6 דברים שכדאי לברר לפני שקונים עוף

עבור רבים מאיתנו אגף הבשר הוא תעלומה בלב הסופר. מגיעים אל הקצב, מסתכלים על הויטרינה העמוסה ובוחרים בקילו כרעיים, שני קילו פרגית או עוף טחון – מבלי לשאול שאלות ומבלי להתייעץ. אבל מתברר שלפני שקונים עוף ישנם לא מעט דברים שכדאי לקחת בחשבון, ושאלות חשובות שצריכות להישאל כמו – מה תאריך התוקף של העוף? האם  העוף גדל ללא אנטיביוטיקה וללא תוספת הורמונים? וכאשר מגיעים לבית – כיצד לטפל בו? כל מה שכדאי לדעת בכדי לשמור על בריאותנו ועל הדרך גם לחסוך כסף.

1. לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן: כמו בכל דבר חשוב בחיינו, כך גם בעת קניית מזון – המיקום הוא חלק חשוב מהרכישה. על העופות להימצא במקומות מקוררים, מוארים ונקיים בלבד. שימו לב גם לעובדים עצמם, בלבוש מוקפד ולא מלוכלך, עם כפפות וכובע על מנת לשמור על קניה הגיינית ככל הניתן.

2. עוף טרי, מצונן או קפוא? ישנן שתי אסכולות, אחת הגורסת כי רצוי לקנות עוף טרי, "בתפזורת", לפי משקל, או באריזות מצוננות. גם אם לא תשמשו בו בימים הקרובים – כדאי להקפיא אותו בבית, כך תהיו בטוחים שהעוף לא עבר הקפאות והפשרות למיניהן בדרכו לקצביה . אסכולה שניה טוענת כי עופות קפואים זולים יותר מעופות טריים, והם טובים לא פחות, עוף שהוקפא במפעל רציני ומאושר עבר הליך הקפאה איכותי ומהיר, באופן שלא ניתן לשחזר במקפיא ביתי, לכן במידה ואינכם מתככנים להשתמש בעוף באותו יום, יש היגיון ברכישת עוף קפוא של מפעל רציני ומותג מוכר.

אם אכן מחליטים לקנות עוף טרי יש לשים לב לעור ולצבע שלו – צבע העור צריך להיות בהיר ואופייני ללא סימני קלקול, נטול ריח ומרוט כהלכה.

עוד נקודות שיש להתייחס אליהן בקניית עופות טריים או קפואים, על פי הוראות משרד הבריאות: על עופות טריים או מצוננים להיות בקירור (0-4 מעלות צלזיוס) או עופות בהקפאה (18 מעלות צלזיוס) בכל שלבי השיווק, ואין לרכוש אותם אם אינם במקרר או במקפיא. הטמפרטורה המומלצת על-יד היצרן מסומנת על גבי המוצר. תוכלו לזהות אם מוצר קפוא הופשר והוקפא שנית, אם בתוך שקית האריזה קיימים גבישי קרח יש להימנע מקנייתו.

3. חיסכון כספי: בין אם תבחרו בקניית עוף טרי או עוף קפוא וזול יותר, אפשר להוריד את העלויות בדרך נוספת, על ידי קניית עוף שלם ולא חלקים ממנו. את העוף השלם ניתן לפרק בבית ובכך לחסוך כסף.

4. להסתכל בקנקן: משרד הבריאות מבקש לגלות עירנות בכל נושא האריזה – עליה להיות שלמה ותקינה, עם סימון התאריך האחרון לשימוש. ברכישת מזון נא (לא מבושל), שאינו ארוז מראש בקצביה, יש לבקש מהקצב להציג תווית מקורית של המוצר. על אריזת העוף (הקפוא או המצונן), צריך להופיע סמל הפיקוח הווטרינרי. הסמל מופיע על תווית המוצר, בתוספת המילים "נבדק והותר" ומספר הפיקוח הווטרינרי הייחודי של המפעל.

5. עוף שגדל עם או בלי אנטיביוטיקה? מרבית העופות הגדלים ונמכרים בארץ הינם פטמים, הגדלים בלולים ומקבלים את המזון, השתיה והתרופות שלהם באופן מבוקר. אנטיביוטיקה ושאר תרופות ניתנות לפטמים על מנת למנוע מחלות וכן ניתנים לעופות זרזי גדילה אנטיביוטיים על בסיס קבוע, כדי לזרז את גידולם. החוק בישראל מאפשר מתן אנטיביוטיקה וזרזי גדילה אנטיביוטיים לבעלי החיים רק אם בעת השחיטה האנטיביוטיקה הופרשה מגופם – עניין שקשה מאוד לאכוף. מעבר לגידול עופות ללא אנטיביוטיקה וללא זרזי גדילה, מקורו בחשש להתפתחות חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה וחשיפה של בני האדם אליהם ובחשש משאריות אנטיביוטיקה שנותרות בבשר.

צריכת עופות ללא אנטיביוטיקה הוא עניין תזונתי שמקבל מעמד משמעותי בעולם, וגם בארץ הופיעו לאחרונה ניצנים ראשונים כמו של חברת עוף טוב, המגדלת עופות ללא אנטיביוטיקה וללא תוספת הורמונים ,כך המוצר בריא יותר.

6. בעת הקנייה: ארזו בשקית נקייה ונפרדת את העוף, על מנת למנוע טפטוף או זיהום חלילה של מוצרים אחרים בעת הקניות. רכשו את העוף סמוך ככל שניתן למועד התשלום בכדי שלא ישהה זמן רב בחוץ.