ללמד 4 ילדים לאכול בריא: האתגר של משפחת מבב

"באנו היום לשמוע על התזונה שלכם, במשפחה שיש בה ילדים בכל מיני גילאים והרגלים, וגם לשמוע מה הייתם רוצים לשנות ולשפר במטרה לשמור על איזון של כמויות הסוכר בתזונה ולשמור על הבריאות, בייחוד כשיש ילדים בגיל ההתבגרות", אומרת לימור בן-חיים, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה של טרה  בכניסה לביתם של משפחת מב"ב (ממן, ברון, בלנק) בכפר נטר שבשרון. אבל קודם כל, הכירו את בני המשפחה: 

 

משפחת מב"ב (ממן, ברון, בלנק) מימין לשמאל: אריאל, עומר, צביה, תמר ובר

 

משפחת מב"ב כוללת את צביה, בת 44, עומר בן 12, תמר בת 10.5, אריאל בן 5.5 ובר בן 3. ילדי המשפחה התוססים שמחים לגור במושב ומנהלים חיים שוקקים ופעילים, כל אחד בהתאם לגילו, אולם כולם מודעים לנושא התזונה ולבריאות, יודעים לקרוא תוויות של מוצרי מזון, שותפים מי יותר ומי פחות בהכנת האוכל ובעיקר – אוכלים הרבה אוכל ביתי מבושל, טרי ומאוזן כשהם נפגשים בשעת צהריים סביב שולחן האוכל המשפחתי, הנמצא בצמוד למטבח המאובזר והנעים. תשכחו מאכילה בסלון או מול הטלוויזיה – פה לא תמצאו את זה.

 

יושבים לאכול אך ורק סביב השולחן – בני המשפחה ולימור התזונאית

 

אז מי אתם ומה אתם אוכלים?

האם, צביה עובדת כיום מהבית, היא מומחית לאנרגיה ויועצת בתחום לחברות מובילות בארץ ובחו"ל. בעבר עבדה בסטארט-אפ תובעני ונעדרה שעות ארוכות מהבית, אולם לפני כמה שנים ערכה שינוי תעסוקתי מהותי שהוביל גם לשינוי תזונתי של כל המשפחה. אז, היא מודה, המודעות לתזונה בריאה כמעט לא הייתה קיימת, והילדים (וגם היא), אכלו הרבה אוכל תעשייתי מוכן שקל לתפעל. צביה עברה ייעוץ נטורופתי ובעקבותיו שינתה את התפריט האישי שלה מהקצה לקצה. "אני חושבת על כל מה שאני אוכלת ואני אוכלת בריא יותר. אני שותה מדי בוקר שייק ירוק המכיל תפוח ירוק, ג'ינג'ר, חצי לימון, בייבי קייל, אבקת סופר פודס (ספירולינה, צ'יה, זרעי פשתן ועוד) ואוכלת מוצרים ללא גלוטן. התפריט שלי כולל הרבה ירקות, פירות ובשר. הנטורופתית גילתה שכל הקטניות לא עושות טוב לגוף שלי ומאז שהורדתי אותן מהתפריט אני מרגישה הרבה יותר טוב", אומרת צביה.

 

האבא, רפי, אב המשפחה מבלה על קו ישראל-הולנד מזה שנים, ואחראי על אספקת גבינות הולנדיות איכותיות ופתיתי שוקולד הולנדיים.

 

תמר, תלמידה בכיתה ה', אוכלת בבוקר קורנפלקס ממותק עם חלב, טוסט עם גבינה צהובה או פרוסת לחם מרוחה בחמאה עם פתיתי שוקולד הולנדיים (hagelslag). לבית הספר, בו היא לומדת עד 14:00, היא לוקחת כריך עם ממרח כלשהו (קוטג', גבינה לבנה, גבינה צהובה, טונה, חביתה, ביצה קשה וכדומה). כשהיא מגיעה בצהריים הביתה, היא אוכלת "את מה שאימא מכינה – ספגטי בולונז, מאפינס פיצה (עם שיבולת שועל), נודלס מוקפץ עם בשר בסגנון תאילנדי, פסטה עם סלמי וזיתים, קציצות ועוד. הכי אוהבת בשר". היא מקנחת במשהו מתוק אחרי ארוחת הצהריים, והכי אוהבת בגזרת המתוקים שוקולד לבן. תמר ממעטת לאכול פירות וירקות, ואוהבת רק גזר, מלפפון ולימון (אם כי בסושי מוכנה לאכול הכל, גם אבוקדו למשל, שלא תהיה מוכנה לטעום בפורמט אחר). תמר משתתפת בחוג גלגיליות ושרה במקהלה, לכן היא משתדלת למעט בממתקים. את ארוחת הערב תמר מכינה לעתים בעצמה, או אוכלת את מאכלי אמה: חביתה מקושקשת עם גבינה לבנה, ביצת עין וכדומה. בקיץ האחרון היא השתתפה בקייטנת בישול. "למדתי לבשל. מי היה מאמין שבקייטנת בישול יהיו יותר בנים מבנות? אולי כולם רוצים להיות במאסטר-שף", היא אומרת.

