4 בדיקות לנשים שאתן חייבות להכיר

בדיקת צפיפות עצם

בדיקה שמסייעת לאבחן אוסטאופורוזיס, שהיא מחלה שבה העצמות מאבדות מצפיפותן ונוטות להישבר בקלות רבה יותר מאשר עצמות בריאות.תהליך אובדן הצפיפות של העצמות הוא תהליך הדרגתי אמנם, אך הוא בלתי מורגש ונשים מועדות ללקות בה יותר מאשר גברים. כשצצים כבר תסמינים, מאוחר מדי לכן מומלץ לבצע אותה כפי שמפורט בהמשך. בדיקת צפיפות עצם נעשית באמצעות קרני רנטגן ומודדת את כמות הסידן והמינרלים האחרים שבעצם (בקרינה פחותה משמעותית מאשר בצילום).העצמות שנסרקות הן לרוב אלו המועדות לפורענות: חוליות הגב, עצם הירך ולעיתים גם שורש כף היד והקרסול.

 

 

הבדיקה מומלצת לנשים וגברים סביב גיל 60. אם בבדיקה הראשונה לא אובחן אוסטאופורוזיס, מומלץ לחזור על הבדיקה הזאת אחת לחמש שנים.ההמלצה היא שנשים מעל גיל 50 יבדקו אחת לשנתיים אם היה להן בעבר שבר שאופייני לאוסטאופורוזיס, או שהיה שבר כזה לקרובת משפחה שלהן בדרגה ראשונה, או שמשקלן נמוך במיוחד, או שהן מקבלות טיפול נגד אוסטאופורוזיס באמצעות תכשירים שמונעים ירידה בצפיפות העצם.ככל שהציון בבדיקה נמוך יותר, כך עולה הסיכון לשברים בעתיד, בעיקר אם יש גורמי סיכון נוספים לשברים כמו בני משפחה שסבלו או שסובלים מאוסטאופורוזיס, עישון או טיפול בסטרואידים במשך יותר משלושה חודשים.

 

בדיקת אק"ג

נוטים לייחס מחלות לב לגברים, אולם גם נשים נפגעות, ואף יתרה מזאת – זהו גורם התחלואה והתמותה העיקרי דווקא בקרב נשים. למה? בעיקר כי להתקף לב נשי עלולים להיות תסמינים שונים מאלו של הגברים וכי נשים בתקופת הפוריות יחסית מוגנות מפני התקף לב, אך עם ירידת רמות האסטרוגן, סביב גיל 45-40, ההגנה הזו פוחתת ונעלמת (בניגוד לדעה הרווחת, טיפול הורמונלי תחליפי או הורמונים סינטטיים אינם מגנים מפני מחלות לב אלא ההיפך). לאור כל אלו, מומלץ לבצע בדיקת אק"ג מגיל 40 והילך, מדי שנתיים או יותר אם יש רקע משפחתי או מחלות רקע (דוגמת סוכרת), עישון או נטילת גלולות למניעת הריון בשילוב עישון, המובילים להיווצרות קרישיות יתר בעורקים, העלולה לגרום להתקף לב בקרב נשים צעירות.

 

אק"ג הוא תרשים המקליט את הפעילות החשמלית של הלב. במהלך הבדיקה שוכבים הנבדקים על המיטה, ומחברים אלקטרודות לידיהם, לרגליהם ולבית החזה שלהם. לעתים יש צורך בביצוע אק"ג במאמץ, זאת לפי החלטת הרופא.

 

 

הבדיקה מסייעת לרופא לאבחן הפרעות קצב ומחלות של שריר הלב שונות. ההמלצה היא לעבור את הבדיקה – הן לנשים והן לגברים בריאים – מגיל 40 והיא כלולה בסל הבריאות ואינה כרוכה בתשלום. אק"ג היא אחת מהבדיקות הרפואיות השגרתיות העשויות לעזור באבחון בעיות ומחלות לפני שהן מתפתחות או בשלבים מוקדמים, מה שמגביר את הסיכויים להחלמה מהירה.בנוסף לאק"ג, מומלץ לכל אישה מגיל 25 לבצע אחת לשלוש שנים בדיקת לחץ דם, גובה, משקל, מדידת היקפים ובדיקות דם סטנדרטיות לאבחון מצבה הרפואי. מעל גיל 45 מומלץ לבצע בדיקות אלו אחת לשנה.

 

אבחון ושיקום רצפת האגן

נשים רבות, בעיקר אחרי לידה אבל לא רק סובלות מבעיות ברצפת האגן. בעיות כמו דליפת שתן, צניחת רחם, הידלדלות קירות הנרתיק ואף בעיות בקיום יחסי מין יכולות להיפתר ובקלות יחסית אם תפני לייעוץ וטיפול אצל אורוגינקולוג. זהו התחום ברפואת נשים העוסק בבעיות של דליפת שתן לא רצונית, דחיפות ותכיפות במתן שתן, צניחת רחם, צניחת שלפוחית שתן, צניחת קירות הנרתיק, והפרעות נוספות במערכת השתן התחתונה בנשים ועוד.

 

 

הבדיקה והאבחון במרפאות נשים בבתי חולים רבים אינם כרוכים בתשלום (עם הצגת טופס 17 או הפנייה מרופא) ויכולים לשפר משמעותית את איכות החיים. אחרי ייעוץ מקצועי תוכלי לקבל טיפול בדמות פיזיותרפיה שיקומית ייעודית לרצפת האגן (גם כן ללא תשלום, במסגרת קופת החולים או מרפאת המומחים), או טיפול תרופתי או טיפול כירורגי. הכלים המשמשים את המומחים במרפאות כוללים בדיקות אורודינמיקה, ציסטוסקופיה, ואולטראסאונד תלת מימד.

 

בדיקה גנטית לגילויBRCA1  ו-BRCA2

תיאורטית עדיין לא מאשרים אוטומטית ובאופן גורף לכלל הנשים בישראל לבצע ללא תשלום את בדיקת הדם הפשוטה לגילוי מוטציות בגניםBRCA1  ו-BRCA2, שהוא הגורם השכיח ביותר לסרטן שד ושחלה. כדי לקבל הפנייה וסבסוד לבדיקה צריך היסטוריה של סרטן במשפחה, המעלה את הסיכוי לפתח את המחלה. ההפניה לייעוץ גנטי ניתנת על ידי רופא משפחה והיועץ הגנטי מחליט אם להפנות ולסבסד את הבדיקות הגנטיות הרלוונטיות לגילוי המוטציות. אולם, בפעול כמעט כל אישה ממוצא אשכנזי יכולה לקבל הפנייה לבדיקה החשובה העשויה לנבא את סרטן השד ואת סרטן השחלות. לפי ההערכות של מומחים, בישראל יש כ-50 אלף נשאיות של הגן, אך רק 5,000 מאובחנות. נשים רבות ממוצא אשכנזי כלל לא מודעות להיסטוריה המשפחתית בשל השואה ולכן יש סיכוי גדול לקבל הפנייה לבדיקות גם אם אין היסטוריה משפחתית ידועה. מי שחלילה נמצאת כנושאת מוטציה של הגן זכאית לבדיקת MRI חינם אחת לשנה לצורכי מעקב. 

תגובות (0)
הוסף תגובה