מפחיתים בסוכר: האתגר של משפחת בלום

"באנו היום לשמוע על התזונה שלכם, וגם על החלומות התזונתיים שלכם – כדי למצוא דרך להפחית בסוכר ולשמור על הבריאות", הכריזה לימור בן-חיים, דיאטנית קלינית ויועצת התזונה של טרה – בכניסה לביתם של משפחת בלום ברעננה. אבל קודם כל, לפני שתגלו מה הם עושים לא נכון, מה הדבר שהם צריכים להקפיד עליו יותר, ואיזה בסיס נהדר הם רכשו לעצמם מבלי להבין בכך – הכירו את משפחת בלום:

 

 

 דוריאל בלום (6.5), אימא סינתיה (34), דילן (3.5) ואבא קרייג (44). גרים ברעננה, בבית עם חצר ובריכת שכשוך עם שני כלבים מקסימים שהאוכל האהוב עליהם הוא גזר (ובכמויות מסחריות). משפחת בלום הצעירה והחייכנית, היא דוגמה ומופת לקיבוץ גלויות – סינטיה וקרייג נולדו וגדלו במדינות אחרות, הגיעו ארצה כצעירים, התאהבו ובחרו להישאר ולהקים כאן את ביתם. בבית מדברים עברית כמובן, אבל מבינים גם אנגלית וספרדית.

 

אז מי אתם ומה אתם אוכלים?

סינתיה, 34, יועצת מס עצמאית שעובדת מהבית, במקור מאורוגוואי

סינתיה – עובדת מהבית מאז שהפכה להיות יועצת מס עצמאית. כתוצאה מכך הפסיקה לרכב על אופניים חשמליים למשרד הקודם. היא מתחילה את היום עם  כוס קפה או שתיים, אוכלת ב-12:00 או ב-13:00 ארוחה קלה הכוללת כמה קרקרים עם ממרח כלשהו (גבינה לבנה/בולגרית, טונה וכו'). את ארוחת הערב היא אוכלת עם קרייג בדרך כלל מול הטלוויזיה, ולפעמים גם מתפנקת עם קערת מוזלי בערב.

 

 

קרייג, 44, במקור מדרום אפריקה, אינסטלטור ושיפוצניק במקצועו

קרייג יוצא בבוקר מהבית אחרי ששתה כוס קפה עם שתי כפיות סוכר. במהלך היום הוא לא אוכל כלום. אחר הצהריים הוא אוכל שתי קערות גדושות של דגני בוקר ממותקים בתוספת חלב, להן הוא מוסיף עוד 2-3 כפיות סוכר וכמה קוביות קרח.

ארוחת הערב: נשנוש קליל של ירקות וחביתה, ואת השאריות שבנותיו משאירות בצלחת. שותה עוד 2 כוסות קפה עם שתי כפיות סוכר בכל כוס. ואת הארוחה האמתית הוא אוכל עם סינתיה ב-21:30-22:00.

ציון לשבח: לפני 5 שנים הפסיק קרייג לעשן, אך עלה כ-10 ק"ג. לאחרונה התחיל לעשות כושר ואף ויתר על מנהגו האהוב – לאכול גלידה בלילות. בעקבות כך רזה כ-2 ק"ג.

 

 

דילן, בת 3.5, בגן עירייה

דילן שותה מדי בוקר ואחרי הגן (ב-17:00) בקבוק שוקו המוכן בבית מחלב ואבקת קקאו. דרכי ההכנה של השוקו מתחלקות לשני סוגים: הדרך של קרייג – כפית וחצי קקאו בתוספת חלב; והדרך של סינטיה – כפית קקאו בתוספת ערבוב של מים וחלב. את ארוחת הבוקר והצהריים דילן אוכלת בגן. אחר הצהריים היא מנשנשת פירות או גלידה, עד ארוחת הערב. ארוחת הערב מוגשת לה ולדוריאל בסלון מול הטלוויזיה – וכוללת הרבה מאד ירקות בהתחלה (על כל סוגיהם – מעגבנייה דרך גזר ועד ברוקולי וקישוא). לאחר מכן מוגש להן חביתה/ מלוואח/ צ'יפס ונקניקיות או פסטה, בהתאם למה שמתחשק לקרייג להכין.

 

 

דוריאל, בת 6.5, סטודנטית בכיתה א'

דוריאל אוכלת בבית הספר כריך שהביאה מהבית, את ארוחת הצהריים בשעה 12:00 וב-17:00 מגיעה חזרה הביתה. דוריאל שותה כוס שוקו מאבקה אחת ליום. כשהיא חוזרת מבית הספר היא אוכלת פירות או גלידה וארוחת הערב שלה כאמור, זהה לזו של אחותה. לדבריה של סינטיה, הילדות מוכנות לנסות כמעט כל מאכל חדש – ואוכלות מגוון אדיר של ירקות ופירות: דלורית, בטטה, פירות הדר וכו'. סינתיה מספרת שהילדות גם עוזרות במטבח במהלך הכנת ארוחת הערב המשפחתית.

