ג?יימי גלר: כוהנת האוכל הכשר מבית שמש

חרדית, אמא לשישה ילדים ואנגלוסקסית שעשתה עלייה לפני כשלוש שנים מארצות הברית הישר לרמת בית שמש, הם רק חלק מהתיאורים שאפשר לתאר בהם את ג'יימי גלר. ההמשך כמובן הוא טוויסט בעלילה, כי החיים הרבה יותר מורכבים מתבניות וקיטלוגים: גלר היא בעלת שם עולמי בכל הקשור לבישול יהודי. היא מוכרת מאוד בארצות הברית, ולא רק בקרב חרדים או יהודים, ונחשבת למומחית לייף סטייל. גלר כתבה מספר ספרי בישול שהפכו לרבי מכר ונחשבת ל"מלכת הבישול הכשר" או "רייצ'ל ריי היהודייה" והיא כמובן אורחת קבועה בכל תוכניות האירוח האמריקאיות הנחשבות, שם היא מדגימה איך מבשלים כשר אבל גם מהר ופשוט, ובעיקר בשמחה ואהבה גדולה. גלר אמנם לומדת עברית ואוחזת כבר בעברית בסיסית פלוס, אולם כמו כל דבר שיש כלפיו תשוקה גדולה – היא מדברת על אוכל, אהבתה הגדולה, באנגלית מהירה.  

 

עוד באון לייף:

 

מ?הסופרנוס? למטבח הכשר

גלר לא התחילה את דרכה בין הסירים, כמו בשלניות-סלבס אחרות בז'אנר. היא דווקא החלה את דרכה בתקשורת. הרבה לפני שנישאה לנחום גלר בעלה והפכה לחרדית היא עבדה ברשתות טלוויזיה אמריקאיות כמראיינת ומפיקה (למשל ב-CNN, ב-HBO, ראיינה את כל הסלבס על השטיחים האדומים בטקסים הכי נוצצים (האוסקר, האמי וכו?) ועבדה בהפקת ?הסופרנוס?. לבישול הגיעה עם נישואיה, כשהיא מעידה שנחום בעלה, שהגיע ממשפחה חובבת אוכל ובשלנית, לימד אותה את רזי המטבח והיא נשבתה בקסם שבין הסירים. גלר לא שקעה בין המטבח לבין חיי המשפחה התובעניים, אלא שילבה את המיומנות החדשה שלה – הבישול – לבין המיומנות הוותיקה שלה כאשת תקשורת מוצלחת עם סטאר קווליטי מובהק. גלר הקימה את ה-Kosher Media Network ואת JamieGeller.com ואת מגזין – Joy Of Kosher. כתבו עליה בניו יורק טיימס, וול סטריט ז'ורנל, פורבס, קוסמופוליטן ועוד היד נטויה. מאז שעלתה ארצה היא מבססת את מעמדה בישראל: היא חברה ל"ענני תקשורת" ויחד הם משיקים את פלטפורמת Home by Jamie Geller – קורסים אונליין באינטרנט (באנגלית בשלב זה), המלמדים איך לבשל, לאפות והרבה "עשה זאת בעצמך" לבישול יהודי והכנת שולחנות חגיגיים וארוחות חגים ושבת. היא גם חורשת את הארץ ולומדת לבשל "כמו המקומיים". 

 

קריירה שהתחילה בטלוויזיה והסתיימה במטבח. ג?יימי גלר (צילום מסך)

 

הטוויסט מאחורי שולחן החג המסורתי

אני תופסת את גלר לשיחה טלפונית חטופה יומיים לפני ראש השנה, כשרשימת מטלות ארוכה לפניה. "הסוד הוא לעשות הכל קל, פשוט ומהר כי כולנו אנשים עסוקים ביזי, ביזי ביזי. אין שום דבר מורכב. הרעיון הוא להכין אוכל מהיר למשפחות", אומרת גלר בקלילות מעוררת קנאה, רק שישה שבועות אחרי לידת  השישי. התפריט של גלר, אם תהיתם, כולל שילוב של כל סימני החג: דבש כמעט בכל מנה, רימונים, תפוחים, וגם סלק, תרד, תמר, דלעת ועוד (המנהג המקורי שהוזכר בתלמוד כלל את אכילת המינים קרכס"ת: קרא – דלעת, רוביא – לוביה, כרתי – כרישה, סלקא – תרד או סלק ותמרי – תמר). הסוד שלה הוא השילוב של כולם. "אני מכינה ארוחה בסגנון חג ההודיה שהנהיגו החלוצים בארצות הברית, וכוללת בה מנות המוכרות מארוחת ה-Thanksgiving", היא מסבירה, "הרעיון הוא שאפשר לתפוס תנומה מיד אחרי הארוחה הכבדה". 

