המהפכה הטבעונית בישראל: מקומץ טבעונים שולי לאלפי מנגלים ללא בשר

מאז שעלה קמפיין יום העצמאות של עמותת ויגן פרנדלי, הקורא לציבור להימנע מצריכת בשר בחג המנגלים, אני נשאל שוב ושוב האם אני באמת מאמין שאפשר לעשות שינוי? האם בישראל של 2018, שבה כל אחד מאיתנו מחזיק בעמדות מגובשות ומנומקות כמעט על כל תחום בחיים, אני מאמין שסדרת שלטים בתחנות האוטובוס יכולים להפוך קרניבורים משובעים לטבעוניים או צמחוניים, שמוותרים על פעולת הנפנוף המוכרת ביום העצמאות?

מנגלים נטולי בשר ביום העצמאות- זה אפשרי?

אז נתחיל מהסוף- כן, אני מאמין.

אני מאמין שהשינוי הזה אפשרי, ואני רואה אותו קורה כבר היום אצל מאות אלפי אנשים ונשים, שבחרו לוותר על הבשר, החלב ואפילו הביצים.

יתרה מזו, גם בשבוע האחרון- שבו נחשף הציבור לשילוט החוצות בו פורסמו צילומי בעלי חיים המבקשים מהציבור: "אל תאכלו אותנו", אני מקבל עוד ועוד תגובות של כאלה שנחשפו, קלטו את המסר והחליטו לתת לזה את הצ'אנס. בחג הזה, הודיעו לי, הם יחגגו עם מנגל טבעוני.

את עמותת ויגן פרנדלי ייסדתי מתוך אמונה שמעורבות חברתית ציבורית, שיש לה אג'נדה ברורה יכולה לעשות שינוי ואני מאמין שהשינוי הזה אפשרי בתחום הטבעונות כמו שהוא אפשרי גם בתחומים אחרים.

את ההוכחה לכך אפשר לראות בבירור במהפכה הטבעונית של ישראל, שהתחילה רק לפני שש שנים. בשנותיה הראשונות, המהפכה עוד היתה קול ענות חלושה, שהתאפיינה בעיקר בהפצת סרטונים ויראליים, הפגנות ומיצגים שלא תמיד השיגו את המטרה. לפעמים, אפילו ההיפך.

למרות שבארץ כבר היו למעלה מ-400 אלף טבעונים ומספר דומה של צמחוניים, עד שנת 2017 המאבק היה עדיין של מעטים מול רבים, וחלשים מול חזקים. הטבעונות היתה תלויה בחסדי התקשורת, בהרבה מאוד מזל ובהסתמכות על כוחם של סרטונים ויראליים ברשת, שרק הלך וירד עם השנים.

הקמפיין להימנעות ממוצרי חלב בשבועות

אז ייסדנו את ויגן אקטיב, גוף פעיל ויוזם, המהווה חלק מעמותת ויגן פרנדלי. רק אז, הצלחנו- בפעם הראשונה- לתרגם את כוחם המספרי של הטבעונים, הצמחוניים ומאמיני הדרך- לפעילות ולמעשים של ממש, שיש להם משמעות והם יכולים להביא לשינוי. כל מצטרף לויגן אקטיב, תורם סכום חודשי קבוע של 35 שקלים ומעלה, ובוחר את הפרויקט שלדעתו יכול להשפיע יותר מכל על התודעה הציבורית, ובו הוא משקיע את כספו. המודל הייחודי הזה, מאפשר לכל תורם לדעת בדיוק לאן הולך הכסף שלו, במה אנחנו משקיעים אותו ולראות את תוצאותיו בשטח.

האמת היא, שגם אנחנו הופתענו מהתוצאות. בפחות משנה, הצטרפו לויגן אקטיב למעלה מ-1500 חברים חדשים, ותרומותיהם אפשרו לנו להוציא פרויקטים וקמפיינים גדולים, שהפכו את הטבעונות והצמחונות לדרך חיים לגיטימית, פתחו עבורם אפשרויות רבות בכל מסעדה או בית קפה, ואפילו הסופרים שינו מעט את פניהם, והם מציעים לקהל הטבעוני והצמחוני מגוון רחב יותר של אפשרויות. משולי התודעה הציבורית, ומהיותם 'מיעוט נרדף', הפכו הצמחונים והטבעוניים לחלק בלתי נפרד מהתרבות ומעולם הקולינריה הישראלי.

היום, אנחנו כבר במקום לגמרי אחר. השינוי כבר קרה והוא רק הולך ומתעצם מיום ליום. בחג שבועות האחרון, העלינו קמפיין משמעותי נגד צריכת מוצרי החלב שהתנוסס מעל נתיבי איילון והביא עימו אינסוף תגובות – לכאן או לכאן, אבל החשוב ביותר- הקמפיין הזה עורר דיון. היו לו הדים וידענו שגם אם אנשים יבחרו אחרת, עדיין הפכנו אותם מודעים לאפשרות לצרוך פחות מוצרי חלב, ולהימנע מלתמוך בתעשייה המתעללת בפרות ובעגלים.

במצעד בעלי החיים שערכנו בשנה שעברה כבר השתתפו למעלה מ-30,000 בני אדם, שצעדו למען בעלי החיים. הם לא רק הסכימו עם האג'נדה, אלא ממש יצאו מהבית, נפרדו מהטלוויזיה, הביאו בייביסיטר ובאו לצעוד למען בעלי החיים. אקטיביים ופעילים- למען מטרה, שרק שש שנים קודם לא יכולנו לחלום שניגע בה כלל.

אז איך הצלחנו? הצלחנו לתת לאינדיבידואלים רבים מכנה משותף וזירת פעילות משותפת ומשמעותית, שמאפשרת להם לפעול בצורה אקטיבית למען מה שהם מאמינים בו. זו אולי ההוכחה הטובה ביותר לכך שכשרוצים לעשות שינוי ולהשיג שינוי- זה לגמרי אפשרי. בטח במדינה מעורבת ודעתנית כמו שלנו. רק צריך לדעת איך לעשות את זה, מה הדרך הנכונה להגיע לשם ואיך בדרך לגעת בלבבות.

עצמאות בלי בע"ח על המנגל

אז השנה, כשאתם חוגגים את עצמאותנו ה-70, אני מזמין אתכם להימנע ממנגלים עתירי בשר. לא רק כי אתם מאמינים שנכון וצריך לצמצם את סבלם של בעלי החיים, אלא כדי שתוכלו להתגאות בדרך שעושה המדינה שלנו, לשינוי חברתי אמיתי, משמעותי וערכי.

 

טבעונותיום העצמאותמנגלצמחונות