המזונות שהכי מזיקים לעור שלנו

אם את מקפידה על שגרת טיפוח, מנקה את הפנים פעמיים ביום, מורחת קרמים יקרים ומסכות, מבקרת בקביעות אצל הקוסמטיקאית ולמרות כל זאת העור שלך עדיין בעייתי – יבש וחסר חיים או אולי דווקא שומני ומכוסה בפצעים, ייתכן שכדאי לבדוק מה את אוכלת.

"אנחנו מה שאנחנו אוכלים", מזכירה הנטורופטית הילה זרחיה. "חשוב להבין כי כל תאי גופינו נבנים מהמזונות שבחרנו לאכול ויש לקחת בחשבון כי אדם אשר ניזון ממזון טבעי ואיכותי יזכה להיבנות מתאים חזקים ובריאים יותר. הדבר רלוונטי עבור המערכות הפנימיות וכמובן גם בהתייחס לעור, לשיער ולציפורניים". הגוף שלנו מזהה מזונות רבים כרעל, והנטייה הטבעית שלו היא לפנות את הרעל הזה במהירות האפשרית. זאת על ידי מערכות ההפרשה – ביניהן מערכת העור בה ההפרשה מתבטאת בצורת פריחה, פצעונים, אקזמה או מחלות עור דלקתיות.

"באמצעות התזונה אנחנו יכולים להסיר את שורש הבעיה, בעוד שמריחת תכשירים על גבי העור עשויה אמנם להקל על מצבו בטווח הקצר, אך אין בכוחה למנוע את הישנות המצב. שגרת הטיפוח שלנו בעצם מתחילה מבפנים" היא אומרת.

ידוע כבר, שכדי ליהנות מעור בריא חשוב לאכול מזונות טבעיים וגולמיים כמו פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים. זרחיה מדגישה שמומלץ במיוחד לאכול פירות יער העשירים באנטוציאנין שהוא נוגד חמצון עצמתי. היא ממליצה גם על פירות וירקות כתומים העתירים בבטא קרוטן (הנגזרת הצמחית של ויטמין A ) ועל ירקות עליים ירוקים העתירים בכלורופיל המסייע בייעול תהליכי ניקוי וטיהור הגוף מרעלים.

לצד המזונות שמיטיבים עם העור שלנו, חשוב לא פחות לדעת מה מזיק לעור שלנו וממה כדאי להימנע. הנה חמישה מזונות שלא עושים טוב לעור שלנו. כולם עשויים לגרום מגוון של בעיות עור – מהזדקנות מוקדמת ועד למחלת עור דלקתית.

1. מוצרי מזון מעובדים – קבוצה גדולה זו מכילה סוגים רבים של מזונות. למעשה, היא מתייחסת לכל סוג מזון אשר עבר עיבוד ואינו מורכב מסך חלקיו, כמו סוכר לבן, קמח לבן ומוצרי מדף המופקים מהם. מזונות אלו אינם מכילים רכיבי תזונה חיוניים (ויטמינים ומינרלים) ועצם עיכולם גורם לדילול מאגרי הוויטמינים אשר קיימים בגוף וחיוניים עבור פעילותן התקינה של מערכות הגוף, ביניהן מערכת העור. בנוסף לכך, מוצרי מזון מעובד מקדמי דלקת וביכולתם אף לגרום להזדקנות מוקדמת של העור.

2. מוצרי חלב – לדברי זרחיה, מוצרי החלב על כל גווניהם מזיקים מאוד לתפקודו התקין של הגוף, בכל מובן. בין היתר, הם קשים מאוד לעיכול "ואילו מצב העור שלנו מושפע לעיתים קרובות ממצב העיכול". בנוסף, החלב ומוצריו מכילים חומצה ארכידונית, חומצת שומן רב בלתי רוויה מסוג אומגה 6 אשר מעודדת דלקות, וכן הם מכילים הורמונים של הפרה ההרה, אשר עלולים להביא להחמרת מצבי אקנה הורמונלי.

3.  מוצרי בשר אדום ועוף – בדומה למוצרי החלב, גם מוצרי הבשר האדום והעוף הינם קשים לעיכול  ומעודדים מצבי דלקת. בנוסף, הם מכילים תרופות והורמונים אשר ניתנו לבעלי החיים, ועשויים להחמיר אקנה הורמונלי. למי שממש לא יכול בלי בשר בתפריט, ממליצה זרחיה להמעיט בהם במידת האפשר ולצרוך רק בשר או עוף אורגניים.

4. חיטה ומוצריה – על פי זרחיה, בשונה מהחיטה הקדומה, החיטה הנמצאת בשימוש כיום (גם החיטה המלאה) הינה תוצר של הנדסה גנטית שמטרתה להשביח ולהגדיל את תבואת החיטה, מה שיצר דגן חדש ושונה מאוד בהרכבו ובטיבו. כתוצאה, החיטה המודרנית היא מזון אלרגני ודלקתי והפסקת צריכתה מסייעת רבות בפתירת מגוון בעיות בריאות, ביניהן כאלו הקשורות במערכת העור. עבור אלו המתקשים להוריד את הלחם מהתפריט, מציעה זרחיה לצרוך לחם שיפון או כוסמין מלא, או אפילו להכין לחם ביתי נטול גלוטן מכוסמת ירוקה או מקמח טף.

5. ירקות סולניים – לקבוצת ירקות זו שייכים החציל, העגבנייה, הפלפל ותפוח-האדמה, אשר מכילים באופן טבעי רעלן בשם סולנין. אכילה של ירקות אלו עלולה לגרום לפריחות ולהחמרת מחלות עור דלקתיות. "חשוב לדעת", מסבירה זרחיה, "שירקות אלה מכילים רכיבי תזונה חיוניים רבים בדומה לכל ירק אחר, ואין למהר לוותר על צריכתם. יחד עם זאת, הפסקת צריכתם באופן זמני או הפחתתם בהחלט תועיל במצבי דלקת עוריים". היא מדגישה ששני הירקות הסולניים המקושרים ביותר להחמרת בעיות עור הם העגבנייה והחציל, אשר מכיל את כמות הסולנין הגבוהה ביותר מבין הארבעה.