חוצות, זה לא דבר שרואים כל יום. מצד שני, לקלום יש גוף של בת 20 – ואולי זה מה שמעניק לה את הלגיטימציה לחצות את גיל הארבעים ולהתפשט. קייט מוס, שלעד תשאר בליבנו הילדה הרעה של עולם האופנה, הרבה לפני קארה דלווין וחברותיה, בת 42 וממשיכה לייצר סביבה באזז. במשך שנים היא מתפקדת כפנים של המותגים הכי חזקים, ורק השנה ניתן היה לראות אותה בקמפיינים של אלברטה פראטי, קלווין קליין, דיוויד יורמן והמותג Equipment– עימם גם עיצבה ליין הנושא את שמה.

בשיאן משנות ה-90 ועד היום: סינדי קרופורד, היידי קלום וקייט מוס. צילום: Shutterstock

ישראל באיחור אופנתי

בעולם האופנה הישראלי הטרנדים מחלחלים באיחור מה, אולם ברגע שהם מוצאים מקום חם ונעים הם משתקעים שם זמן רב. כך גם עם מגמת הדוגמניות המבוגרות, שהגיע לארץ וכנראה לא הולך לשום מקום. מיקי ממון, בת 45, נחשבה אף היא לדוגמנית מצליחה בשנות התשעים והייתה בין הישראליות הראשונות שפרצו מחוץ לגבולות המדינה. היא דגמנה בין היתר לג'ון גליאנו, איב סאן לורן וז'אן פול גוטייה. אחרי קריירת הדוגמנות הענפה עברה לתחום הסטיילינג והנחיית הקבוצות, אך השנה ניתן לראות אותה מתקמבקת לצד השני של הסט, חזרה לתפקיד הפרזנטורית. ממון מדגמנת בקמפיין הקיץ של אלמביקה, והייתה גם הדוגמנית הראשונה של המותג – החזרת עטרה ליושנה, כבר אמרנו.

ואם ישנה דוגמנית ישראלית נוספת שיכולה ללמד את הדור הצעיר כיצד להמשיך לייצר באזז, לקטוף קמפיינים ולהיראות מעולה במשך שנים זו ללא ספק רונית יודקביץ'. היא לא רק דוגמנית – בת ה-50 היא גם אימא לשלושה ילדים, שחקנית, אשת עסקים, מעבירה הרצאות בנושאי סטייל ועיצוב ועוד. בין שלל עבודות הדוגמנות שלה בשנים האחרונות ראינו אותה חוזרת אל קרייזי ליין, רשת האופנה אותה ייצגה לפני כעשור, כשהיא מככבת בקמפיין הנוכחי של המותג לצד הפרזנטורית גלית גוטמן. 

"כשקרייזי ליין הציעו לי לדגמן עבורם, או כשהמפיק מוטי רייף ביקש שארצה ב'ביוטי סיטי', הרגשתי שרוכשים לי כבוד, וזוהי ההצלחה הגדולה באמת", מתוודה יודקביץ' בראיון לאון לייף. "עשיתי בחיי מכלול של דברים, צברתי נסיון וזה מאוד מחמיא לי שרואים את זה". מי שהייתה בשנות השמונים והתשעים אחת הדוגמניות העסוקות בישראל, החלה את דרכה בגיל 14. "הופעתי על שלטי חוצות של אוברזון, ראש אינדיאני ועוד".

יודקביץ' ביריד רוח נשית 2016 בשיתוף קרייזי ליין. צילום: אלירן אביטל

מה הנסיון שצברת לימד אותך?

"קודם כל, באותם ימים הדוגמנית בארץ הייתה צריכה לעשות הכל על הסט. כלומר, היא הייתה צריכה לאפר, לסרק ולאבזר את עצמה. עם השנים נוספו אנשי המקצוע, אז מבחינה מקצועית למדתי המון". העובדה שיודקביץ' נמצאת בביזנס עוד מגיל 14 היא ההוכחה לכך שהתעשייה לעולם לא מפסיקה בחיפושה הקדחתני אחר דם חדש – כמו סופיה מצטנר וחברותיה, גם יודקביץ' החלה דרכה בגיל מאד צעיר.

"מבחינת התפתחות אישית, תמיד ידעתי לשמור על פרופורציות, כך לא נסחפתי למקומות שלא רציתי להיות בהם. ידעתי שדוגמנות ומשחק זה מקור פרנסה מעולה וכך התייחסתי לכל העולם הזה. שידרתי משהו מאד סנובי כלפי חוץ, שנבע אגב מביישנות, וזה עבד מאוד לטובתי כבר מגיל צעיר. הריחוק הזה יצר כבוד. בדיוק מסיבה זו, כשאמהות שואלות אותי לעצתי – האם כדאי להן לאפשר לילדה שלהן לדגמן, אני אומרת להן שכל מקרה לגופו. אם יש אמא ואבא שתומכים, אז זה יכול לקדם – אבל אם הילדה לבד במערכה ואין לה חוט שדרה, קשה מאד לשרוד".

ואפשר גם עם ילדים. רונית יודקביץ' עם נורה, מתוך אינסטגרם

כיצד התעשייה מקבלת אותך כיום, בגילך?

"אני חושבת שלכולן יש מקום בעולם הזה, גם למישהי בגילי וגם למישהי בת 14, אבל המראה ומה שהדוגמנית מציגה הוא אחר לגמרי. בגיל יותר מבוגר יש תובנות, יש בשלות – אני אימא לשלושה ילדים, עברתי ניתוח פה ונפילה שם – אני לא מושלמת. ההזדהות עם נשים בעלות ניסיון מייצרת אמינות מבחינת המותג שלוקח מישהי בגילי לדגמן. תמיד יהיו בנות צעירות ויפהפיות, אבל לא כולן שורדות בתעשייה הזו. הבודדות שמצליחות להישאר בתודעה הן אלו שיש להן ערך מוסף, שעברו דברים. וזו הסיבה שאני אוהבת את עצמי יותר ממה שאהבתי את עצמי בגיל 14".

דוגמניות גיל הזהב

יודקביץ' היא צעירונת לעומת איזבלה רוסליני, שבגיל 64 הפכה לפנים של מותג הביוטי לנקום. כמו יודקביץ', רוסליני היפהפיה היא אישה רבת פעלים, שחקנית, במאית, סופרת ואקטיביסטית, שדיגמנה ללנקום כבר בתחילת שנות התשעים ולאחרונה התקמבקה.

איזבלה רוסוליני, מאי 2015. צילום: Shutterstock

ואי אפשר לדבר על יפהפיות שממשיכות לתפקד כאייקון יופי במשך שנים מבלי להזכיר את סופיה לורן המפנטת. הכוכבת בת ה-81 הצטלמה בתחילת השנה לקמפיין בישום של דולצ'ה וגבאנה ואף זכתה לליין שפתונים הנושא את שמה מבית האופנה.

אייקון אופנה בת 81. סופיה לורן, צילום: Shutterstock

נראה שעם השנים עולם האופנה מפתח יותר ויותר סימפטיה לנשים מבוגרות, ואנחנו אוהבות את זה. בין אם מדובר במהפך תודעתי או במהלך מסחרי גרידא, שלטי החוצות מציגים לנו תמונה אופטימית של העתיד, ומעניקים מקום ראוי של כבוד לחרושות הקמטים ולבעלות הנסיון. וזה יפה לכולנו.