למה מוזיקה? על יתרונות החינוך המוזיקלי

"מוזיקה מעניקה חוויה מעשירה מעין כמוה", אומרת מיכל אייזנברג, מורה לפסנתר ולחינוך מוזיקלי לגיל הרך בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה,תל אביב, נגנית פסנתר מחוננת בעצמה, "בחינוך מוזיקלי חווים ממקור ראשון את הזיקה למוזיקה, ומפתחים שלל כישורים ישירים ועקיפים כמו היכולת להקשיב ואחר כך גם לבצע, לנגן, לשיר, לזהות כלי נגינה ושורה של יכולות הרבה מעבר לעולם המוזיקה".

 

עוד באון לייף:

 

מה התרומה לאנשים שמקבלים חינוך מוזיקלי?

"התרומה היא משמעותית גם עבור מי שבסופו של דבר לא מנגן על במות העולם, אם כי הרבה מהבוגרים שלנו מסתובבים על הבמות", אומרת אייזנברג, "למשל פיתוח של קואורדינציה, פיתוח דמיון ויצירתיות, פיתוח יכולות למידה, התמודדות עם קשיים ועם אתגרים, עמידה בהצלחות וגם בכישלונות, רוכשים הרגלי עבודה ולמידה. בניגוד לכל חוג אחר שבו רק מגיעים לחוג, במוזיקה יש המשכיות ויש צורך להתאמן וליישם בבית את מה שלמדנו. בנוסף, יש את הזירה החברתית וכישורים חברתיים הנרכשים תחילה עם היכרות עם ילדים שלא בגן או בכיתה שלך ובהמשך – נגינה בתזמורת ביחד, שזו התקשורת הכי בלתי אמצעית בין בני אדם".

 

 

למה נחשפים ילדים בקונסרבטוריון?

"זה מתחיל בקבוצות של בני שלוש בהן מתרגלים ריתמיקה, פיתוח שמיעה ועוד, אלו הן קבוצות של טרום-כלי, בהן נחשפים לסגנונות מוזיקה שונים, לומדים להבדיל בין הכלים והצלילים ומשתתפים בהאזנה פעילה. בהמשך מתקדמים לפי הגיל, וכל הזמן יש התקדמות. זה מומלץ מאוד לכל ילד, גם לכאלו שאינם מפגינים יכולות או כישורם יוצאי דופן בגיל הרך. אני ממליצה לכל ההורים לאפשר לילדים את ההתנסות, ממנה הם רק ירוויחו. בנוסף לכל מה שתיארתי קודם, יש תרומה משמעותית גם בפיתוח קשר של עין-יד, מוטוריקה ושלל כישורי חיים. זו עוד שפה לכל דבר ועניין", מסבירה אייזנברג.

 

האם כל אחד יכול ללמוד, גם למי שאין שמיעה מוזיקלית?

"הוכח כבר ששמיעה מוזיקלית היא גם עניין נרכש ולא רק עניין מולד. יעידו על כך אלפי ילדים יפניים צעירים שעוברים חינוך מוזיקלי מינקות ומפתחים את יכולות השמיעה שלהם. ובכלל מחקרים רבים מצביעים על הקשר שבין מוזיקה, קלאסית בעיקר, לביות התפתחות קוגניטיבית בקרב עוברים ותינוקות", היא אומרת ומוסיפה שיש לשמוע את היצירות המקוריות כמו שהן ולא להשמיע בייבי-מוצארט, בייבי-באך וכך הלאה, שכן אלו הן יצירות ש"הופשטו" מהמורכבויות המוסיקליות שיש ביצירות המקוריות.

 

 

יש ילדים שזה עוזר להם יותר מלאחרים?

"ודאי", אומרת נחרצות אייזנברג, "חינוך מוזיקלי עוזר מאוד לילדים עם לקויות למידה. המוזיקה מובילה להתפתחות ביכולת החשיבה, הלמידה והקריאה. יש כאלו שבאים 'רק' כדי ללמוד מוזיקה ועל הדרך מרוויחים יכולות נוספות בתחומים אחרים בחייהם, בעיקר בכל הקשור ללמידה ולתהליכי חשיבה. נוכחתי לראות במו עיניי בהרבה מאוד מקרים שיפור משמעותי בחייהם של ילדים שהמוזיקה שיפרה את חייהם. לא פעם אני נפגשת עם מטפל\ת של אחד מתלמידי כדי להבין יותר את הבעיות והקשיים איתם הוא מתמודד ולנסות לסייע לו בעזרת הנגינה. מוזיקה היא בריין טריינינג לכל דבר".

 

לסיום ממליצה אייזנברג לא רק לתת לילדים להתנסות במוזיקה באופן קבוע, אלא גם להיות פתוחים לנטייה של הילד. "לא פעם קרה שההורים חשבו שהילד יבחר לנגן בכל מסוים והוא בכלל בחר בכלי אחר ולא צפוי, כמו למשל צ'לו. אגב, היום הילד הזה צ'לן מפורסם בארצות הברית", אומרת אייזנברג, "ובכלל לא מעט נגנים מפורסמים החלו את דרכם אצלנו בקונסרבטוריון, למשל שלומי שבן וגיל שוחט". 

 

לפרטים והרשמה למסלולי לימוד מוסיקליים-הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל אביב

תגובות (0)
הוסף תגובה