 

 

ועכשיו, לבעיות והפתרונות:

 

1. הבעיה: שוקו מלא סוכר

דילן, בת ה-3.5, שותה את השוקו עדיין מבקבוק של תינוק וצורכת כשניים-שלושה בקבוקים ביום. זה הקפה של הבוקר שלה, מספרת סינתיה.

 

 

המסקנה: השתייה מבקבוק – היא זו שמרגיעה את דילן. כשהיא תעבור מבקבוק לכוס, צריכת השוקו שלה תפחת וכך גם צריכת הסוכר. הרעיון של סינטיה, לדלל את החלב במים, אינו מפחית את כמות הסוכר, כי הוא מצוי באבקת הקקאו. כדי להפחית מהסוכר, יש לצמצם  את כמות האבקה.

 

אני מציעה לכם להתבונן בהנחיות ההכנה של השוקו: כפית וחצי אבקה לכוס, שזו למעשה 3/4 כפית סוכר) האבקה מורכבת מקקאו וסוכר בצורה שווה). בעצם, רוב המשקה מורכב מסוכר ולא מקקאו.

 

הפתרון: לעבור למשקה חלב מבוסס קקאו (שוקו בקרטון למשל) מופחת או ללא תוספת סוכר. פתרון נוסף הוא שימוש בחצי כפית אבקת קקאו (במקום כפית שלמה) בתוספת חלב במתיקות מעודנת – ללא תוספת סוכר כדי לשמור על אותה רמת מתיקות ועדיין לחסוך בכמות הסוכר הנצרכת. שימוש בפתרונות כאלה יכולים לחסוך לדילן את כמות הסוכר שהיא צורכת בשתיית השוקו שלה, וכך לאפשר לה לצרוך חלב עם ערכיו התזונתיים.

 

2. הבעיה: ממתק בסוף הארוחה

הבנות מסיימות כל ארוחת ערב עם ממתק: סוכריה, טופי או נחש גומי. מצד שני, הן אוהבות פירות. סינתיה מאוד לא אוהבת את המנהג של ממתק בסוף הארוחה.

 

 

הפתרון: אני מציעה לבלומים ללכת ביחד לסופר ולקנות מספר ממתקים מוגדר, כדי שכן יהיו בבית. אבל – ותרו על הגומי והטופי, יש בהם רק סוכר וצבעי מאכל. עדיף שתקנו שוקולד או חלבה שיש בהם גם ערכים תזונתיים. אפשר תמיד לקנח את ארוחת הערב בעוגיות ביתיות או חטיפי שוקולד להכנה בבית, בדומה לחטיפים שסינטיה מכינה לעצמה. אם החלטתם לקנות בסופר – חפשו את המארזים הקטנים או המנות האישיות בהם הממתקים במשורה.

 

3. הבעיה: דגני בוקר עם המון סוכר

ארוחת הצהריים של קרייג, כאמור, מורכבת מדגני בוקר והמון סוכר. כל קערה של דגני בוקר מכילה 6 כפיות סוכר. שתי קערות כאלה ביחד מסתכמות ב-12 כפיות סוכר – בארוחה אחת.

 

הפתרון: אני ממליצה לעבור לדגני בוקר מופחתי סוכר או ללא סוכר בכלל, ו-'לתבל' באמצעות חלב במתיקות מעודנת. קיימים כיום משקאות חלב מופחתי סוכר או ללא תוספת סוכר כלל המבוססים על תחליפים כגון סטיביה. בנוסף, אני ממליצה לקרייג לקחת אוכל לעבודה, כדי לא להגיע הביתה בצהריים רעב ולהתנפל על דגני הבוקר הזמינים. אפשר לקחת סנדביץ' או פירות, כדי לא להסתבך עם אוכל מורכב.

 

4. הבעיה: אוכל בריא במקרר לצד מזון עתיר סוכר

במטבח של משפחת בלום מתגלה פער אדיר: מצד אחד, המקרר מצטיין במאכלים בריאים ונטולי סוכר, בפירות, ירקות ויוגורט טבעי. לעומתו, מתגלה בארון המטבח מאגר צנצנות של סילאן, דבש, אגבה, מייפל, חמאת בוטנים בתוספת סוכר, ממרח אגוזים וממתקים כמו טופי, נחשי גומי, חטיפים מלוחים וכן הלאה.

