האישה המושפלת שהצליחה להשפיל את ביונסה

העובדה שביונסה תמיד מחפשת איך לחרוט את שמה על דפי ההיסטוריה כבר ידועה לכולם, אבל הפעם נראה שיש מי שחושב שהיא הגזימה. על פי שמועות שפורסמו לאחרונה, הזמרת מעוניינת לכתוב ולהפיק סדרה על חייה של שרה סארטיה בארטמן וכמובן לשחק בתפקיד הראשי. ביונסה טרם אישרה את הדברים, אם כי השמועות כבר גרמו לשערורייה לא קטנה בדרום אפריקה, כשאחת המנהיגות בשם ז'אן בורגס, הגיבה לשמועות וטענה בזעזוע שלביונסה אין את ההגינות הבסיסית האנושית כדי להפיק ולשחק בסרט שכזה. כיום מתפרסם בסאן הלונדוני, אולי כחלק ממערך יחצ'"ני משומן, כי כל זה לא באמת נכון, אבל כמו תמיד כשמדובר בשמועות – את האמת נדע רק בדיעבד.

 

עוד באון לייף: 

 

סביר להניח שרובכם תוהים מי זו אותה שרה (סארטיה) בארטמן שהצליחה לערער ככה את המלכה בי. ובכן, עם או בלי ביונסה, אין ספק שהגיע הזמן לספר את אחד מסיפורי הניצול הנוראיים ביותר בהיסטוריה. אם חשבתם שהחפצת נשים היא עניין מודרני שהחל במאה העשרים, עם התפתחותה של תרבות השפע והפפראצי, טעיתם טעות חמורה. סיפורה של בארטמן הוא סיפור מכונן ומזעזע, שמאגד בתוכו מספר אספקטים השייכים לצידה האפל ביותר של האנושות – גזענות, עבדות, סקסיזם ושיעבוד. גם אם חלפו מאות שנים, עדיין לא נותר לנו אלא להתבייש בגנום האנושי העלוב שהיה חלק מאבות אבותינו.

 

ביונסה ובארטמן. מצאו את ההבדלים

 

בארטמן היתה אישה שחורה, שנחטפה בגיל עשרים מדרום אפריקה בנוהל הקבוע של הסחר בעבדים, בסוף המאה ה- 18 ותחילת המאה ה- 19. היא  הגיעה כאמור מאונס לאירופה, לאחר שרופא סקוטי בשם אלכסנדר דאלופ ראה בה מכרה של זהב. הוא כמובן מכר אותה בסכום רב של כסף, והיא אולצה להשתתף במופעי ראווה כחלק מקרקס לונדוני נודד. בהמשך היא הועברה לפריז, אבל תנאי המחייה שלה לא שופרו, אלא להיפך.

הסיבה שסארטיה בארטמן היתה אטרקציה גדולה כל כך לעולם הלבן הנאור לכאורה, היא קודם כל מבנה גופה, והצטברות שומן קיצוני באזור ישבנה שענו באותן שנים על קריטריון "חייתי", מה שתאם בול למופעי פריק שואו במועדונים אפלים באירופה. וכן, המופעים התקיימו בעירום מלא, אם הכוונה לא היתה ברורה עד כה.

 

הקהל האירופאי "המשכיל" לכאורה, זה הלבן והנאור, היה ממשש אותה כחיה בכלוב, בודק את איברי מינה ואם זה לא מספיק משפיל, היא אולצה להגיח מתוך כלוב עצום על מנת לשעשע ולספק את יצר הסקרנות של הצופים. שם הבמה של בארטמן היה "ונוס ההוטנטוטית", ניתן במבט ראשון אולי לטעות, מכיוון שוונוס היא אלת האהבה, אך הכוונה בכינוי לא היתה להחמיא כלל וכלל. הכינוי "הוטנטוטית" היה כינוי גנאי שדבק בשבטים מסוימים בקרב קהילת השחורים באזור דרום אפריקה, וביניהם שבט הקוי קוי, השבט ממנו נחטפה.

 

 

חייבים להביט לאחור קצת על ההיסטוריה לפני שנמשיך בסיפור המצמרר הזה, ולהבין כי באותם שנים תופעת העבדות היתה נפוצה. שחורים נחשבו אז כ"תתי אדם", למען האמת ניתן אפילו להגדיל ולומר כי הם לא עמדו בקרב התפיסה האנושית על סקאלת הגדרת "בני אדם". באותה התקופה התבקשו שלושה חוקרים צרפתיים לחקור באמצעות סארטיה עצמה, את התיאוריה המקובלת דאז כי שחורים דומים לאורנג אוטנגים במבנה הפיזי והמנטלי שלהם. ג'ורג' קובייה היה אחד החוקרים הצרפתיים שכתב במחקרו כי "ונוס ההוטנטוטית" דוחה אותו וכי השומן באחוריה היה דומה בעיניו למבנה גופן של קופים בעונת ייחום. הוא תיאר ספק בגועל ספק בהנאה דוחה לא פחות את העובדה ששפתי איבר מינה היו גדולים מהרגיל ביחס לנשים שהן "בני אדם" ודיבר על שפתי הקוף המשורבבות.

 

 

בארטמן מתה באזור 1816 ממחלה קשה ובגיל צעיר יחסית. היא מתה בעוני מחפיר, אחרי שהידרדרה לזנות ולאלכוהוליזם. גופתה, או ליתר דיוק חלקי גופתה, נותרו למרבה הזוועה באירופה והועברו כמיצג מוזיאוני. איברי מינה שומרו בפורמלין וכן מוחה, שנותח לאחר המוות במטרה לבדוק האם הוא שונה ממוח של בני אדם נורמטיביים. תאמינו או לא אך מוצגי גופה ויציקות גבס של גופה הוצגו L'Homme Musee de הפאריזאי עד אמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת!

 

טריילר לסרט "ונוס השחורה", על חייה של בארטמן

 

לאחר האפרטהייד, שבט הקוי קוי האפריקני, אלה שכונו "הוטנטוטים" בלעג, ביקשו להחזיר את שרידי גופתה לאפריקה ונתקלו כמובן בסירוב. נשיא צרפת דאז פרנסואה מיטראן הבטיח לנלסון מנדלה כי יעשה מאמצים להחזיר את שרידי גופתה שנותרו בפאריז אלא שסחבת ובירוקרטיה גרמו לכך שרק בשנת 2012 ולאחר מאבק דיפלומטי ממושך שניהלה ממשלת דרום אפריקה עם ממשלת צרפת, הוחלט בפרלמנט הצרפתי להשיב את שרידי גופתה של בארטמן לארצה ולהעניק לה מנוחת עולמים.  

 

עכשיו, אחרי שקצת נגענו בחייה הנוראיים של סארטיה בארטמן אפשר אולי להבין מדוע אנשים מתנגדים כל כך שביונסה תהיה זו שתכנס לנעליה האומללות. אחרי הכל, גם לנו קשה להתעלם מהאירוניה שדווקא האישה שעושה קריירה על ישבנה במובן מסוים, תהיה זו שתגלם את האישה שחוללה, נחטפה ונשמתה נרצחה על האותו העניין בדיוק. 

תגובות (0)
הוסף תגובה