המומחים מזהירים: כפכפים מסוכנים לבריאות

אין ספק שהנעליים הרשמיות של הקיץ במדינות חמות כמו ישראל (אבל גם תאילנד, ברזיל ואחרות) הן כפכפים, וליתר דיוק כפכפי אצבע. פעם רכשנו אותם בכמה פרוטות כדי ללכת איתם לים ולבריכה, אולם בשנים האחרונות נכנסו לשוק שחקנים חזקים והפכו את כפכפי האצבע הממותגים לסמל סטטוס, ובמילים אחרות – משווקים לנו את כפכפי האצבע בנחישות משמעותית. אולם לנוחות (לכאורה) ולקלילות יש מחיר: בעקבות מחקרים חדשים, יותר ויותר מומחים מזהירים שכפכפי אצבע יכולים לגרום לזיהומים, כאבי תופת וצליעות קבועות וגם להתפתחות דלקות.

 

עוד באון לייף: 

 

 

 

-פרסומי-

הידעת?  מעכשיו לא חייבים להגיע למרכז הרפואי כדי לחדש מרשמים, לקבל אישור מחלה או הפניות לבדיקות שגרתיות.

אפליקציית מכבי והאתר מאפשרים לחברי מכבי עם סיסמה לשלוח בקשות לרופא המשפחה ולחסוך בזמן ובתורים. כל שעלייך לעשות הוא להיכנס לאזור האישי> תקשורת עם הרופא ולהשאיר פרטים.

 

 

שרון זגון, פיזיותרפיסט ומוביל פעילות גופנית ארצי בפיזיותרפיה במכבי שירותי בריאות, מסביר כי "כפכפי אצבע לא נועדו להליכות ממושכות. בעבר הם נולדו מתוך הצורך להליכה קצרה בבית, בחוף הים, על שפת הבריכה ולמקלחות במקומות ציבוריים. בשנים האחרונות הם הפכו לנעלי הליכה לכל דבר ואנשים נוהגים לנעול אותם בקביעות לאורך שעות ארוכות במשך ימים רצופים. הכפכפים הפכו לטרנד עולמי ועם הקלילות שלהם הגיעו הבעיות".

 

זגון מסביר כיבזמן ההליכה,  מנח  כף הרגל  לא טוב. "אנחנו אוחזים את הכפכף בעזרת שתי האצבעות של הרגל, אין אחיזה או תמיכה לעקב והוא נותר באוויר. ההליכה לא נורמלית ובמקום להניח את העקב ראשון ובהדרגה לגלגל את כל כף הרגל, דורכים קודם על החלק הצידי והקדמי של כף הרגל, כך מופעל עומס על שרירי השוק הקדמית וגב כף הרגל ונוצר גם עומס על החלק החיצוני של כף הרגל והקרסול. הריפוד של חלק מכפכפי האצבע דק מאוד וזה מפחית את בלימת הזעזועים ומגביר את העומס על כפות הרגליים, הברכיים ועמוד השדרה  ובנוסף הכפכף לא מייצב את כף הרגל מאחור וזה עלול לגרום לחבלה ולנקע של הקרסול, בעיקר אם הולכים על משטח שאינו ישר". כתוצאה לכל אלו, אנחנו עשויים להרגיש תחושת עייפות באזור הרגליים לכל אורכן, כולל כאבים. בנוסף זה עלול להוביל לדלקות בשרירים ובגידים, כיון שכל תבנית ההליכה משתבשת", מסביר זגון.

 

לא מוותרים על הכפכפים

אם בכל זאת קשה לכם להיפטר מהכפכפים ולהכניס את הרגליים לנעליים סגורות, זגון מביא כמה כללים שכדאי לכם לשים לב אליהם: "הכי גרוע זה ללכת איתם כל היום, למשל במהלך חופשה בחו"ל או בטיול רגלי בארץ, ובמיוחד שלא רגילים לכך. לפעמים אחרי כמה שעות או ימים של הליכה ממושכת בכפכפי אצבע סובלים מכאבים ברגליים ובגב אולם לא מקשרים את זה לנעליים הלא בריאות", אומר זגון, "ההמלצה לא ללכת עם הכפכפים יותר מחצי שעה-שעה בטיול רגלי ובמיוחד כשהולכים על משטח לא ישר או בחשיכה, ובמידה וכן הולכים עם הכפכפים אז עדיף לנעול אותם לסירוגין במהלך היום". זגון ממליץ לבחור בכפכפי אצבע במידה מתאימה לכף הרגל, כאשר הגומי העליון צמוד יחסית לכף הרגל ונותן תמיכה ואחיזה לכף הרגל. "בנוסף כדאי להימנע ממוצרים יותר זולים שקיימים בשוק העשויים מפלסטיק ועלולים לגרום לשפשופים בעור, אודם, נפיחות וכדומה".

 

תמונה: Shutterstock 

 

מה יעזור במידה ויש כאבים או מתפתחת דלקת בגידים? "הכי חשוב – מנוחה. ברגע שיש כאב, להפסיק ללכת בכפכפי אצבע ולמצוא חלופה המתאימה גם לקיץ הישראלי, כמו סנדלים או לפחות כפכפים יותר סגורים, שיתמכו בכף הרגל ויעניקו לה מנוחה מהמאמץ של הליכה בכפכפי אצבע", מציע זגון. "כדאי לעסות את המקום הפגוע, להניע את כף הרגל בסיבובים באוויר ועל הרצפה ובכלל כדאי לחזק את שרירי הקרסול בעזרת תרגילים, למשל עמידה על רגל אחת במשך חצי דקה עד דקה ולחזור על הפעולה 2-3 פעמים ביום בכל רגל, וגם להתרומם על האצבעות 10-15 פעמים כדי לחזק את השרירים בשוקיים. במידה  והכאבים לא חולפים יש לפנות לפיזיותרפיסט, ממנו תקבלו טיפול לשיכוך הכאבים והמלצה לתרגילים וייעוץ להנעלה מתאימה". לסיום, מביא זגון את מה שלדבריו נחשבת  להמלצה הכי טובה: "ללכת יחפים מדי פעם במקומות בטוחים למשל בבית או בחצר הסמוכה. זה הכי בריא לכף הרגל ומחזק את שרירי כף הרגל". 

תגובות (0)
הוסף תגובה