 

המטבח היהודי חוזר לכותרות. המגזין Joy&Kosher של גלר

 

אמריקה מאוהבת

"התגובות ברחוב נהדרות. לאוכל כשר יש מוניטין נהדר", מסבירה גלר, "אמריקאים מכל רקע שתעלי על הדעת בוחרים באוכל כשר, הולכים לקצב כשר, ניגשים לרכוש מוצרים כשרים בסופרמרקט הקרוב, כי הם סומכים שהמוצרים שיש עליהם תו תקן ?כשר? עברו פיקוח קפדני יותר.? גלר מציינת שכיום, כ-75% מהמוצרים בסופרמרקטים הם כשרים: ?היו המון מוצרים כשרים אפילו בסופרמרקט באלבמה, שאליו נכנסתי לאחרונה במסגרת סיבוב סדנאות לקראת ראש השנה. מי היה מאמין??. האמריקאים, לדבריה, תופסים אוכל כשר כבריא יותר, כיוון שהם יכולים לסמוך על מה שנכנס פנימה מאחר ויש עוד מערכת בדיקה והיא מוחלטת – או שזה כשר או שזה לא כשר, אין באמצע. ?אפילו מזונות יותר אתניים, למשל סיני, יפני או מקסיקני מקבל גרסה כשרה. יש באתר שלי יותר מ-7,000 מתכונים כשרים (בהם חלה, קניידלך, קוגל, מרק עוף וכל הקלאסיקות היהודיות) והתגובות נהדרות גם מאנשים לא יהודים בכלל. אנשים כותבים לי שהם אפו חלה ולקחו אותה לכנסייה". 

 

הראש היהודי פוגש את האוכל הישראלי

מהרגע שעלתה ארצה, גלר נחשפה למגוון חדש ומרענן של מאכלים. "יש שינוי משמעותי באופן שבו אני מבשלת ובאופן שבו אני אוכלת. התאהבתי במוצרים כמו טחינה, סילאן, כמון ואחרים, שבהם כמעט לא השתמשתי בעבר, והם גם זולים! היום אני משלבת טחינה בכל כך הרבה מאכלים, ולא רק בסלט טחינה כפי שנהגתי בארצות הברית. חומרי הגלם פה נהדרים, בעיקר הירקות והפירות. שלא לדבר על אוכל כמו פלאפל, חומוס ושווארמה שהפכו אהובים עליי במיוחד. אני מוסיפה כל מה שיש בסלט-בר, כולל עמבה שמעולם לא טעמתי בעבר והרבה חריף ("Hariff like crazy" אם לצטט את גלר במדויק – יפ"נ). בארצות הברית הרוב מגיע מיבוא ואין הרבה בישול עונתי שכל כך בריא לגוף. בארץ יש גידול נרחב והוא עונתי", אומרת גלר. 

 

חומרי הגלם פה נהדרים, בעיקר הפירות והירקות. גלר (צילום מסך)

 

למה את מתגעגעת?

"יש מוצרים שאני מתקשה למצוא בארץ ואני מביאה איתי מארצות הברית כשאני נוסעת כמו שמן סומסום קלוי, שמן קוקוס אורגני, חומץ שזיפים ועוד כמה חומרי גלם שאני אוהבת. אבל השאר קיים בישראל", אומרת גלר. 

 

כמו שנחום בעלה הכניס אותה לתוך המטבח, כך העבירה גלר את החיבה לילדיהם. לדבריה, חמשת הילדים הגדולים (הגדולה בת שמונה, הקטן רק בן חודשיים, אז יש לו עדיין פטור מקילוף תפוחי אדמה לקוגל) עוזרים ואוהבים את העבודה במטבח. "בעלי הוא כשרון טבעי במטבח והיה בעבר טוב יותר ממני, כעת הוא עבר לעמדת הסו-שף. הוא אוהב את המטבח ועורך את כל עבודות ההכנה – מקלף קילוגרמים של גזרים, תפוחי אדמה, שוטף סלרי, קוצץ עשבי תבלין ואנחנו עובדים ביחד במטבח. יש בכלל שינוי בכל הנוגע לגברים ולעבודות המטבח, גם בקרב הציבור הדתי", מעידה גלר. הגישה של גלר היא "אם היא יכולה לעשות זאת – גם אני יכולה לעשות זאת", ולכן היא לא מציעה מתכונים מסובכים מדי או מורכבים ולא פולשת לזירת השפים והמטבח העילי, אלא פונה לבעלי ולבעלות משפחות מהשורה. 

 

גלר, שעזבה בית ניו יורקי מרווח בן 300 מ"ר עם מטבח חלומי, מצויד ומאובזר, עברה לדירת קבלן ישנה ושכורה ברמת בית שמש (במקום מתגוררת קהילה אנגלוסקסית גדולה ודוברת אנגלית, מה שמקל על הקליטה של משפחת גלר) עם מטבח זעיר ובסיסי ביותר. גלר גם מעידה שאימצה שורה של חומרי גלם ים-תיכוניים. "הרבה מוצרים טריים, הרבה עשבי תבלין, הרבה ירוקים כמו קייל, הרבה חומוס וכדומה. בשמן זית תמיד השתמשתי הרבה, הייתי עושה אמבט בשמן זית אם הייתי יכולה. אפילו באפייה אני משלבת שמן זית", היא אומרת בחיוך ענקי. 

 

צפו בג?יימי מתראיינת למגזין אחרי הצהריים של רשת NBC:

 

תגובות (0)
הוסף תגובה