מיתוסים על הריון, תזונה והתנהגות תינוקות: מה נכון ומה ממש לא?

עצות וטיפים אנשים תמיד אוהבים לתת, איך להתמודד עם כאבי בהריון, מה להאכיל את התינוק ומה לא ומה כדאי לעשות שהשיניים מתחילות לצמוח אצל התינוק. חלק מהעצות יהיו נכונות, חלקן שגויות וחלקן סותרות עצות אחרות. בואו נעשה קצת סדר ונראה אילו עובדות נכונות ומה בגדר מיתוס ישן ושגוי.

כאבי גב בזמן ההיריון

  • כדור פיזיו עוזר לכאבי גב – נכון, חלקית

כאשר נראה כי שום פוזיציה אינה נוחה לך, מתעורר הצורך לשבת על כדור הפיזיו הגדול – אפשר להשיג אותו בחנויות הפארם השונות ולנפח בתחנות דלק או באמצעות משאבת אופניים רגילה. זה אכן נוח יותר לשבת על משטח רך ולא קשה ולקבל שיווי משקל שעוזר לאזן את הגוף במצבו, כך שיש פחות עומס על הגב, והכאב פוחת. אבל אם תשבי על הכדור כל היום, לא תביאי לשיפור היציבה שלך בטווח הארוך. כדאי לשלב את הישיבה עם תרגילים ממאמן כושר, שיאמנו את הגוף להחזיק את עצמו טוב יותר, ולהרחיק את כאבי הגב.

  • אסור לעשות ספורט בהריון – לא נכון

הכלל הוא שבטרימסטר הראשון מותר לך לעשות כל מה שעשית לפני כן. כלומר, אם לא נהגת להתאמן – אלו לא שלושת החודשים בהם כדאי להתחיל. אבל מהטרימסטר השני, הכל פתוח אבל בצורה מתונה ואחראית, ואף רצוי – זה יעזור לך להרגיש ערנית וחיונית יותר, יסייע לך בשמירה על עליה מתונה והדרגתית במשקל ואף יעזור לך במהלך הלידה עצמה ובחזרה לגזרה שלפני ההיריון. אפשר לשלב תרגילי התעמלות עם הליכה, ששתיהן יחד תורמות ליציבה נכונה. עם זאת, כל מסגרת ספורטיבית שתרשמי אליה צריכה להיות מאושרת על ידי רופא.

מותר ורצוי לעשות ספורט במהלך הריון. צילום: shutterstock

  • הכאבים מפסיקים עם הלידה- לא נכון

בזמן ההיריון ואחרי הלידה, חווים חוסר נעימות מסוג שונה. יתכן שכאבי הגב יפסקו, אבל אחרי מתיחת השרירים הקיצונית בזמן ההיריון, השרירים נהיים רפויים יותר והגוף מתקשה לחזור לעצמו.  זוהי סיבה נוספת לעשות ספורט כבר בזמן ההיריון (רק באישור רופא) –לחזק את שרירי הליבה וריצפת האגן ולשמור על משקל תקין ויציבה נכונה. 6 שבועות אחרי הלידה אפשר לחזור לעשות ספורט, עם דגש על תרגילים שתפקידם למתוח את השרירים שוב. שרירים מתוחים ויציבה נכונה, עוזרים להימנע מכאבי גב ולשפר את איכות החיים הכללית

טיפ: לכאבי גב אין פתרון פלא, לא בהריון ולא בזמנים אחרים. הדרך היחידה להתמודד איתם היא לעבוד על יציבה נכונה ואימוץ כמה תרגילי התעמלות מתאימים– עד שהכאב פוחת בהדרגה, ולבסוף נעלם לחלוטין.

 

השיניים הראשונות

  • השן הראשונה שצומחת היא האמצעית למטה – נכון, לרוב

בד"כ השן שצומחת היא האמצעית למטה, אך לא במאה אחוז של המקרים. לעיתים השיניים הראשונות צומחות גם בצדדים או מאחור – זה לא נפוץ, אבל לא סיבה לדאגה. במצב הרגיל, אחרי שתי השיניים הראשונות למטה, מגיעות השתיים העליונות, אחר כך עוד שתי עליונות ועוד שתי תחתונות, ולבסוף ניבים תחתונים ועליונים.