 

 

קרייג אחראי על הקניות בסופר ועל הקנייה אצל הירקן. כשסינתיה מצטרפת לקניות, היא בדרך כלל אוהבת לרכוש מוצרים חדשים, ומקפידה לעיין ברשימת המרכיבים כדי למצוא אופציות בריאות. "כשיש ברשימת המרכיבים של המוצרים מדדי שומן וסוכר גבוהים, אני מחזירה את המוצרים למדף. אני נמנעת מלקנות אוכל שהוא לא בריא", היא אומרת.

 

 

מבחינת אוכל מוכן, בני המשפחה לא קונים שניצלים קפואים, אולם צורכים נקניקיות, צ'יפס קפוא וקרטיבים שיש במקפיא. בני המשפחה אוכלים מעט בשר מדי פעם, לרוב במסעדות, והם חובבי המבורגרים. בבית, הם מכינים קבבים וסטייקים בצלייה על האש בארוחות שישי מדי פעם.

 

 

בנוסף, רוכשת המשפחה מדי כמה שבועות גלידות וקרטיבים בחנות מפעל לגלידות – ומחזיקה אותם במקפיא לנשנוש שאחרי הגן או ארוחת הערב

 

הפתרון: אני מציעה למשפחה להתחיל לצרוך חמאת בוטנים ללא סוכר. חשוב לדעת שדבש, על אף שהוא נשמע בריא, מתוק כמו סוכר וסילאן – והסוכר עצמו קיים גם שם, אך מופק ממקורות אחרים. אפילו הסוכר החום הוא לא באמת תחליף לסוכר לבן – כי יש בו בדיוק אותה כמות קלוריות! יתרה מכך – כיוון שהוא פחות מתוק, אנו נוהגים להוסיף ממנו יותר, וכך משתמשים ביותר סוכר לקפה, עוגות וכו'. 

 

לגבי האוכל המוכן, דוגמת נקניקיות וצ'יפס/ מלאווח, זה בסדר לאכול מדי פעם מאכלים שכאלו, אך לא מומלץ שהם יהפכו לבני בית על שולחן האוכל. קרייג, שאוהב לבשל, יכול בקלות להכין עם הבנות ארוחת ערב המבוססת על הרבה ירקות (כפי שהן כבר רגילות) ועל גרסאות ביתיות של מאכלים אהובים כמו שניצלים, פשטידות, פסטה ברוטב אהוב, סלטים, פיצות וכדומה.

 

לסיכום, לימור בן חיים, התזונאית, מתפעלת מהמודעות הגבוהה של בני משפחת בלום למזון בריא ומציינת לטובה את העובדה שסינטיה מתעכבת על רשימת הרכיבים כשהיא מבקרת בסופר. היא גם מציינת לטובה את כל מה שבני המשפחה מכינים לבד – מעדנים ביתיים על בסיס יוגורט וריבת פרי (מעיין פרוזן יוגורט במכשיר ביתי) וממתקי שוקולד מקקאו, סילאן ושמן קוקוס.

 

כמו כן, היא משבחת את ריבוי הירקות והפירות שיש בבית הבלומים. לימור הייתה מרוצה מכך שהילדות לא מתקרבות לדגני הבוקר המלאים בסוכר כמו קרייג, כך שבמקרה הזה – על אף הדוגמה האישית שמציב ההורה – הילדות שומרות על קו תזונתי אחר ובריא. לדבריה, משפחת בלום לא צריכה לעשות מהפך של 180 מעלות באורח חייה, אלא רק לדאוג למספר כוונונים קטנים, שיפחיתו משמעותית את הסוכר הנצרך בבית.

 

לימור הביעה התלהבות רבה מהעובדה שדוריאל ודילן מוכנות לנסות ולטעום מאכלים חדשים, והציעה למנף זאת לכיוון חיובי. נדמה שדווקא קרייג הוא זה שצריך לעשות את השינוי הגדול ביותר מבני המשפחה, והמודעות שלו הגוברת שלו עוד טרם כניסתנו אל ביתו, ובוודאי לאחריה, תוביל לכך.

 

 

רגע לפני שפנינו לעזוב, הבטיח קרייג ללימור שכבר במסע הקניות הבא הוא ירכוש קורנפלקס מלא ללא תוספות סוכר, ויוותר על הכריות צ'וקולדה. אל סינטיה הוא פנה ואמר שיתחיל לקחת עמו כריך, פירות וירקות ליום העבודה. ואנחנו עזבנו את משפחת בלום עם אופטימיות רבה, שלנו, של ההורים והבנות – בדרך למשפחה הבאה.

 

צילום: בני גם זו לטובה

תגובות (0)
הוסף תגובה