לא רק פצעונים: 9 דברים שלא ידעתם על אקנה

אקנה הוא המונח המקצועי לפצעי בגרות, חצ'קונים בפי העם או חטטת בעברית יפה. היא שכיחה למדי בקרב בני נוער עם השינויים ההורמונלים בגוף המתבגר, אך יכולה להופיע גם בקרב תינוקות ואף להפתיע ולצוץ בגילאי 30 ו-40.

 

עוד באון לייף:

 

הסיבה להופעת הפצעונים היא פעילות יתר של בלוטות החלב של העור. בגיל ההתבגרות מתגברת פעילות הורמוני מין אנדרוגנים, הקיימים אצל גברים ונשים. אחת מתופעות הלוואי של פעילות הורמונאלית מוגברת זו היא הגברה בייצור החלב (sebum), והעודף של החלב גורם לסתימת הבלוטה ולהתנפחותה, עד ליציאה מחוץ לעור. התהליך הדלקתי בבלוטות החלב והמגע עם האוויר שגורם להתחמצנות מביא להופעת פצעונים – הם האקנה.

 

הסיבה להופעת הפצעונים היא פעילות יתר של בלוטות החלב של העור. צילום: shutterstock

 

למען הרבים שסובלים, הנה מספר עובדות מעניינות, ולא בטוח מוכרות, על פצעי האקנה.

 

1. לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

הפצעונים מופיעים במקומות שונים בהתאם לגיל. אצל מתבגרים מופיעים פצעי האקנה בעיקר בפנים: על הלחיים, המצח וגם על האף. לעומת זאת, אצל מבוגרים מופיעים הפצעים בעיקר מתחת לפנים, כלומר בצוואר ובסנטר.

 

2. סובלים מפצעונים? הרבו בפעילות גופנית

פעילות גופנית עוזרת לטיפול באקנה בכך שהיא מאזנת את רמת הסוכר בדם ובכך מקטינה את ייצור הורמון האינסולין בלבלב. זהו צעד ראשון וחשוב לאיזון הפעילות ההורמונאלית בגוף ולירידה בקצב פעולתן של בלוטות החלב.

 

3. על עור צעיר ועור מבוגר

עם השנים, הופך העור שלנו לדק יותר. כבר בגיל 30 העור שלנו שונה מהותית משהיה בגיל 15, הוא דק ורגיש יותר. הטיפול בעור נגזר מכך, כיוון שתרופה שנמצאה יעילה עבור נערים ונערות עלולה לגרום לנגעים ולהחמיר את הפצעים אצל אדם מבוגר.

 

למשל, חומצה סליצילית עוזרת למנוע התפרצות נוספת של פצעונים ויעילה נגד חיידקים, אם התפתחו בפצעים או שגרמו להם;  אך בריכוז גבוה היא עלולה לגרום לנזק בקרב מטופלים בעלי עור רגיש, או כאמור דק יותר.

 

4. תזונה נכונה – מה לא לאכול כשסובלים מאקנה?

סוכרים, קמח לבן ומאכלים בעלי אינדקס גליקמי גבוה מאלצים את הגוף לייצר כמות גבוהה של אינסולין ובכך מגבירים את הפעילות ההורמונאלית בגוף. לכן מומלץ להימנע מאוכל מעובד, מתוק, ממותק (באופן מלאכותי) ושומנים. מחקרים הראו כי קיים קשר בין צריכת חלב ומוצריו להגברת הסיכון לאקנה.

 

להימנע מאוכל מעובד ומתוק. צילום: shutterstock

 

כמו כן, ידוע כי יוד, הנחוץ לגוף בכמות קטנה (בין היתר לפעולת בלוטת התריס) גורם לאקנה. על פי רוב, אנו צורכים את כמות היוד הדרושה לגוף באמצעות תזונה מאוזנת. יוד נמצא במלח בשיעור גבוה יחסית, והנה עוד סיבה טובה לצמצם את צריכת המלח בתזונה.

 

5. ומה כן כדאי לאכול?