  • השיניים חייבות לבקוע עד גיל שנה – לא נכון

הגיל הממוצע לבקיעת שיניים הוא חצי שנה, אבל יש נטיות לכאן ולכאן, כולל תינוקות שעד גיל שנתיים לא צומחות להם שיניים. ובצד השני של הסקאלה-  יש כאלה שנולדים עם שן אחת חמודה היישר מהרחם. ולא, הם לא נותנים ביס בדרך.

  • בקיעת שיניים תמיד מלווה בסבל – לא נכון

יש תינוקות שמצמיחים שיניים בלי כל קושי (נתאפק ולא נקנא בהורים שלהם יותר מדי), וגם לכל תינוק בפני עצמו אין חוקיות – יתכן שחלק מהשיניים יגיחו ללא בעיה ואחרות ילוו בלילות ללא שינה. עם זאת, חוסר נוחות ועצבים לא צפויים אצל תינוקכם, הינם בהחלט סימנים סבירים מאוד לצמיחת שיניים.

בקיעת שיניים לא תמיד כרוכה בסבל. צילום: shutterstock

  • צמיחת שן מלווה תמיד בהכנסת הידיים לפה – נכון

גם אם התינוק לא מתלונן, שימו לב שאם היד נמצאת בפה הרבה זמן – זה אומר שמשהו מתפתח שם. כדי לוודא אם אכן צומחת לנו שן, מששו את פנים הפה של התינוק עם אצבע נקייה, ותהיו מאושרים להרגיש שם חספוס חדש ומתוק.

  • הכנסת חומרים קרים לפה עוזרת לתינוק בעת בקיעת שיניים – נכון מאוד

מומלץ לתת לתינוק אוכל קר, כמו יוגורט או גבינה; להציע לו נשכן עם ג'ל, שאפשר להכניס למקרר, וגם מוצץ שטוף במים קרים יכול לעשות את העבודה. וכמובן, הרבה מים קרים בבקבוק. שימו לב, עם זאת, לא לתת לתינוק להירדם עם הבקבוק, כי חלק מן הנוזל עלול להישאר בפיו ולגרום לעששת כבר בינקות. אם משתמשים באוכל להרגעת הכאב, יש להגיש אותו כאשר התינוק יושב ובהשגחת מבוגר.

  • עם בקיעת השן הראשונה צריך להתחיל לצחצח שיניים – נכון

צחצוח שיניים הוא הרגל שכדאי לסגל כמה שיותר מהר, להרגיל גם את התינוק להיגיינת פה, צחצוח שיניים (או שן אחת) בכל בוקר וכל לילה. אפשר להשיג מברשות שיניים מתוקות וקטנטנות בכל בתי המרקחת ולמרוח מעט מאוד משחת שיניים לילדים. בהתחלה כדאי שתצחצחו בעצמכם את שן הילד, אבל עם הזמן הוא ירצה לקחת חלק בעצמו ולצחצח – יש כמובן לאפשר לו, תוך שאתם שמים לב שהמברשת מגיעה לכל השיניים ומעסה את החניכיים ביסודיות.

  • צמיחת שיניים גורמת לחום גבוה אצל תינוק – לא נכון

מחקרים בדקו את הנושא ולא מצאו קשר. אומנם תתכן עליה קטנה בחום הילד ביום בקיעת השן או יום לפני כן, חום שיירד עם בקיעת השן. לכן אם מדובר בחום גבוה שנמשך יותר מיום, זה לא קשור לבקיעת השיניים. גם תופעות אחרות כמו הקאות, שיעול ונזלת לא נמצאו קשורים לבקיעת שיניים.

טיפ: השיניים האלה לא עושות לנו חיים קלים – אבל כדאי לזכור שלכאב הזה יש התחלה וסוף. כל שן חדשה מלווה בכמה ימים דרמטיים אבל כשהיא לבסוף יוצאת, מגיעה גם ההקלה. והיי, התינוק שלנו מתחיל ללעוס את האוכל שלו לבד, גם זו סיבה לחגיגה!

