דיכאון בהריון: 1 מתוך 10 נשים יסבלו ממנו

דיכאון בהריון מעלה את הסבירות לדיכאון לאחר לידה ולחרדה אחרי הלידה ועלול להשפיע על תוצאות הלידה. אצל נשים הסובלות מדיכאון במהלך ההיריון קיימת שכיחות גבוה יותר של סיבוכים במהלך הלידה וצורך בניתוח קיסרי.

 

מחקרים מראים כי למתח נפשי במהלך ההיריון יש השפעה משמעותית על העובר, כולל השפעה על התפתחות המוח, מערכת החיסון והמערכת ההורמונלית  של העובר.

 

תסמיני דיכאון בהריון

דיכאון יכול להופיע בכל תקופה בחיים כולל במהלך ההיריון. דיכאון קליני מתאפיין במצב רוח ירוד רוב היום, כמעט כל יום ו/או אובדן עניין והנאה ברוב התחומים במשך לפחות שבועיים ובנוסף ארבעה מתוך הסימפטומים הבאים:

ירידה ניכרת, לא מתוכננת, במשקל ובתאבון

קושי ניכר להירדם או לישון

עליה או ירידה ניכרת בפעלתנות פסיכומוטורית

מחשבות על התאבדות; עייפות וחוסר אנרגיה

הרגשה קשה של חוסר ערך עצמי או אשמה

קושי לחשוב, להתרכז ולהחליט החלטות

*מתוך מדריך ההפרעות של ארגון הפסיכיאטרים האמריקאי – DSM-IV-TR

 

כאשר הוא מופיע במהלך ההיריון הוא יכול להתאפיין בנוסף גם בסימפטומים של חרדה, עצבנות, התקפי פאניקה, תלונות גופניות מרובות ודאגות כולל דאגות בנוגע לבריאות (עצמי או העובר), דאגות בנוגע למערכת היחסים הזוגית ודאגות לגבי הלידה.

 

מה מעורר את הדיכאון ואילו נשים נמצאות בסיכון מוגבר

לרוב, מתקיים שילוב של מספר גורמים שיחד מעוררים דיכאון בהריון. בין הגורמים ניתן למצוא השפעות פיזיולוגיות, פסיכולוגיות וחברתיות. בפן הפיזיולוגי, שינויים הורמונליים במהלך ההיריון מעלים את הסבירות לדיכאון אצל נשים מסוימות ובעיקר אצל אלה שסובלות מתסמינים דומים בתקופה הקדם וסתית. שינויים פיזיים כולל עלייה במשקל, תחושת כבדות, בחילות, הקאות, סחרחורות ותחושות קשות אחרות משפיעות על מצב הרוח של האישה ולעיתים גם על התפקוד היומיומי שלה ועלולות גם לעורר דיכאון. בפן הפסיכולוגי תקופת ההיריון מזכירה לנו את הילדות שלנו ולעיתים מתעוררים זיכרונות קשים או כעסים כלפי ההורים או קרובים אחרים, בנוסף בתקופה זו מתעוררים חששות בנוגע להיריון או לאימהות, חשש מאובדן העצמאות, מהאחריות הכבדה או משינויים בזוגיות. היריון יכול להצית חוויות אובדן קודמות כמו אובדן היריון או אובדן של אדם קרוב ולעורר תחושות אבל, דיכאון או חרדה. נשים עם היסטוריה של חרדות, התקפי פאניקה או OCDעלולות לחוות התגברות של סימפטומים אלו במהלך ההיריון ואף לסבול עקב כך מקשיי תפקוד וירידה דיכאונית. בפן הבין אישי קונפליקטים עם בן הזוג, קשיים משפחתיים אחרים, קשיים עם קולגות או מנהלים בעבודה או מערכת תמיכה לקויה עלולים גם הם להשפיע על מצב הרוח ולהעלות את הסבירות לדיכאון במהלך ההיריון.

 

גורמי סיכון

היסטוריה של דיכאון או תסמונת קדם וסתית, הריון לא מתוכנן או לא רצוי, הריון בסיכון אשר מעורר אי ודאות לגבי הצלחת ההיריון, גיל – אישה שנכנסת להריון בגיל צעיר נמצאת בסיכון גבוה יותר, מערכת תמיכה משפחתית וחברתית לקויה וקונפליקטים במערכת היחסים הזוגית. 

 

הקשר בין דיכאון בהריון לדיכאון אחרי לידה

כ-60% מהנשים שסובלות מדיכאון בהריון ימשיכו לסבול גם מדיכאון לאחר הלידה. 

מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי וטיפול, כאשר הדיכאון נמשך מעל לשבועיים או כאשר הסימפטומים כוללים התקפי חרדה, מחשבות אובדניות או חוסר תפקוד.

 

הטיפול המומלץ

ראשית, כדאי לפנות לרופא המשפחה ולוודא שאין גורמים פיזיולוגים שיש להם השפעה גם על מצב הרוח. חוסר איזון של בלוטת התריס, שניתן לגלות בבדיקת דם לדוגמא, עלול לעורר תופעות דומות לדיכאון והוא נפוץ במהלך ההיריון. לאחר בדיקה מקיפה כדאי להגיע לפסיכיאטר או לפסיכולוג שמתמחים בטיפול במהלך היריון ואחרי לידה. על אף ההשפעה המינימלית שיש לתרופות על העובר, במקרים של דיכאון קל עד בינוני ההמלצה של ארגון הפסיכיאטרים האמריקאי היא לפנות לטיפול פסיכולוגי ולא לטיפול תרופתי. חשוב כמובן לפנות לפסיכולוג שמומחה בטיפול בדיכאון ולרב לא מדובר בטיפול פסיכולוגי סטנדרטי אלא בטיפול שממוקד בהטבה סימפטומטית. הטיפולים שנחקרו ונמצאו אפקטיביים בדיכאון בהיריון הם "טיפול בין אישי" שמתמקד בזיהוי ובפתרון למשבר ועבודה על מערכות היחסים של האישה ו"טיפול קוגניטיבי התנהגותי" שמתמקד בשינוי התנהגותי ובשינוי באופן החשיבה. במקרים של דיכאון כבד במהלך ההיריון ההמלצה היא לפנות לטיפול תרופתי כיוון שההשפעה השלילית של הדיכאון על העובר גדולה יותר מההשפעה של התרופות על העובר ובכל מקרה יש לפנות לייעוץ טרטולוגי טלפוני באחד מבתי החולים או במשרד הבריאות לשם התאמה של תרופה המתאימה לשימוש בהריון. 

 

הכותבת היא ד"ר שרון בן רפאל, פסיכולוגית קלינית ומנהלת פורום דיכאון בהריון ולאחר לידה באתר  zap doctors

תגובות (0)
הוסף תגובה