פתרונות הרפואה הסינית לדלקות בדרכי השתן

מי לא מכירה את אותה תחושה, הולכת ומתפתחת, של כאב בבטן התחתונה וצריבה בעת הטלת שתן? זיהום בדרכי השתן, או UTI) Urinary Tract Infection), היא "צרה" נשית הנוטה לחזור שוב ושוב. הדלקת נגרמת, לרוב, מנדידה של חיידקים או התפתחות פטריה, אשר מתרבים בואגינה ובדרכי השתן ויוצרים זיהום דלקתי

 

מהם התסמינים?

 

  • כאבים בבטן התחתונה.
  • צריבה בזמן מתן שתן.
  • תחושת דחיפות לרוץ לשירותים ולעיתים קרובות.
  • יחד עם הריצה התכופה לשירותים, לעיתים תהיה כמות קטנה מאוד של שתן.
  • שתן עם גוון עכור (לא צלול כבדרך כלל) ועם ריח חריף במיוחד.

 

מעניין להיווכח שכמו שבסביבה בה אנו חיים קיימת תחרות על משאבים, כגון מקורות מים ואוצרות טבע, גם במיקרוקוסמוס של הגוף שלך ישנו מאבק מתמיד על משאבים. הסביבה האורגנית בנרתיק משמרת 'שיווי משקל' של חיידקים "טובים". אותם חיידקים מייצרים ומשמרים רמת חומציות שמונעת התפתחות חיידקים אחרים "מזיקים".

 

כאשר, ישנה התדלדלות של מושבת החיידקים 'הטובים', לדוגמא, כתוצאה מטיפול אנטיביוטי רחב, נפגעים גם חיידקי הפלורה הטבעית בנרתיק, ובכך מופקרים 'משאבי הטבע' לפולשים חיצוניים כמו חיידקי ה-E-COLI או פטריות כמו הקנדידה. אותם חיידקים ופטריות, מנצלים את העדר חיידקי הפלורה הטבעית ומשגשגים ומתרבים בנרתיק, השופכה ודרכי השתן. לעיתים הזיהום מטפס לשלפוחית השתן ואפילו אל דרכי השתן העליונות ולכליות.

עצרי רגע לחשוב מה קרה בפעם האחרונה שסבלת מדלקת שכזו? סביר שקיבלת מהרופא טיפול אנטיביוטי וסביר שהטיפול העלים את הזיהום ואיתו את הדלקת והסימפטומים. כך למעשה קורה שוב ושוב כאשר הדלקת חוזרת.

 

 
ישנו סיפור 'זן' (zen) חביב המספר על אדם שקם בבוקר ובדרכו לעבודה צועד ברחוב המוכר, מועד לתוך בור, ונחבל. קם וממשיך בדרכו. למחרת, שוב קם בבוקר, צועד באותו רחוב מוכר, שוכח שיש שם בור ומועד שוב לתוכו. חבול, יוצא מהבור, וממשיך בדרכו. בבוקר השלישי, קם, צועד ברחוב המוכר, נעצר על סף הבור ומביט פנימה. מתוך ההרגל הוא קופץ פנימה לבור, נחבל וממשיך בדרכו. רק בבוקר הרביעי, הוא קם, יוצא את ביתו ובוחר ללכת ברחוב המקביל. אז אולי הגיע הזמן ללכת ברחוב המקביל? אולי כדאי לחשוב כיצד נמנעים מהמכשול ולא מועדים בו שוב ושוב?

לאחר טיפול בנשים רבות הסובלות מהבעיה, זיהיתי שני 'מעגלים' שחייבים לשבור, על מנת להפטר מהצרה הזו.

הבעיה הראשונה בדלקות חוזרות היא ההשענות על טיפול אנטיביוטי חוזר ונשנה, כפתרון בלעדי לבעיה. הניסיון מראה שהטיפול אכן יעיל בהעלמת הזיהום אולם פותח פתח לזיהום הבא.

הרפואה הסינית רואה בשימוש תכוף באנטיביוטיקה, כגורם מחליש. האנטיביוטיקה נחשבת כמשקע שנצבר בגוף ופוגע בטווח הבינוני והארוך ביכולת הגוף למנוע מחלות וזיהומים באופן עצמאי.