תזונה בהריון

תאכלי מה שבא לך, לבריאות, את עכשיו אוכלת בשביל שניים – לא נכון

נכון שבתקופת ההריון לגוף שלך דרישות תזונתיות מוגברות, אחרי הכל את צריכה להזין את העובר המתפתח ברחמך תוך שאת לא מחסירה מעצמך כלום. את זקוקה לכמות גדולה יותר של סידן וברזל למשל, אבל עד הטרימסטר השני להריון אינך זקוקה לתוספת יומית של קלוריות. בטרימסטר השני תיזדקקי לתוספת של 300 קלוריות בלבד. כדאי לקבל אותן מארוחה קטנה בעלת ערך תזונתי איכותי ולא מכוס גלידה או עוגה (לדוגמה, גביע יוגורט טבעי 3% עם גרנולה ופרי יכול לספק את התוספת הזו). בטרימסטר השלישי עלייך להוסיף 500 קלוריות לעומת התפריט הרגיל שלך אותן תוכלי לקבל לדוגמה מ- 2 פרוסות לחם מדגנים מלאים עם חביתה וגבינה 5% לצד סלט עם כפית שמן זית. אז כן, את אוכלת גם בשביל העובר שלך אבל אין זה אומר שאת צריכה להכפיל את כמות האוכל שאכלת לפני ההיריון.

לא, את לא אוכלת בשביל שניים. צילום: shutterstock

  • אסור לצרוך קפאין במהלך ההיריון – נכון, חלקי

את אוהבת להתחיל את הבוקר שלך עם כוס קפה? אמרו לך שמעתה עלייך להימנע מקפה?

במהלך ההיריון התהליך של פינוי הקפאין מהגוף איטי יחסית. כמו כן, הוא עובר דרך השיליה אל העובר, אשר לו אין יכולת לפרק את הקפאין. ישנם מספר מחקרים שמצאו קשר בין צריכת קפאין לסיכון מוגבר להפלות או ללידת תינוק במשקל לידה נמוך. עם זאת צריכת מתונה של קפאין אינה קשורה בסיבוכים כלשהם.

לפי האיגוד האמריקאי לגניקולוגיה ומיילדות יש להגביל את צריכת הקפאין בתקופת ההריון לכמות של עד 200 מ"ג קפאין ביום – כמות השווה לכ- 3 כוסות קפה רגילות. מה שחשוב לזכור זה שקפאין יכול להגיע ממקורות נוספים פרט לקפה, כגון תה, קקאו, קולה ושוקולד. מומלץ להימנע ממשקאות המכילים כמות גדולה של קפאין כמו קפה שחור ומשקאות אנרגיה.

  • שתיה מרובה מדי של מים בהריון תגרום להצטברות נוזלים בגוף, נפיחות וקימה תכופה בלילה לשירותים – לא נכון

שתיה מרובה דווקא תעזור לגוף לצבור פחות נוזלים, כאשר שתיית מים בהריון, הינה לא רק בגדר המלצה אלא חיונית ביותר וע"פ המלצות משרד הבריאות יש לשתות כ-2 ליטר מים ביום (10 כוסות לפחות). המדד לשתייה מספקת הינו שתן בצבע בהיר. המים מונעים התייבשות ומפחיתים הסיכון להתפתחות צירים מוקדמים. נפיחות והצטברות נוזלים בגוף ברמה שאינה קיצונית מדי, היא לא תוצאה של שתיה מרובה אלא תופעה מוכרת בהריון, שנובעת מירידה בזרימת הדם בוורידים, כמו גם קימה בלילה לשירותים מספר רב של פעמים. תופעה זו חולפת בסמוך ללידה.

  • תזונה נכונה בזמן ההיריון מונעת מחלות וזיהומים – נכון

במהלך ההריון חלה ירידה בתפקוד מערכת החיסון שלך ובמקביל מערכת החיסון של העובר אינה מפותחת ובשלה דיה. לכן, ישנם מזונות אשר עלולים להזיק לך או לעובר הגדל ברחמך ויש להימנע מצריכתם בתקופה זו. הסכנה במזונות אלה נובעת או מצורת בישול לא נכונה שאינה מחסלת חיידקים מזיקים, או נוכחות גבוהה של כימיקלים שעלולים להזיק.

הימנעי ממוצרי חלב או מיצים טבעיים לא מפוסטרים, בשר, עוף ודגים לא מבושלים או לא אפויים היטב, נבטים לא מבושלים או פירות וירקות שלא נשטפו היטב – בכל אלה יכולים להסתתר חיידקים כגון ליסטריה, טוקסופלסמה וסלמונלה המסכנים את העובר. דגים גדולים, כגון דג חרב, מקרל גדול או טונה לבנה מכילים רמה גבוהה של כספית שעלולה גם היא לפגוע בעובר.

