המתבגרים: חינוך מיני פורץ דרך על המסך שלכם

"גם אם מישהו פגע בך מינית או הטריד אותך, זו לא אשמתך. תספרי למישהו שאת סומכת עליו".

"יש המון ילדים שמושפעים מלחץ חברתי. שהם מתנשקים רק בגלל לחץ חברתי. במסיבות. צריך למצוא בן אדם שאתה אוהב. ואת הזמן הנכון. ולהרגיש בנוח עם זה".

"היחס (בפורנו) לנשים מאוד מאוד מגעיל. כאילו מתייחסים אליהן כמו בובה. כאילו נותנים לבנים יותר את "האני השולט".

"יש לי חבר, שלדעתי הוא הומו. וגם אם הוא הומו, אני אקבל אותו איך שהוא".

 

עוד באון לייף:

 

לא, אלו לא ציטוטים ממערכי חינוך מיני שאני והקולגות שלי מעבירות בבתי ספר. אלו ציטוטים מהסדרה החדשה של ערוץ הילדים "המתבגרים" שעלתה לאוויר ביום חמישי האחרון. הסדרה שמה לעצמה למטרה להעביר חינוך מיני לנערים ונערות בתחילת גיל ההתבגרות, בגובה העיניים, בצורה לא שיפוטית ובאמצעות בני הנוער בעצמם.

 

השיח החברתי עוסק בשנים האחרונות בצורך של חינוך למיניות בריאה בקרב נערים ונערות. בתרבות הפורנוגרפית של היום, עם החשיפה היורדת לפורנוגרפיה מגיל 8, וגיל הצפייה היזום מגיל 10, יש חשיבות מכרעת בחינוך מיני בכל שלבי החיים, מהילדות ועד הגיל השלישי. במקביל לתרבות הפורנוגרפית, השימוש הבלתי פוסק ברשתות חברתיות, וההקשרים המיניים של הטכנולוגיות הללו, כולל הפצת תמונות, נגישות גבוהה לפורנו והיעדר גבולות, עולה הצורך העז בתיווך התכנים המיניים סביבנו לילדים ונוער.

 

 

חינוך למיניות בריאה הוא חלק מרכזי מכישורי החיים בגיל ההתבגרות וחלק מהזכות לחינוך והזכות לבריאות של מתבגרים ומתבגרות. מגיע לילדים ונוער לדעת איך הגוף שלהם עובד ומה מענג אותו, מה המשמעויות השונות של מגע מיני, ואיך לשמור ולהגן על עצמם מפני מיניות מסתכנת ופוגענית. התפקיד שלנו, אנשי ונשות חינוך, הורים וא/נשי בריאות, לתת להם את הידע הזה. עלינו מוטלת החובה ללמד את הנוער לפרש את המסרים הפורנוגרפיים ולהתמודד איתם.

 

הבורות של בני הנוער בנוגע למיניות היא עצומה. היא מושפעת מזה שלא מדברים איתם על הנושא ושאנחנו, המבוגרים, מצנזרים את המידע הרלוונטי. חוסר דיבור, השתקה והימנעות משיח מיני פתוח, עלול להוביל לפיתוח של דימוי עצמי גופני נמוך, פגיעה מינית, זוגיות אלימה, מחלות מין והריון לא מתוכנן. ברשת מרכזי הייעוץ מיני לנוער "דלת פתוחה", אנו נחשפות יום יום לתוצאות של היעדר חינוך מיני והיעדר נגישות למידע מיני מהימן ואמין, וזו עוד סיבה שאני מברכת על התכנית. העוצמה שיש בכך שנער אומר לנערים אחרים: "תשתמשו באמצעי מניעה", "אסור לאף אחד לפגוע בך מינית", הוא חזק פי כמה וכמה משיעור חד פעמי במהלך השנה בו נאמרים כמה דברים בנוגע למיניות, ואף אחד לא מקשיב.

 

 

הסדרה הזאת עשתה מהלך פורץ דרך ואמיץ בכך שהיא הנגישה מידע אמין ומהימן לנוער שמחפש תשובות לשאלות שהכי מעסיקות אותו: למה הגוף משתנה בגיל ההתבגרות? איך אני יודע אם אני מאוהב? האם אני הומו? מה שרואים בפורנו זה אמיתי? שאלות, שגם ב"דלת פתוחה", מקבלות באופן תדיר. השאלות האלה, שהסדרה באה לתת להן מענה, הן חלק אינטגרלי מהסקרנות הטבעית של גיל ההתבגרות. הדאגה של חלק מההורים היא דאגה מוצדקת. ילדים ונוער מוצפים באופן תדיר במסרים מיניים מכל עבר. האחריות היא על המפרסמים, מפתחי משחקי המחשב ומפתחי סדרות הראליטי. הרי מה שמשודר ב"הישרדות", "האח הגדול" או MTV, הוא לא פחות פורנוגרפי מפורנוגרפיית מיינסטרים. אם יש משהו שהסדרה הזאת עושה, הוא סדר בבלגן, עם ליווי מקצועי, על מנת לפתח חשיבה ביקורתית אצל ילדים ונוער לתכנים מיניים לא אמינים ולא הולמים. הסדרה נוגעת בתוכן משמעותי מנקודת מבטם, בשפתם ומייצרת הזדהות ונרמול של החוויה האנושית בגיל ההתבגרות. בערוץ מסחרי וממטרות ערכיות. על זה רק אפשר להגיד: הגיע הזמן!

תגובות (0)
הוסף תגובה