 

תמר השתתפה בקייטנת בישול בקיץ ועוזרת בהכנת הארוחות בבית

 

ארוחת הבוקר השנויה במחלוקת בבית המשפחה

 

אריאל בגן חובה, אוכל בבוקר, כמו יתר אחיו, קורנפלקס ממותק עם חלב או כריך הולנדי כמתואר לעיל. "אני שונא גזר, ברוקולי, תפוח אדמה, כרוב וכרובית. אוהב עגבנייה, מלפפון ופלפל אדום וצהוב", מעיד על עצמו. אחיו מספרים שהוא מוסיף מיץ לימון לכל מאכל מלימונים הגדלים על העץ בחצר או ממיץ לימון משומר טבעי. אריאל אוכל ארוחת צהריים בבית ולעתים נדירות במקדונלדס או במסעדת פיצה מקומית. בערב הוא אוכל עם האחים שלו את מה שצביה, עומר או תמר מכינים. "ממתקים אני קצת מגביל, אני אוהב ביצת קינדר וארטיקים. מתי שמסכימים לי אני קונה, ומתי שלא מסכימים לי אני לא קונה", מסביר אריאל. "גם אם הוא מתעקש – אין לו ברירה", מוסיפה צביה. אריאל אוהב כמעט את כל הפירות, ובמיוחד אבטיח. הוא אוהב פסטה, פתיתים, אורז, אטריות, מקרוני ושם לימון על כל דבר כי הוא אוהב חמוץ.

 

אריאל פותח את הבוקר עם קורנפלקס ממותק וחלב

 

עומר עולה לכיתה ז' וכבר ב-7:00 יוצא בבוקר מהבית. הוא מספיק לאכול קורנפלקס ממותק עם חלב או כריך הולנדי. יש ימים שהוא לומד עד 15:00 ויש ימים שהלימודים נמשכים גם עד 16:00. התזונה של עומר בבית הספר מתבססת על כריכים, פירות וירקות מהבית. המבורגר הוא המאכל האהוב עליו. "אני הכי אוהב המבורגר אבל שונא עגבנייה" אומר עומר, "אבל אני אוהב ירקות אחרים". ביתר הארוחות הוא אוכל את מה שצביה מכינה. "כמו שאריאל אמר, כשמרשים לקנות – אני קונה, כשלא מרשים – אני לא קונה", מסביר עומר ומוסיף כי חברים שלו אוכלים הרבה יותר ממתקים ממנו. המשפחה שומרת על כשרות כך שאי אפשר לקנח במשהו חלבי אחרי ארוחת הצהריים.

 

עומר בכיתה ז' לוקח כמה כריכים לבית הספר ונמנע מהאוכל בקפיטריה

 

בר, בגן מועצה חדש, עד עכשיו היה בגן פרטי. בר מספר שהוא הכי אוהב לאכול ענבים ותפוח ולא אוהב חסה, אבל הכי בעולם הוא אוהב ברוקולי ואוכל מדי יום. "הוא קורא לזה עצים", מספרים האחים שלו. צביה קונה ברוקולי טרי, מאדה קלות ומגישה לבר ולעצמה. שאר הילדים לא אוהבים. "אני אוהב עוגת שוקולד עם סוכריות שאימא עושה", מספר.

