אירוס המדבר – חזון של מלון

מכירים את זה שדברים מקריים מסתדרים לכם במעין סמליות קוסמית? אז זה מה שקרה לנו בדרך לחופשה במלון אירוס המדבר – המלון הראשון והיחידי בירוחם. את הנסיעה דרומה החלטנו לרענן בביקור בל?נדע בבאר שבע (www.lunada.co.il, מוזיאון מדע מופלא וחווייתי לילדים, אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת). בכניסה פגשנו לא אחרת מאשר השדכנית שלנו – חברה טובה ויקרה, שהגיעה מהמרכז לבלות עם הילדים בדיוק כמונו. על זה נאמר "גם אם היינו מנסים לקבוע, לא היינו מצליחים". רצה הגורל ומדובר בלא אחרת מקרובת משפחה של עמרם מצנע, ראש מועצת ירוחם לשעבר, שלקח על עצמו את אתגר הבראת העיר שנשארה לה אי שם מאחור בסדר העדיפויות הלאומי. השדכנית שמחה לשמוע שאנחנו נוסעים למלון בירוחם, והתלהבה לשמוע שכבר פתחו את הבריכה. "יהיה לכם כיף", אמרה, "זה מקום עם סיפור מיוחד".

 

אני, שכבר "קניתי" ממנה המלצה אחת לפני 15 שנה, לוקחת את ההמלצות שלה מאוד ברצינות. אמנם החופשה נקבעה מראש, אבל אין כמו סימן גורלי מובהק שזה היה צעד נכון. החזון של מצנע היה פשוט: להקים מלון חברתי, הראשון והיחידי בארץ, שבו 50% מהרווחים העתידיים (אחרי שיסיימו להחזיר את ההשקעה) יועברו לטובת חינוך ילדי ירוחם. גם העובדים במלון רובם ככולם תושבי העיר, כך שעל הדרך הוא גם מספק מקור פרנסה בעיר שהפרנסה בה היא לא לגמרי בשפע. חזון שגם מתחבר טוב-טוב לרעיון כלכלה שיתופית ששוטף את העולם.

 

אווירה של קיבוץ. צילום: אסף פינצ'וק

 

האם יש מלונות מפוארים מאירוס המדבר? ודאי. האם יש מלונות מפנקים ממנו? אין ספק. האם יש מלונות מעוצבים ממנו? ברור, אם כי צמד המעצבים נעמי ויאיר פארן עשו יופי של עבודה (שטיחים אתניים בעבודת יד, רהיטים נוחים, צבעים נעימים, אבזור מתאים גם למשפחה עם שלושה ילדים טפו-טפו-טפו). אבל אם אתם רוצים להיות שותפים ולו במעט במשהו גדול ומשמעותי יותר – אין סיבה שאת החופשה הבאה שלכם לא תזמינו במלון הזה, אולי אפילו כבר בסוכות.

 

החדרים הנעימים שעיצבו נעמי ויאיר פארן. צילום: אסף פינצ'וק

 

אחרי שהחזון נרקם, נשאר לגייס כסף ולמצוא מקום מתאים בעיר הדרומית. להקים מלון חדש מאפס זו משימה כמעט בלתי אפשרית היום בארץ, ולא רק בירוחם, ואת רוב המלונות מקימים במבנים שעברו הסבה מייעוד אחר (בירוקרטיה ישראלית במיטבה, אבל גם זה כבר לפעם אחרת). הפתרון שהסתמן היה המשרדים לשעבר של חברת רותם אמפרט, ששופצו לעילא והפכו ל-47 יחידות נופש משפחתיות מעוצבות ומאובזרות. כל יחידה, ואני בכוונה לא רושמת חדר כי מדובר בדירונת, כוללת חדר שינה מרווח להורים, סלון שיכול לשמש כחדר שינה לילדים, חדר רחצה והול קטן ביניהם. לכל חדר גם מרפסת קטנה, שנעים מאוד לשבת בה בשעת הערב, אחרי שהילדים המותשים נרדמו. האווירה הכללית מזכירה קיבוץ, יש מדשאות רחבות ידיים בין כל כמה יחידות טוריות, והכל מתנהל סביב שדרה מרכזית המובילה מהמבנה המרכזי הן לחדרים והן לבריכה, לחדר הכושר ולמועדון הילדים הקטן.

