5 מאכלים שגורמים לכם להיות רעבים יותר

זה שאנחנו אוכלים לא בהכרח אומר שנהיה שבעים, אבל מה אם האוכל שלנו גורם לנו להיות אפילו רעבים יותר? אלא אם כן אתם דובקים בתפריט בריא ומצומצם במיוחד אתם כנראה מכירים את התחושה הזו היטב, אך מסתבר שהיא אפילו יותר נפוצה ממה שאתם חושבים.

רעב הוא תוצאה של כמה וכמה תגובות מורכבות הנוצרות בקיבה, במעיים, בלבלב, במחזור הדם ובמוח על ידי הורמונים ורכיבים שונים. אולם התחושה הזו בקלות יכולה להשתבש ולהטעות אותנו, כשלעיתים קרובות נדמה לנו שהבטן עדיין ריקה, כשלמעשה אנחנו מלאים די והותר. בין הדברים אשר משבשים את תחושת הרעב ישנם אורחי חיים והרגלים שונים כמו ישיבה ממושכת מול מסך, שינה מועטה (שגורמת לשיבוש ייצור ההורמונים הנ"ל), וישנם גם לא מעט מזונות נפוצים ואהובים מאוד אשר משטים בנו וגורמים לנו לרצות ולאכול עוד ועוד.

הדיאטנית הקלינית סיוון פלג ממכבי שירותי בריאות סיפרה לנו על 5 מזונות כאלה, אשר  יפתחו את הסכר ויגרמו לכם לאכול יותר ממה שתכננתם.

 

1: פחמימות "ריקות" (לחם לבן, פסטה לבנה)

פחמימות "ריקות" הן האשמות המיידיות שוודאי עלו גם בדעתכם כמזון שרק פותח את התאבון – פסטות, פיצה, לחם וכל דבר שישקיט את הבטן ברגע, רק כדי שכמה דקות אחרי נרוץ לקחת עוד קצת. "מאכלים כמו לחם לבן למשל, אשר נקראים בפי העם 'פחמימות ריקות', מכילים דגנים אשר הופרדו מקליפתם שמכילה סיבים תזונתיים אשר גורמים לתחושת שובע", אומרת פלג, ומציעה: "נסו לאכול 5 כפות פסטה לבנה או 5 כפות פסטה מלאה, ובדקו אחרי איזה סוג פסטה יהיה לכם יותר קל לעצור ומאיזה סוג פסטה תרצו לאכול יותר".

2: חטיפים מלוחים

ביסלי, דוריטוס, בייגלה ושאר חבריהם למדפי החטיפים המלוחים ידועים לשמצה ככאלה ששקיותיהם מתחסלות ברגע. אם לא די בכך שגם הם נחשבים ברוב המקרים לפחמימות ריקות, המליחות שלהם מוסיפה חטא על פשע ותעורר בנו שוב תיאבון עוד בטרם נזרוק את השקית המרשרשת לפח, הפעם דווקא למשהו מתוק. "מאכלים מלוחים מעודדים צמא ולרוב יגרמו לנו לרצות לשתות מים", הדיאטנית מסבירה. "הבעיה היא שמעבר להשפעה הנ"ל, למאכלים מלוחים ישנה יכולת לגרום לנו גם לרצות לאכול משהו מתוק מייד לאחריהם. תופעה זו יכולה לנבוע ממגוון סיבות פיזיות הקשורות לבלוטות הטעם שלנו, אך נראה שיש גם קשר התנהגותי של התנייה והרגל. לא מעט אנשים מעידים כי אכילה מרובה של מאכלים מלוחים, מלווה בהמשך אכילה של מזונות מתוקים".

3: סוכרים פשוטים (ממתקים, עוגיות, משקאות ממותקים)

מהמלוח למתוק. למרות שמנהג הקינוח המתוק בסוף הארוחה הוא דבר שמושרש בנו מגיל צעיר, לא פעם הגוף שלנו דווקא מעוות את הסיומת המתוקה לכדי פתיחה מחודשת של התיאבון. עוגיות, ממתקים ואפילו פירות עלולים לגרום לרעב לחזור ולהתעורר גם בסופה של ארוחה דשנה, וכמובן שגם כשלעצמם. "מזונות המכילים כמות גדולה של סוכרים פשוטים – סוכר לבן וחום, סוכר פירות ועוד, גורמים לעלייה חדה בהורמון האינסולין בדם", פלג מפרטת. "הורמון זה, המופרש מן הלבלב, אמון על הכנסת הגלוקוז (הסוכר) שמגיע מהמזון אל הדם, ומהדם אל תאי הגוף. מאכלים המכילים כמות גדולה של סוכרים אלו עוברים מטבוליזם מהיר ונכנסים מהר מאוד אל התאים. על כן, התגובה המגיעה מיד אחרי האכילה היא רעב שנועד לחדש את מאגרי הסוכר בדם".

4: קערת פתיתים או פסטה

או במילים אחרות, כל ארוחה שמכילה רק פחמימות, ללא חלבון. כמה פעמים קרה לכם שחיסלתם קערת פסטה או פתיתים ומהר מאוד רציתם עוד? אחרי ארוחות שמכילות רק פחמימות ואין בהן מספיק חלבון, הרעב צפוי להגיע מוקדם יותר. "חלבון עובר מטבוליזם איטי באופן יחסי לפחמימות, ולוקח לו זמן רב יותר לרדת מן הקיבה אל המשך דרכו במערכת העיכול", פלג מסבירה. "ההתרוקנות המהירה של הקיבה גורמת להפרשת הורמון בשם גרלין, המעודד רעב מן הקיבה. מאחר וחלבון שוהה זמן רב יותר בקיבה, הוא מעודד את תחושת השובע וגורם לה להימשך זמן רב יותר. מכאן שארוחה שאינה מכילה חלבון, תגרום לכם לרוב לאכול יותר על מנת לשבוע".

5: אלכוהול

בניגוד למזונות אחרים אשר פיזית פותחים לנו את התאבון ומגבירים את הרעב, במקרה של אלכוהול מדובר במשהו שעיקרו התנהגותי. גם מבחינת הסביבה בה אנו צורכים אותו, פאבים או מסעדות אשר מציעים אוכל לצד המשקאות (במקרה של פאבים אלו גם חטיפים לרוב), וגם מתוך צורך "להעביר את הטעם" ולהקל על הגוף בספיגת האלכוהול. "לא מעט אנשים מודים כי שתיית אלכוהול, לרוב בשילוב של אווירת מקום הבילוי, גורמת ל'פתיחת הסכר' ולרצון לאכול", מעידה הדיאטנית. אז שתו בזהירות ואכלו במודעות.

סיון פלג היא דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות. לעמוד העסקי