 

בר מדגים את אחת מארוחת הבוקר של המשפחה – כריך עם חמאה ופתיתי שוקולד hagelslag

 

ועכשיו, לבעיות והפתרונות:

 

1. אוכל 'בריא' לאימא, אוכל אחר לילדים

צביה מעידה שהיא אוכלת מזון לגמרי אחר ממה שאני מכינה לילדים. "אני עובדת מהבית כיום עד שהילדים חוזרים בצהריים, ותוך כדי אני מבשלת את ארוחת הצהריים. אני קמה מדי בוקר ב-5:00 בבוקר ועובדת כמעט עד 7:00, עד שהילדים מתעוררים, וממשיכה אחרי שהם יוצאים מהבית", מסבירה צביה, "אני מקפידה על כל מה שאני מכניסה לפה, אין לי אוכל אינסטנט בבית אלא רק אוכל מבושל. אני מסתכלת בכל תחילת שבוע על האוכל שיש מבחינת בשר וכדומה ומחליטה מה לבשל להמשך השבוע. יש יום בשבוע שהוא יום ללא בשר, זה נכון מבחינה תפיסתית. משתדלת שיהיה גם פעם בשבוע דג סלמון שהילדים אוהבים".

 

על אף התזונה היחסית מאוזנת, צביה הייתה שמחה שהילדים יגוונו ויאכלו למשל סלט הכולל את כל הירקות (לכל ילד יש העדפות שונות לגבי ירקות אהובים, כך שסלט הוא לא אפשרות בבית המשפחה). צביה אף מביעה חשש שגיל ההתבגרות שבפתחו עומדים הילדים הגדולים יסחף אותם לכיוון של אוכל לא בריא, כפי שהיא רואה שיש אצל אחרים. תמר אכן מספרת שילדים מהכיתה שלה מביאים לבית הספר חטיפים, פנקייקים וממתקים.

 

הפתרון: לימור מציינת שיש בבית אג'נדה, יש החלטות, יש כיוונים טובים ומציעה לצביה להניח גם את האוכל שהיא מכינה לעצמה במרכז השולחן ולהגיש אותו לכולם. אולי ינסו ואולי לא, אבל לא ליצור הפרדה של אוכל של אימא ואוכל של הילדים. לגבי הממתקים של החברים, להחליט על יום שבו אפשר לקחת לבית הספר כריך עם ממרח מתוק כדי לספק את הכמיהה של הילדים.

 

2. אוכל עתיר סוכר \ סוכר רב שמתחבא באוכל של הילדים

לימור מפנה את תשומת הלב של בני המשפחה לכמויות הסוכר שהילדים צורכים. לארוחת הבוקר הילדים אוכלים דגני בוקר עם שוקולד או קוביות קינמון  או כריך עם פתיתי שוקולד ולעתים שותים שוקו קנוי בבקבוק. לימור עורכת תרגיל להמחשה:

 

המון המון סוכר

 

הילדים מביאים מהמטבח ומהמקרר קורנפלקס, מעדן חלב עם קצפת, שוקו קנוי לשתייה ואת פתיתי השוקולד ההולנדיים, שאף בית הולנדי לא שלם בלעדיהם. התוצאה של התרגיל מראה כי בכוס שוקו קנוי יש שלוש כפיות סוכר; במנה של 30 גרם של קורנפלקס, שזו מנה קטנה מאוד ורוב הילדים הרי אוכלים יותר, יש שתי כפיות סוכר; בכף אחת של קטשופ יש כפית של סוכר; בכל כף של hagelslag שהילדים מפזרים על הכריך יש לפחות כפית סוכר אחת.

 

לימור ואריאל מדגימים כמה סוכר יש באמת במאכלים שהילדים צורכים בעיקר לארוחת הבוקר

 

הפתרון: להפחית בכמויות הסוכר שהילדים צורכים. להחליף את השוקו הקנוי במשקה שוקו ללא תוספת סוכר, לעבור לדגני בוקר ללא תוספת סוכר בשילוב משקה חלב במתיקות ללא תוספת סוכר. הפתרונות הללו ישמרו על הטעם המתוק אליהם רגילים הילדים אך יפחית משמעותית את כמות הסוכר אותו הם צורכים. כמו כן, מומלץ להפחית את כמויות הקטשופ ולעבור לקטשופ ביתי.

 

3. איך לשדרג את תזונת הילדים למוצרים מלאים?

