דגים טריים: 5 סיבות טובות להעדיף רק אותם

 

אנחנו אוהבים דגים, בכל הצורות ובכל הטעמים – בתנור עם רוטב חמוץ מתוק וירקות, או בתבשיל חריף חריף עם פלפלים וכל טוב – כמה טעים שהם עושים לנו בגוף. אבל – הם גם צריכים להיות בריאים ונכונים לנו. אם עד היום חשבתם שדג זה דג זה דג – בואו נעשה קצת סדר, כדי להבין למה בעצם דגים טריים הם אלה שצריכים לעלות על השולחן שלכם.

דג איכותי וטרי עובר פיקוח ובדיקות

דגי הבריכות הישראלים הטריים, נמצאים תחת פיקוח ובדיקות קפדניות קבועות. האגף לשירותים וטרינריים במשרד החקלאות לוקח מדי יום בדיקות בקרה ודגימות מעבדה לדגים עצמם, למי הבריכות בהם גדלים הדגים, ואפילו למזון שממנו ניזון הדג.

לעומתם – דגים מיובאים נמצאים תחת אחריות משרד הבריאות, כשלא ברור באמת מה רמת הפיקוח במדינות המוצא, מה היו תנאי הגידול, ההובלה והאחסנה. דגים כאלה עלולים להגיע לעתים גם ממדינות עולם שלישי, וכל עוד אין רגולציית בדיקות זהה בעולם, כל מה שנותר לנו הוא להפעיל שיקול דעת כצרכנים נבונים.

ולשומרי הכשרות – לא פחות חשוב: תהליך הכשרות בארץ מאפשר לצרכן הישראלי להיות רגוע בממד הזה. דגי הבריכות בישראל נבדקים מדי יום על ידי משגיחי כשרות מטעם הרבנות.

הציצו בתווית הדג הקפוא ותגלו דברים שלא ידעתם

דגים שעוברים תהליך הקפאה מכילים לרוב ריכוזי נתרן גבוהים, רובנו מכירים את הנתרן כרכיב עיקרי במלח השולחן. ריכוזי נתרן גבוהים בדם עשויים להיות מסוכנים לאוכלוסיות שונות וכבר הוכח שיש להם השפעה על יתר לחץ דם ועוד.

על מנת שהדג המיובא יעשה את דרכו הארוכה לארץ וישמור על מראה אטרקטיבי עבורנו, הקונים, לעיתים קרובות מוסף לו מלח על מנת לגרום לו לאגור ולהיות רווי במים, כך שייראה גדול ומוצק יותר.

בנוסף אנחנו עלולים למצוא שהדג שלנו זכה בתוספת המכונה "חומצה אצטית". זהו חומר אשר בריכוזים גבוהים עשוי לגרום לצריבות בפה או בדרכי הבליעה ואף להפרעות עיכול.

עוד תוסף שאתם עלולים למצוא  בדגים  הקפואים הוא  פולי-פוספטים.  תפקידם של הפולי-פוספטים הוא לשמר את הדג ולהגדיל את נפח המים בגופו על מנת לאפשר לו חיי מדף ארוכים יותר. שימו לב – ריכוז הרמה המקובלת בחוק של פולי-פוספט עם מלח נע בין 3%-8%. כל ריכוז מעבר לזה, אסור לשיווק.

עוד חשוב לדעת: הוספת מים ותוספים שונים לדגים קפואים, יוצרת מעין בצקת בגוף הדג, כיוון שהיא תורמת לאגירת נוזלים בדג. אחוז גבוה של נוזלים משפיע על המראה, המשקל והמרקם של הדג .

דגים טריים. צילום: shutterstock

דג טרי, נסיעה קצרה ומדויקת

בדג טרי לא תמצאו תוספות נתרן, פולי-פוספטים, חומצה או מים.  הוא מגיע נטו בשר-דג . נשלה מהבריכה ומגיע לחנויות בתוך 24 שעות בלבד. הוא  גמיש יותר, מבריק  ובשרני.

