ורידים בולטים: האם אפשר להעלים אותם?

תופעת הוורידים הבולטים היא תופעה נפוצה מאוד, ועל פי האגודה האמריקאית לניתוחי כלי דם, 33%  מכלל הנשים ו-17% מכלל הגברים סובלים ממנה. לרבים רגליים מרושתות בוורידים נראות רק כבעיה אסטטית אבל למעשה, מדובר בראש ובראשונה בבעיה רפואית.

 

עוד באון לייף: 

 

פרופסור סמי ניטצקי, מנהל היחידה לכירורגיה של כלי דם היקפיים בקריה הרפואית לבריאות האדם רמב"ם, מסביר: "כשרואים ורידים בולטים וגדולים, זה לרוב בגלל שקיימת בעיה רפואית של אי ספיקה, כאשר השסתומים הוורידיים אינם מתפקדים כהלכה. תפקיד השסתומים להבטיח זרימה של הדם הוורידי מלמטה למעלה, לכיוון הלב, אבל כאשר השסתומים לא מתפקדים כראוי עשויה להיות דליפה של הדם הוורידי כלפי מטה, אל הרגל".

 

 

עוד מוסיף ניטצקי שהגורמים הבולטים לתופעה הזו הם גורמים גנטיים וכן הריונות, ושהבעיה עשויה להחמיר בשל השמנת יתר, מאמץ פיזי קשה, עמידה ממושכת ללא תנועה וכן טראומה. לדברי ניטצקי לא מדובר בתופעה מסוכנת (אם כי לתופעת אי הספיקה הוורידית עשויים להיות סיבוכים), אבל בהחלט מדובר בתופעה לא נעימה ולא אסתטית שפוגעת באיכות החיים. "הבעיה מלווה פעמים רבות בתופעות כמו חום מקומי ברגל, גירוד, נפיחות, כאב בגלל הלחץ על העצבים ותחושה של כבדות ועייפות ברגליים. התופעות האלה נוטות להחמיר בקיץ, כשחם וכלי הדם מתרחבים, בערב אחרי יום שלם שעומדים על הרגליים, וכן בימים הראשונים של המחזור".
 

בעיה עם פתרון
החדשות הטובות הן, שניתן להקל על התסמינים ואף להעלים אותם. בשוק יש כמה פתרונות שאמנם לא תמיד מעלימים את הוורידים לחלוטין, אבל בהחלט יכולים להקל על התסמינים או למנוע אותם לפני שהם נוצרים. אחד הבולטים שבהם אלו הגרביים האלסטיות. לדברי ניטצקי מדובר בפתרון הכי זול ולא פולשני, אבל הוא למעשה לא מטפל אלא רק משמר את המצב הקיים ומונע החמרה.

 

איריס מעין כהן, מנהלת ורוקחת אחראית בסניף סופר-פארם האר"י בנתניה, מוסיפה שהגרב האלסטית חשובה כי היא יוצרת לחץ שעוזר להזרים את הדם בחזרה ללב. היא מציינת שיש סוגים שונים של גרביים אלסטיות, ובהן גרביים שמגיעות עד הברך, גרביים שמגיעות עד המפשעה, גרביים מלאות כמו טייץ וכו'. "חשוב להתאים את סוג הגרביים לבעיה ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא המומחה לכלי דם כדי שימליץ ויכוון", אומרת מעין כהן וממליצה שאנשים עם נטייה לתופעה יגרבו גרביים כאלה בטיסות ארוכות, כדי ליצור סירקולציה של הדם.

 

פתרונות נוספים שעשויים להקל על התסמינים הם משחה שנקראת venureton, שמקררת ומרגיעה את הוורידים, ויש גם כדורי venureton שניתנים במרשם רופא. 

בנוסף, ניתן למרוח משחות מקומיות שמסייעות לכאבים כמו וולטרן שמסייעת להפחית תהליך דלקתי ולשכך כאבים. מעין כהן ממליצה גם על טראומיל או הומיאו טראומה, "זוהי משחה טבעית שמאוד יעילה לטיפול בכאבים וגם בדלקת. היא מכילה צמחים שונים, ביניהם ארניקה שמפזרת שטפי דם ומפחיתה כאבים ונפיחות, קלנדולה שמרגיעה את העור, והממליס שזה צמח שמשמש לכיווץ של כלי דם ולכן יהיה טוב דווקא לבעיית הורידים".

 

 

לצד פתרונות אלו, ישנם גם פתרונות כירורגיים. ניטצקי מספר שבעבר הפתרון היחידי היה ניתוח שליפה שבמהלכו הוצאו הוורידים הלא תקינים, אבל היו לו חסרונות רבים. "מאז שנות ה-2000 נכנסו טיפולים חדשניים ופחות פולשניים, שתוצאותיהם טובות לפחות כמו הניתוח ואף יותר".

 

לדברי ניטצקי, הוורידים מסודרים בשלוש מערכות בגוף. המערכת הראשית, העמוקה, שממוקמת בעומק הרגל ומגיעה ללב ולריאות, המערכת השנייה, השטחית, שנמצאת רק ברגל, והמערכת השלישית, של ורידים קצרים שמחברים בין המערכת העמוקה לשטחית. לדבריו, "אצל רובם של הנבדקים המערכת העמוקה תקינה והבעיות, אותן ניתן לאתר בבדיקת אולטראסאונד, מופיעות במערכת השטחית".
 

ניטצקי מסביר שמטרת הטיפולים השונים היא לבטל את המערכת השטחית ולהזרים את כל הניקוז הוורידי דרך המערכת העמוקה, "מה שימנע דליפה של דם כלפי מטה ויעלים את התופעות שעליהן מתלונן המטופל. הרווח המשני הוא שגם האסתטיקה משתפרת, אבל את השינוי האסתטי רואים רק אחרי כמה חודשים, בניגוד לשיפור בתופעות הלוואי השונות שהוא מיידי". הוא מדגיש שכדאי לטפל בתופעה רק אם סובלים מתסמינים נוספים בנוסף על ההיבט האסתטי, משום שגם לטיפולים החדשניים יש תופעות לוואי שונות.

 

העיקר, תלכו

אבל עוד לפני שפונים לאחד מהטיפולים האלו, אחד האמצעים הזולים, הפשוטים והזמינים ביותר להקלה על התסמינים, בעיקר למי שלא מעוניין בטיפול פולשני, הוא פשוט ללכת. על פי ניטצקי פעילות גופנית מתונה מזרימה דם ללב ועשויה לעכב או למנוע את התופעה, ולהקל על התסמינים. 

תגובות (0)
הוסף תגובה