אם כן, תזונה נכונה וצריכת המזון באופן שאינו מהווה חשיפה למזיקים בהחלט יקטינו את הסיכון עבורך ללקות במחלה או בזיהום שעלולים לסכן את העובר.

תזונת התינוק

  • הפעוט במשקל גבוה- זה שומן תינוקות שירד באופן טבעי – לא נכון

לילדים שמנים סבירות גבוהה פי 15 להפוך למבוגרים שמנים. ילדים בעלי BMI  גבוה לרוב הופכים למבוגרים שמנים, החשופים למחלות הנובעות מהשמנה כגון סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם ואף מחלות ממאירות שונות. עליה מהירה במשקל במהלך השנה-שנתיים הראשונות לחיים הנו גורם סיכון משמעותי להשמנת ילדים.

לתינוק שמן יש סיכויים טובים להפוך למבוגר שמן. צילום: shutterstock

  • אם התינוק לא רוצה לאכול יש להמשיך ולנסות להאכילו כדי שלא יישאר רעב – לא נכון

בניגוד למבוגרים שלא תמיד מפסיקים לאכול כשהם שבעים, תינוקות נולדים עם יכולת לווסת את כמות האוכל שהם אוכלים. חשוב מאוד לא להאכיל את התינוק יתר על מידה, גם אם אתם חושבים שהוא לא אכל מספיק. מה שחשוב הוא להכיר את הסימנים המעידים על שובע וללמוד איך התינוק מאותת לכם מתי הוא רעב ומתי הוא שבע לפי שפת גופו, למשל הזזת הראש לצד והרחקתו מהפטמה של האם או של הבקבוק שמהווים סימן לשובע.

  • כשהתינוק חולה יש להקפיד שלא יפספס שום ארוחה גם אם הוא לא מראה תיאבון – לא נכון

תינוקות בזמן מחלה, ממש כמו מבוגרים, מתקשים לאכול בכמות ובתדירות זהים לימים רגילים. התחשבו בצרכיו של התינוק. אם הוא לא מעוניין לאכול הניחו לו, התיאבון יחזור עם ההחלמה ואין סיבה לדאגה. חשוב רק להקפיד על שתייה מספקת כדי למנוע התייבשות.

  • חשוב לתת לתינוק מים לשתייה – לא נכון

מותר לתת לתינוק מים רק החל מגיל חצי שנה. עד גיל חצי שנה התינוק מקבל את צרכיו מחלב האם או מתחליף החלב וזה כולל גם את כל הנוזלים להם הוא זקוק. גם תה אינו מומלץ לתינוקות מפני שהוא עלול לפגוע בספיגת הברזל.

  • פליטות גורמות לאי נוחות של התינוק ומעידות על בעיית רפלוקס – לא נכון

רפלוקס הינה תופעה שכיחה בכל התינוקות שמעידה על כך שתוכן הקיבה עולה לושט, ופליטה היא כשתוכן הקיבה עובר את הושט ונפלט החוצה מפי התינוק. לרב התינוקות תופעה זו אינה מפריעה, ומעבר לפורמולה המסמיכה את המזון בקיבה יכול לפתור את העניין. מקרים בהם לתינוק יש תופעות לוואי כגון דלקת בושט, או ירידה משמעותית בצריכת המזון הרופא יאבחן מחלת רפלוקס ויטפל בהתאם.

  • עדיף לאכול רק פירות וירקות טריים – לא נכון, חלקי

ישנם ירקות שדווקא עדיף לאכול אותם מבושלים, כגון גזר. ספיגת ויטמין A  מגזר עולה לאחר בישולו ביחס לאכילתו טרי. דוגמה נוספת היא העגבניה. בישול העגבניה מעלה את זמינות הליקופן ואת ספיגתו, ליקופן הוא נוגד חמצון חשוב בשמירה על בריאותנו.

טיפ:  ישנם הרבה עצות וטיפים שחלקם מהאימהות שלנו וכך גידלו אותנו, אך יש לזכור שמאז המחקר והרפואה התקדמו ומצאו מסקנות חדשות לחלק מהנושאים המוכרים מהעבר.

הריוןהתפתחות תינוקותתזונה בהריוןתזונה בריאה