 

צילום: יוליה פריליק-ניב

 

מה אפשר לעשות בסביבה?

אנחנו ביקרנו במלון באוגוסט, אבל בעצם התפוסה המלאה שלו מטעה כיוון ששיא העונה בירוחם והסביבה הוא דווקא בסתיו ובחורף: שיא אחד נרשם באוקטובר-נובמבר סביב פריחת החלמוניות ושיא שני נרשם באזור פברואר-מרס, אז פורח אירוס ירוחם. את שבת בבוקר, לפני שנהיה ממש חם, גנבנו כדי לטייל ליד אגם ירוחם הנמצא בצד השני של העיר. מקום שהוא מפגש מפתיע בין מדבר למים, עם שפע של פינות ישיבה ושולחנות פיקניק, חלקן מוצלות. כמה משפחות שביקרו בפארק כבר צלו בשר ב-10 בבוקר, איש-איש ומנהגיו. אנחנו הסתפקנו בארוחת הבוקר המגוונת של המלון, תודה.

 

אגם ירוחם. צילום: יוליה פריליק-ניב

 

בחודשים שפחות חם אפשר להשאיל אופניים במלון או להביא מהבית (או אפילו להצטרף לאחת החברות המובילות טיולי אופניים בסביבה כמו גיאופן) ולצאת לרכיבה בסביבה. כשפחות חם אפשר גם לצאת למכתש הגדול (או בשמו הרשמי: מכתש חתירה), לטייל ולאסוף חול צבעוני למזכרת. סביב אוקטובר אפשר לצאת למסלול מעגלי של כשלוש שעות סביב אגם ירוחם והחלמוניות הפורחות לאורך הדרך. אתרים נוספים ממש בקרבת המלון הם עין ירקעם ועין עבדת ליד מדרשת בן-גוריון. המסלול של נחל חווארים הוא מהיפים בדרום, אפשר לעשות אותו גם בליל ירח מלא. וכמובן אם אתם מגיעים בפברואר או במרס – אל תפספסו את מקבצי אירוס ירוחם בגוני ארגמן כהה.

 

הנגב הוא גם ממלכת חוות הבודדים. סיפור מרתק וחלוצי בפני עצמו, במרכזו טבע האדם בתוך כל הטבע (הקשוח) שמסביב. בהערכה גסה יש באזור כ-40-30 חוות בודדים, לכל אחת סיפור מעניין: חלקן עוסקות באירוח מדברי אותנטי, חלקן בהפקת יינות, חלקן בעשיית גבינות מצוינות מהצאן שלהם, חלקן מגדלות בעלי חיים או צמחים מעניינים, וכך הלאה. מומלץ מאוד לבחור חווה או שתיים, לתאם ביקור או פשוט להגיע. פרטים על החוות תוכלו למצוא באתר של רמת נגב http://rng.org.il/. בין החוות הקרובות: חוות צברי אורלי המגדלת סברסים, חוות נאות וחוות קורנמל – בשתיהן מגישים ומוכרים גבינות מעולות, שאפשר לאכול במקום או לקחת הביתה.

 

צילום: אור אלכסנברג

 

הבילוי המרכזי שלנו, בשלהי אוגוסט, היה סביב הבריכה (חבל שלא הייתה מוצלת, אבל הסבירו לנו שגם זה בדרך). לא היה אג-דו-דו אבל היה תוסס, כי כנראה שכל אורחי המלון חשבו שזה יהיה רעיון טוב לשהות בבריכה. הילדים גם בילו מדי פעם במועדון הילדים הסמוך לבריכה. מלבד חדר האוכל, המגיש גם שלוש ארוחות ביום למי שחפץ בזה, יש אפילו בית קפה שפועל גם למבקרים מבחוץ, ולא תאמינו – יש גם שני פאבים הנמצאים ממש קרוב למלון (בהם לא ביקרנו, אבל אתם יכולים).

 

מלון אירוס המדבר,  צבי בורנשטיין 108, ירוחם, www.d-irus.co.il; תעריפים: מ-497 שקל לזוג על בסיס לינה וארוחת בוקר באמצע שבוע ועד כ-1,000 שקל ללילה, תלוי בעונה.

 

*הכותבת הייתה אורחת המלון

תגובות (0)
הוסף תגובה