צביה מספרת שהייתה רוצה לשפר את תזונת הילדים, "למשל שיאכלו פסטה מלאה, פתיתים מקמח מלא, אורז מלא, יותר קטניות. מצד שני, אני לא רוצה להגביל יותר מדי. אם מגבילים זה עלול להיות בעייתי במיוחד בגיל ההתבגרות. חשוב לומר שאני מאפשרת לעצמי דברים, אם למשל אני מכינה עוגה אני אוכלת ממנה או שאם הולכים למסעדה, דבר שאני מאוד אוהבת, אני לא מגבילה את עצמי ואוכלת מה שאני אוהבת ", אומרת צביה.

 

הפתרון: "מחקרים מראים שילדים ששותפים להכנת האוכל יאכלו אותו גם. זו אחת הטכניקות שאנחנו התזונאים מציעים ליישם בבית. מחקרים מראים שצריך לחשוף את הילד למזון מסויים לפחות 10 פעמים ללא מילים עד שהילד יהיה מוכן לטעום מהמזון. הבעיה היא שרוב ההורים מתייאשים אחרי מקסימום שלוש פעמים. אני מציעה לך להגיש למרכז השולחן אוכל בריא, אבל בלי נאומים על כמה זה בריא, לא לשווק את זה. לגבי פסטה מלאה וכדומה: בשלב ראשון אני ממליצה לך להכין חצי-חצי, למשל אורז לבן מנוקד באורז מלא או בעדשים. פסטה מלאה היא באמת פחות טעימה, אבל אפשר לערוך ערבובים, אמנם זה קצת יותר עבודה, אבל זה יוסיף לאורז הלבן אורז מלא, קינואה או עדשים, כשהמרכיב הדומיננטי זה מה שהילדים אוהבים ומכירים", מציעה לימור.

 

המקרר המשפחתי – הרבה ירקות, פריות ואוכל מבושל, מעט מאוד אוכל תעשייתי ומוכן

 

4. איך לרתום את הילדים ולהסביר להם מה בריא ומה לא?

צביה שותה מדי פעם משקאות דיאט ממותקים ואז נתקלת בבקשות של הילדים שרוצים לשתות גם, ובכלל, הילדים תוהים איך זה שאימא המתעקשת על תזונה בריאה מאפשרת לעצמה לשתות משקה ממותק, אפילו שהוא דיאטטי.

 

לומדים לקרוא תוויות מזון

 

הפתרון: לימור מציעה לא לומר לילדים "משקאות ממותקים זה לא בריא" כי אז זה יוצר מסר בעייתי ומסר כפול – איך זה שלאימא מותר לא בריא ולילדים אסור. לימור מציעה להסביר לילדים שזה הממתק של אימא כמו שלהם יש את הממתקים שלהם שהם אוכלים מדי פעם. ובכלל יהיה נכון להסביר שהחיים הם לא שחור או לבן ויש גוונים באמצע, במסגרתם מותר מדי פעם מעדן, חטיף או ממתק.

 

סיכום תזונתי

לימור מסכמת את החוויה: משפחת מב"ב היא משפחה שיש הרבה מה ללמוד ממנה ולאמץ בתחום המודעות. נראה שכל מה שנכנס הביתה מבוקר ומוקפד, וכמובן שרוב תזונת הילדים מתבססת על אוכל טרי וביתי, זירה שיש בה שליטה כמעט מוחלטת על כמויות השמן, המלח, הסוכר וכדומה. גם המגבלות, שנתפסות כ"מבאסות" בעיני הילדים, מתקבלות סופו של יום בהבנה עמוקה של מה עומד מאחורי ההחלטה להגביל את כמויות הממתקים והחטיפים.

 

מפחיתים סוכר

 

האתגר הוא לשלב יותר פירות וירקות בתפריט, שכן כמעט לכל ילד יש לאווים שהוא מטיל על חלק מהירקות ומהפירות, מה שלא משאיר לצביה הרבה אפשרויות בהכנת אוכל המבוסס על ירקות. וכן לאמץ גישה יותר קפדנית לגבי מוצרי מזון שיש בהם סוכר גלוי או חבוי ועולים תדיר על שולחן האוכל, גם אם זה אומר לצרוך פחות פתיתי שוקולד הולנדיים ופחות קורנפלקס ממותק. מי יודע – אולי צביה תצליח למשוך לכיוון התפריט הבריא שלה את ילדיה.. נראה שהמרחק בין העולמות לא רב.

 

צילום: בני גם זו לטובה

תגובות (0)
הוסף תגובה