דגים, בעיקר כאלה עם רמה גבוהה של חומצת שומן אומגה 3 (סלמון, מקרל, טונה, סרדינים). עוד מומלץ לאכול ירקות ירוקים (מלפפון, חסה, אספרגוס, ברוקולי, ארטישוק, כרוב, כרובית, שעועית), אגוזים (לא קלויים ולא מומלחים), קטניות, תות שדה, פירות הדר ועוד.

 

6. זהירות מחשיפה לשמש

אמונה רווחת היא כי חשיפה לשמש "תייבש" את העור ובכך תסייע לריפויו ולהעלמת הפצעונים. חשיפה לשמש אולי תסייע בטווח הקצר אבל תוך זמן לא רב ישובו הפצעים.

 

לעומת זאת, הנזק הטמון בחשיפה לקרינת השמש גבוה, והסיכון רב מהסיכוי הפעוט לשיפור, ולו גם זמני. קרינת השמש, ובוודאי במדינה ים-תיכונית כשלנו, מסוכנת לעורנו ועלולה לגרום לו לנזק בלתי הפיך.

 

7. תרופות עלולות לגרום לאקנה

ישנן תרופות שנטילתן עלולה לחולל ולגרום לאקנה, או להחריף את מצבה, אם כבר קיימת. ב"רשימה השחורה" של הסובלים מאקנה נמצאות בין היתר:

תרופות על בסיס סטרואידים.

תרופות על בסיס יוד, הניתנות בדרך כלל לטיפול בבלוטת התריס

תרופות הורמונאליות

תרופות נגד אפילפסיה

תרופות לטיפול בדיכאון (למשל ליתיום)

 

8. גנטיקה

אקנה אינה מחלה גנטית ולא נמצא קשר ישיר בין גנטיקה למחלה. אבל הגנטיקה משפיעה באופן עקיף על המחלה ועל הסיכון ללקות בה. ישנם גנים המגבירים את רגישות העור להורמונים, והתוצאה של רגישות יתר זו היא ייצור מוגבר של חלב בבלוטות החלב, ומכאן אקנה.

 

גנים משפיעים גם לטובה בייצור חומרים אנטי דלקתיים בעור, שיכולים לשכך את התגובה הדלקתית שהתפתחה.

 

9. באופן טבעי: אפשר לטפל באקנה ביעילות

הרפואה הסינית רואה באקנה ביטוי למצב של חום עודף בגוף המאיץ את התהליך הדלקתי. טיפול ברפואה סינית הכולל צמחי מרפא לשתיה, דיקור ושינוי תזונתי עוזרים מאוד בהורדת הדלקת, החזרת האיזון ההורמונאלי לגוף והטבת מצבו של העור.

 

עוד בימי קדם נהוג היה להשתמש בדבש לחיטוי פצעים. צילום: shutterstock

 

הרפואה הטבעית מציעה מגוון טיפולים ותכשירים לטיפול באקנה, ואחד מהם לדוגמה תוכלו למצוא בכל מטבח.

 

דבש הוא חומר אנטיספטי, כלומר בעל תכונות מחטאות. הוא מכיל חומר אנטי בקטריאלי ועוד בימי קדם נהוג היה להשתמש בו לחיטוי פצעים ונגעים ולהרגעת העור. בנוסף, דבש הוא נוגד דלקות מצוין, ועל כן נחשב תרופה טבעית מצוינת לאקנה.

 

מה עושים? קודם כל, רק דבש אורגני ולא תעשייתי, כזה שבתהליך הייצור שלו לא עבר חימום אשר הורס את החומרים הפעילים שבו. שנית, מתאפקים ולא אוכלים, אלא מורחים על הפצעים בנדיבות וברוחב לב. מחכים לפחות 15 דקות ושוטפים. חשוב למרוח את הדבש על "משטח עבודה" נקי, כלומר שטפו היטב פנים וידיים לפני השימוש.

 

 

הכותב בעל תואר שניM.Sc  ברפואה סינית מסורתית, מומחה לטיפול ברפואה הסינית באקנה ובמחלות עור נוספות.

תגובות (0)
הוסף תגובה