מסעו  של דג טרי הגדל בארץ קצר ומדויק. הוא נשלה מהמים ועובר מיד למכלי הובלה מבוקרי טמפרטורה ורמת חמצון . תוך שעה הוא מגיע לבית האריזה, שם הוא עובר תהליך צינון, ניקוי, פילוט ואריזה. תהליך זה אורך כ- 3 שעות ובין התחנות נשמרים הדגים בחדרי קרח להבטחת הטריות. משם ממשיך הדג למשאית הובלה בטמפרטורה של עד 4 מעלות ובתוך כ- 20 שעות הוא מגיע לרשתות השיווק ולחנויות.  פשוט וקל.

מה הברוטו ומה הנטו של הדג – שלא יעבדו עליכם

דג קפוא יכול להכיל בין 20 עד 50 אחוז מים וקרח ולמעשה, כשאנו רוכשים דג קפוא, אנו משלמים בעצם גם על המים שהוא מכיל וכנראה גם על רכיבים אחרים שהוספו לו. המשמעות היא שאנחנו משלמים על  קילו דג ובפועל מקבלים הרבה פחות.

לדוגמה: כיום, המגבלה בארץ מתירה עד 20% תוספת של קרח לדג. כלומר, כאשר אנו  משלמים על קילו דג קפוא, אנו מקבלים בפועל משקל נקי של 800 גרם, או אפילו 600 גרם. אין לנו באמת דרך לדעת.

שורה תחתונה – הדרך הטובה ביותר לוודא שקניתם 100 אחוז דג, היא לקנות דג טרי שנשקל מול עיניכם.

פצצה לתזונה: טרי, בריא ובטוח לאכילה

צריכה שוטפת וקבועה של דגים חשובה לבריאות הציבור. איגוד רופאי הלב האמריקאי ממליץ על צריכה של לפחות 2 מנות דגים בעלי אחוז גבוה של חומצות שומן בשבוע. דגי הבריכות בישראל נחשבים לדגי איכות ומומלצים במיוחד בשל היותם עשירים במינרלים ובוויטמינים, דלים בנתרן וללא חשש לכספית.

מה זה דג איכותי? זהו דג שיש בו ריכוז גבוה של חלבון, ריכוזים נמוכים של שומן רווי, שהוא השומן הלא רצוי, דג שעתיר בוויטמינים ומינרלים וסידן אפקטיבי, בעל כמות נתרן נמוכה ונקי ממתכות כבדות. כל זה אפשרי כשסביבת המים של הדג נקייה ואיכותית והפיקוח גבוה.

הצטברות של מתכות כמו עופרת, נחושת או קודיום, או הימצאות יוד או כספית בגוף הדג עלולות להיות מזיקה לאוכלוסיות שונות החל מיצירת מומים בעובר, דרך נזקים נוירולוגים, סכנה לחולי לב ומחלות כרוניות נוספות. היקף הבדיקות הנערכות לדגי הבריכות בישראל גבוה מאוד ותוצאותיו השוטפות מעידות כי דגים אלה נקיים מכימיקלים, מתכות וחומרים אחרים.

בסוגים שונים של דגים, כמו הבורי, או האמנון, ניתן למצוא ריכוז אומגה 3 גבוה, וויטמין D  החיוני לצריכה יומיומית, ויטמין E, אבץ , ברזל ואשלגן ומגנזיום החיוניים לבריאות איתנה ותזונה מאוזנת.  נשמע כמו סופר פוד אמיתי.

טיפ לסיום – איך תדעו לזהות דג טרי ואיכותי?

  • שימו לב שעור הדג –  מבריק, לח ומעט רירי.
  • בשר הדג צריך להיות אלסטי אך לא גמיש מידי. בדיקה פשוטה תעזור לכם לדעת: לחצו על הדג עם האצבע. אם לא נוצרה גומה בבשר הדג והעור חוזר למקומו מתוח , הדג טרי.
  • בדקו את עיני הדג – חשוב שיהיו מבריקות ולא עכורות.
  • צבע הזימים – צריך להיות אדום , עם ברק מסוים וללא הידבקויות.
  • מבחן הריח – דגים לא טריים מדיפים ריח לא נעים.  דג טרי ידיף ריח "דגי" אך לא בלתי נעים.

 

דגדגים