זה המקום לסייג את הדברים ולהבהיר, כאשר משתוללת דלקת חריפה, שהיא מעבר ליכולות הריפוי העצמי או הריפוי באמצעים טבעיים, הימנעות מטיפול אנטיביוטי עלול להסתיים בפגיעה במערכות חיוניות כמו הכליות. חובה להתייעץ בנושא עם רופא.

 

הבעיה השנייה מתבטאת בתהליך של דלקת הפוגעת ברירית דרכי השתן.
עם חלוף הדלקת, מתחיל שיקום רקמת הרירית, אולם הרירית הפגועה מהווה קרקע פורייה להתפתחות של זיהום חוזר. הזיהום החוזר, פוגע שוב ברירית וחוזר חלילה.

שבירת שני המעגלים הללו הינה הכרחית בטיפול במניעת דלקות חוזרות ונשנות.

כיצד ניתן לעשות זאת באמצעות הרפואה הסינית ?

במצבי דלקת אשר אינה קשה, ניתן לטפל בדיקור ובתמציות טבעיות של צמחים שמטרתם לחזק את המערכת החיסונית במלחמתה במזהם ולהקל על הסימפטומים עד חלוף הזיהום.
במקביל, אני מנחה את המטופלת עם טיפולים ביתיים, חלקם מפורטים בסוף הטור.
במצבי דלקת קשה, המצריכה טיפול אנטיביוטי, הטיפול מתרכז בתמיכה בטיפול התרופתי וב'ניקוי' השאריות התרופתיות.

לאחר שהדלקת חלפה, מגיע שלב שיקום הרירית.

חשוב להבין! ללא שלב זה, תחזור הדלקת ותפגע שוב ושוב, גם אם הצלחת להתגבר על הזיהום באמצעים טבעיים.
שיקום הרירית נעשה באמצעות פורמולת תמציות צמחים ודיקור סיני. במהלך השיקום, ניתנות הנחיות טיפוליות שמטרתן להפחית את הסיכוי לחזרת הדלקת.

מה ניתן לעשות על מנת להגן על החיידקים הטובים? פרוביוטיקה
הפרוביוטיקה מעשירה את הפלורה הטבעית ועוזרת למנוע שגשוג של החיידק המזהם. ההמלצה ליטול פרוביוטיקה תקפה בכל מקרה של חולשה חיסונית ותופסת משנה תוקף כאשר מדובר על טיפול אנטיביוטי אותו נוטלת המטופלת, בין אם עבור הדלקת בדרכי השתן ובין אם למטרה אחרת.

 

כמו בבעיות אחרות שנוטות לחזור, ישנו אספקט מרכזי של התאמת התזונה היומיומית לנטייה לפתח דלקות. התזונה צריכה להיות מותאמת פרטנית לאישה. זהו כלי מרכזי בכל הטיפולים שאני מקיים בקליניקה לאותן נשים הסובלות מהבעיה הכאובה הזו. המכנה המשותף לתזונה כזו יהיה, חיזוק מערכת החיסון ומה שקרוי בעולם הרפואה הסינית 'אלמנט המים'.

אומגה 3 ושימוש בכורכומין, עשויים לסייע בחיזוק המערכת החיסונית והטיפול בנטייה לדלקתיות. וכאמור, פרוביוטיקה והרבה ממנה!

טיפים כלליים: 

  • בתקופת השיקום של רירית הנרתיק, חשוב להימנע ממגע מיני ובכך להימנע בפגיעה ושחיקה נוספת מכאנית שמקשה על הטיפול.
  • הימנעות ממוצרי הגינה נשית ותחתונים שאינם על בסיס 100% כותנה. כל חומר אחר עשוי לגרות לגירוי נוסף והחמרת הסימפטומים.
  • שימוש בשמן עץ התה בתוך אמבטית מים. זהירות! יש לקבל הנחיות מפורשות לגבי אופן השימוש בשמן זה מאחר ובריכוז גבוה עלול לגרום לצריבה בעור דמוית כוויה.
  • הכנת חליטה ביתית מעלי סרפד, פטרוזיליה, חמוציות וסיבי מעטפת התירס (שערות תירס). לצנן ליטר של חליטה ולשתות במהלך כל היום.
  • לשתות הרבה מאוד ולהשתין הרבה מאוד
  • חשוב! כאשר מדובר בדלקת בדרכי השתן בזמן הריון – חלק מההמלצות שפרטתי אסורות, וחשוב חובה להתייעץ עם רופא/מטפל.
תגובות (0)
הוסף תגובה