מה גרם לבריטים לנטוש את הבשר כמקור לחלבון ולהמליץ על קטניות במקום?

בשנים האחרונות נחשפנו למגוון מזונות אקזוטיים: קינואה, גוג'י ברי, אסאי, מאקה ועוד – מזונות על, או סופר-פודס, שהרבה פעמים משווקים לנו בתור המזון האולטימטיבי, שאם רק נכניס אותו לתזונה שלנו נקבל איזה שהוא מהפך בריאותי של 180 מעלות וכל הגוף שלנו יקבל את כל מה שהוא צריך. כמובן שמדובר בפיקציה. אין מזון אחד שיכול לעשות את כל הדברים האלה, שיכול לתת לגוף שלנו את כל מה שהוא צריך.

אבל, אם הייתי מנסה למצוא מזון שהכי מתקרב לענות להגדרה המאוד יומרנית הזאת, לא הייתי בוחרת באף אחת מהאופציות שכרגע משווקות בתור סופר פודס. הייתי הולכת לסופר, למדפים של הקטניות, השעועית, החומוס, העדשים, האפונה. החברות האלה לא רגילות להיות באור הזרקורים ובטח לא להיקרא סופר פוד. אז מה יכולה להיות התרומה של המשפחה הזאת, דווקא באורח חיים שהוא מאוד אינטנסיבי?

הקטניות מאוד עשירות בחלבון, ברזל ואבץ, רכיבים שחשובים לגדילה. ולא רק – אבץ למשל הוא מינרל שהוא מאוד חשוב לבריאות השיער ולבריאות העור. בכוס אחת של עדשים ישנה אותה כמות חלבון שיש בשתי ביצים ואותה כמות אבץ שיש בשתי קופסאות של טונה, ואותה כמות ברזל כמו בשישה נתחים של חזה עוף. למעשה, הקטניות יכולות להחליף בשר. ובניגוד לבשר, הן גם מכילות סיבים תזונתיים וחומצה פולית ואשלגן, רכיבים שמאוד חשובים למניעה של מחלות לב. לכן מדובר גם על חלק ממשפחת הירקות, וזהו שילוב שאין כדוגמתו. מזון שעונה על שתי קטגוריות כל כך שונות אחת מהשניה – זה באמת מזון מאוד ייחודי.

וזו אחת הסיבה שהמלצות התזונה הבריטיות השתנו השנה – מההמלצות הישנות שמדברות על הבשר בתור החבר הראשון בקבוצת החלבון, להמלצות חדשות שבהן הקטניות פותחות את הרשימה של החלבון, והבשר רק בסוף. המסר הוא שמקור החלבון שאנחנו צריכים להתמקד בו, אם אנחנו רוצים למנוע מחלות, זה דווקא הקטניות. מעבר לזה, ארגוני בריאות מובילים למניעת סרטן מגדירים את הקטניות בתור מזון שנלחם גם בסרטן.

מבחינת טיפים לשיפור העיכול של קטניות, השרייה היא מאוד חשובה – היא גם מקצרת את זמן הבישול כידוע, והיא מעלה את הערכים התזונתיים של הקטניה מבחינת ספיגה של ברזל וויטמינים. אבל הטיפ הכי חשוב הוא להפוך את אכילת הקטניות להרגל. מערכת עיכול שרגילה לאכול קטניות מעכלת אותן יותר טוב. הדרך הנכונה לעשות את זה היא להוסיף אותן לתפריט באופן הדרגתי, וכדאי גם להתחיל עם היותר קטנות שבהן, עם העדשים שהן יותר קלות לעיכול.

להרצאה המלאה של אורית אופיר, רעיונות לשילוב קטניות בתפריט ועוד, צפו: