הפתרון המפתיע לסובלים מאסטמה: לימון

יותר מ-300 מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים מאסטמה, והיא גם המחלה הכרונית השכיחה ביותר בקרב ילדים. על פי ארגון העולמי לאלרגיה, מספר החולים אף עולה בהתמדה, בייחוד במדינות מתפתחות ובמדינות עולם שלישי. אולם יש לנו גם בשורות מעודדות: אפשר להקל על האסטמה במוצר שתמיד יש לכולנו בבית – לימון.

 

עוד באון לייף: 

 

כבר ברפואה העממית, או מה שמכונה תרופות סבתא, השתמשו לאורך ההיסטוריה בלימונים נגד מיחושים בגרון, בעיות דנטליות (שיניים, חניכיים וכדומה), עצירות ובעיות עיכול, בעיות פרקים ולחץ דם גבוה. אך כעת, יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שהחמוץ החמוץ הזה עשוי לסייע גם במחלות נשימה.

 

אסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם מסבירה, כי "לימון עשיר בוויטמין C ובנוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) מה שמפעיל את המערכת החיסונית והופך אותה ליעילה יותר נגד חיידקים. מייחסים ללימון גם יכולת ניקוי וחיטוי, הודות לחומציות הרבה שבו, וזה בלבד עשוי להקל על מערכת הנשימה ולנקות אותה מפולשים".

 

תמונה: Shutterstock

 

פריצת הדרך הגדולה בכל הנוגע לקשר שבין לימון לאסטמה נולדה כתוצאה ממחקר ישראלי, של פרופ' אהוד קינן מהפקולטה לכימיה בטכניון, המשמש גם גם כנשיא החברה הישראלית לכימיה וחבר הנהלה באגודה האירופית לכימיה. "לפני כעשור פרסמנו מחקר שערכנו עם לימונן בעכברים ולפני כשנה פרסמנו מחקר נוסף שערכנו בחולדות", מסביר פרופ' קינן. "התזה היא שאסטמה היא תופעה של דלקת שלא מסתיימת ולא פוסקת. וכשיש דלקת, נוצרים חומרים בגוף שהם בעלי יכולת חמצון (ROS בלעז). כשהם נוצרים בגוף זו צרה צרורה, שכן הם אחראים לתהליכים דלקתיים. הרעיון שגילינו הוא שאחד החומרים המזיקים הוא מולקולת אוזון. לא ידענו עד הגילוי שהגוף יכול לייצר אוזון. אוזון נמצא באוויר מזוהם, ואוויר מזוהם גורם בין היתר לדלקות בדרכי הנשימה. מתוך כך הבנו שצריך למצוא חומר כימי שיהרוג את האוזון בגוף. אם נצליח למצוא את החומר – נעצור את הדלקת ואת האסטמה".

 

פרופ' קינן מספר כי הם יצאו מנקודת הנחה שיש חומרים המגיבים נגד אוזון והם נמצאים בטבע, באוויר באזורים כפריים ולא עירוניים. "התרשמנו שבאוזרים כפריים יש פי 10 פחות אסטמה מאשר באזורים עירוניים. הגענו למסקנה שיש משהו באוויר שמונע אסטמה. במחקר נמצאנו שזהו הלימונן, השמן הנמצא בקליפות ההדרים. 95% מהשמן בקליפה הוא לימונן והמבנה הכימי שלו הוא חומר נדיף הנכנס לדרכי הנשימה, נספג בתאים שבראות ומטפל בדלקת. בשורה התחתונה – תסמיני האסטמה נעלמו בקרב עכברים וחולדות שנשמו לימונן".

 

תמונה: Shutterstock

 

בעקבות המסקנה, כי הלימון מיטיב את מצב הריאות ועשוי לעזור לחולי אסטמה לנשום בקלות רבה יותר, ממליצה בוברוב לכלל האוכלוסייה ולא רק לאסמטים, ארבע דרכים לשלב לימון בתזונה היום-יומית:

 

1. לנשום לימון: למלא סיר במים ולהוסיף פנימה קליפות הדרים ובעיקר קליפות לימונים, ולבשל ממושכות. מומלץ מאוד לנשום את האוויר שיתפזר בבית ובעיקר בקרבת הסיר. האדים רווי הלימונן ישפיעו לטובה על הנשימה של חולי אסטמה וגם על הנשימה של שאר בני המשפחה.

2. להפוך לימונים ללימונדה: להקפיא מיץ לימון טרי בתבניות קרח ולהשתמש לאורך כל השנה, גם כשאין לימונים בשוק, כתוספת חגיגית למי השתייה.

3. מי לימון על הבוקר: לשתות מדי בוקר מים חמימים ומיץ מלימון טרי, שכן השילוב בין השניים עשוי לסייע לפעולת מעיים תקינה.  

4. לימון מוסיף המון: לשלב מיץ מלימון טרי בכל הזדמנות ובכל רוטב, בייחוד בסלטי ירקות ופירות ולתוך מרקים שונים (קטניות, עגבניות, כתומים וכדומה), להדגשת הטעמים והוספת רעננות. 

תגובות (0)
הוסף תגובה