האם סלט הוא הבחירה הנכונה לארוחה במהלך הדיאטה?

ישבתי לי בניחותא בבית הקפה האהוב עלי. בשולחן שלידי ישבו שלוש בחורות צעירות. הן התלבטו מה לבחור. זנחתי את העיתון שקראתי והקשבתי לשיחה. אז לפני ששופטים אותי, אנא, לא לחשוב שאני עושה זאת באופן קבוע, אבל הן ממש לא לחשו. ההתלבטות הייתה קולנית וכל באי בית הקפה היו שותפים להתלבטות הגורלית.

אחת מהן ממש רצתה להזמין עוגת גבינה שנראתה באמת מפתה מאוד. "אז מה הבעיה? תזמיני", עודדה אותה חברתה. "אבל את יודעת שאני רוצה לרזות", ענתה לה בקול מסכן.

לא אלאה אתכם באינספור ההתלבטויות, שלושתן הזמינו בסופו של דבר שלושה סלטים. הראשונה (שפנטזה על עוגת גבינה) הזמינה סלט יווני, חברתה סלט קיסר והאחרונה סלט שורשים. זה בא כמובן עם סלסלת לחמניות שנגמרה ,אגב, די מהר. זו שהעידה על עצמה שהיא רוצה לרדת במשקל, לא הסתפקה ברוטב שנמצא בסלט והזמינה רוטב נוסף. היא הזמינה גם קפה הפוך גדול.

האם הבחירה שלהן הייתה חכמה ונכונה? שאלו אותי מטופלים כשסיפרתי על האירוע.

למעשה, הבחירה שלה הכילה הרבה יותר קלוריות מכל פרוסת עוגה בבית הקפה. אבל, איך את יכולה להשוות סלט לעוגה? יאמרו רבים. הרי ירקות זה הרבה יותר בריא. ובכן, נכון, ירקות מכילים הרבה מאוד ויטמינים, מינרלים וסיבית תזונתיים שחשובים לבריאותנו. ועוגה ממש לא מכילה את הרכיבים האלה. היא ממש לא חיונית לגוף, אבל מה עם הנפש? היא לא חשובה?

השאלה שאני תמיד שואלת היא איך התנהגה הבחורה הזאת כאשר הגיעה הביתה. האם הייתה מרוצה מההחלטה והבחירה שלה בסלט, או אולי הרגישה מסכנה ומקופחת (כי אבוי, נאלצה לוותר על העוגה).

ועוד מספר מילים על סלטים. נכון שירקות מכילים מעט מאוד קלוריות. אני, אישית, לא מתחשבנת איתם בהערכה הקלורית. אבל לא כל סלט הוא אכן סלט!! סלט תפוחי אדמה, זה סלט? וסלט ביצים, זה סלט?

חלק גדול מהסלטים מכילים הרבה מאוד מרכיבים נוספים מעבר לירקות. סלט יווני מכיל כידוע גבינה מלוחה, זיתים וכמות לא מבוטלת של שמן. מנה כזו מגיעה בקלות ל-400 קלוריות. ושתי פרוסות לחם שנאכלות כבדרך אגב, בלי לשים לב מוסיפות עוד 150-200 קלוריות. והקפה ההפוך הגדול שהזמינה הוסיף לה עוד 150 קלוריות. וכך, הארוחה התמימה לכאורה הגיעה לסביבות 700 קלוריות. וסלט קיסר גם מכיל כ-500 קלוריות.

אז לא לאכול סלט? זו בוודאי לא המסקנה. אבל, אנא, בוא נבחר בו כי הוא בריא ומזין יותר. ואולי כדאי לבקש את הרוטב/שמן בצד וכך אנחנו נחליט על הכמות שנשתמש. ניתן לבקש בלי רכיבים עתירי קלוריות במיוחד וכך נקבל את היתרונות של הסלט בלי החסרונות. ולפני סיום, הכלי הקטן לרוטב מכיל כ-150 קלוריות. ואם בוחרים בסלט, בואו נבחר זאת בזכות, כי אנחנו רוצים זאת ולא מתוך מסכנות.

אז שיהיה בתיאבון!

דיאטהסלטקפהרוטב