המכתב מילדה לאביה שמזעזע את הרשת

בזמן האחרון יוצאים לא מעט סרטונים העוסקים ביחסי אבות ובנות. רובם פוליטקלי קורקט ומתוקים כסוכרזית, כמו למשל הסרטון הזה שיצא לפני כמה ימים, שמראה את התגובות של אבות ברגע שהם קוראים הודעות שהבנות שלהם שלחו לבני הזוג שלהן.

אבל בזמן שהאמריקאים עושים את זה בשלל חיוכים ורקעים צבעוניים ושמחים, הנורבגים הצליחו להפוך את הקרביים ואת הרשת, עם סרטון קשה ומעורר מחשבה במיוחד.

את הסרטון יצרה עמותה שלא למטרות רווח למען זכויות האישה שנקראת CARE Norway, והוא למעשה מביא מכתב שכותבת ילדה שעוד לא נולדה לאביה העתידי. במכתב היא מראה כיצד היחס של בנים כלפי ילדות, שמתחיל לכאורה באופן תמים ובהיסח הדעת, מוביל לבסוף להתעללויות, הטרדות מיניות ולאלימות – מה שכל אבא היה רוצה למנוע מהבת שלו.

הילדה מספרת שהיא תיוולד בת "מה שאומר שעד שאגיע לגיל 14 בנים יקראו לי זונה, כלבה, כוסית ועוד הרבה כינויים אחרים. זה כמובן רק בשביל הצחוקים", היא אומרת, "הרי זה מה שבנים עושים, אז אתה לא תדאג בגלל זה. ואני מבינה את זה, אולי זה משהו שגם אתה היית עושה כשניסית להרשים את הבנים האחרים".

בהמשך היא מספרת כי כשתגיע לגיל 16 שני בנים יכניסו את הידיים שלהם למכנסיים שלה בזמן שהיא תהיה שיכורה מדי כדי להתנגד. בגיל 21 היא תאנס על ידי בן של מישהו שאביה מכיר "שתמיד סיפר בדיחות מעליבות שאתה צחקת מהן, כי הן היו בעיניך רק בדיחות. לא ידעת שהבן של הגבר הזה יאנוס אותי".

בבגרותה היא צפויה להכיר את הגבר המושלם "אבל יום אחד הוא יפסיק להיות הגבר המושלם ואני אפילו לא אדע למה". היא ממשיכה לתאר מערכת יחסים אלימה, זאת למרות שהיא חונכה להיות אישה חזקה ועצמאית "אבל אני ממש יכולה להגזים ולהיות כלבה לפעמים".

היא מספרת כי המצב הזה יגרום לה לבלבול "כי אני אוהבת אותו ושונאת אותו ואני לא בטוחה אם אולי באמת עשיתי משהו לא בסדר".

את הסרטון היא מסיימת עם בקשה: "בגלל שדבר תמיד מוביל לדבר, אז בבקשה תעצור את זה לפני שבכלל תהיה לזה אפשרות להתחיל. אל תאפשר לאחים שלי לקרוא לבנות זונות, בגלל שהן לא, ובגלל שיום אחד יהיה איזה בן שיחשוב שזה נכון.

"אבא יקר, אני יודעת שתציל אותי מאריות, נמרים, רובים, מכוניות ואפילו מסושי מקוקל גם אם זה יעלה לך בחיים, אבל אבא יקר, אני אוולד ילדה, אז בבקשה תעשה הכל כדי שזה לא יהיה הדבר שהכי יסכן את החיים שלי".

כאמור, הסרטון רחוק מלהיות משעשע או קל לעיכול, אבל הוא ממחיש בדיוק את התסריט הצפוי במידה כזו או אחרת כמעט לכל אחת מאיתנו. הוא גם מראה את הצביעות הגדולה ששוררת בעניין הזה- שגברים לעולם לא ידברו או יסכימו שידברו על הבנות שלהן בצורה שהם עצמם מדברים או דיברו על בנות או נשים, ובכך למעשה מאפשרים שידברו גם על הבנות שלהם בצורה הזו.

וכמובן, הוא מראה את המחיר של אותם דיבורים, שאולי נראים באותו זמן כמו בדיחות לא מזיקות, אך למעשה יש להם השלכות על כל היחס שמופנה כלפי הנשים. עכשיו רק נותר לראות האם הוא מזעזע לא רק אותנו, הנשים שמבינות בדיוק את מה שנאמר בסרטון, אלא גם את הגברים, הבעלים והאבות שבינינו.

אבאאונסאלימות במשפחהאלימות נגד נשיםהטרדה מיניתחברהחינוךילדותתמר שקולניק