בואו לרקוד עד אור הבוקר! פסטיבלים במלטה

כמה קרובה ככה שמחה. וגם ככה קטנה, ולא כל כך מוכרת. מלטה, מדינת איים קטנה בים התיכון, מרחק של פחות מ-3 שעות טיסה מישראל, היא אחת המדינות השמחות בעולם. כך אפשר לקבוע לפי הכמות המפתיעה של הפסטיבלים והחגיגות הנערכות בה לאורך השנה. 
 
מלטה היא מדינה קתולית אדוקה, והמועדים הנוצריים נחגגים בראש חוצות, ברחובות הערים והכפרים. בזמן שאלפי תיירים משלמים ממיטב כספם ונוהרים הרחק עד לקרנבלים בברזיל, מתקיים במלטה בתקופה מקבילה קרנבל ענק וצבעוני. גם החגים הלאומיים נחגגים באופן ציבורי – דוכנים, אוכל, מוזיקה, תהלוכות וכולם בחוץ. 
 
אופייה האקלקטי של מלטה, שאוכלוסייתה מורכבת מתערובת של בריטים, ערבים ואיטלקים לצד מקומיים ממוצא פיניקי הוא סיבה נוספת לריבוי חגים ומסיבות. תוסיפו לכך מזג אוויר ים תיכוני נוח ואת הרצון של מלטה להיחשף ולהיפתח בפני העולם בכדי להכניס תיירות ומטבע זר למדינה, וקיבלתם מגוון מפתיע של אירועים ופסטיבלים. אז הנה חלק מן הסיבות לבלות את החופשה הבאה במלטה
 
 
הקרנבל של מלטה 
הקרנבל במקורו הוא חג נוצרי קדום, המציין את תחילת איסור אכילת הבשר במשך 6 שבועות עד לפסחא (בלטינית: carni – בשר, vale – פרידה). כך שהשבוע לפני תחילת הצום צוין כמסיבה של זלילה וחטאים, והנה הגענו עד למסיבות הענק המציינות את הקרנבל של ימינו.
 
הקרנבל במלטה נחגג מאז 1535 ומתקיים בעיקר בבירה ואלטה ובעיר נאדור שבאי גוזו (האי השני בגודלו במלטה). המשתתפים נוהגים ללבוש מסכות צבעוניות, כחלק מתהלוכות הרחוב הגדולות. במהלך הקרנבל נערכות תחרויות בין קבוצות הרוקדים ודגמי הבובות העצומים הנישאים על גבי משאיות. האוכל המסורתי של הקרנבל במלטה כולל שקדים מצופי סוכר, פירות הדר ושלל מאפים. אולי לא בגודל ובעוצמה של ריו, אבל שמחה ים תיכונית אמיתית. 
 
מתי? 5-9 בפברואר
 
הקרנבל במלטה. צילום: ronnie siegel / flickr
 
פסטיבל הזיקוקים הבינלאומי
ב-1 במאי 2004 הצטרפה מלטה לאיחוד האירופי, ומאז מצוין האירוע בתצוגות זיקוקי די-נור שהמרכזית שבהן נערכת בנמל ואלטה. 
 
לזיקוקים קשר עמוק לתרבות המאלטזית, וכבר בימי הביניים נהגו אבירים במצודות האי לציין שמחות וחגים בהפרחת זיקוקים מאולתרים על בסיס אבק שריפה פרימיטיבי. כיום נהנים האלפים הנאספים בנמל ואלטה ובמקומות נוספים באי ממפגן פירוטכניקה מרשים למדי המאיר את שמי האי בשלל צבעים. תיירים רבים מגיעים לאי במיוחד בימי הפסטיבל, לצפות בתצוגות הזיקוקים הללו. 
 
מתי? 16, 23, 30 באפריל
אתר: http://www.maltafireworksfestival.com/#!
 
מזל טוב! שמי נמל ואלטה מוארים בזיקוקים. צילום: epic fireworks / flickr
 
פסטיבל מוזיקה עממית של מלטה (G?anafest)
פסטיבל ייחודי המעניק הזדמנות, די נדירה יש להודות, להכיר את המוזיקה העממית המאלטזית, על שורשיה הערביים, מקורותיה הים תיכוניים והשפעותיה האירופיות. שירים עממיים רבים קשורים לסיפורים עתיקים מן המסורת המקומית. אחד ממרכיבי השירה העממית היא הופעה של שני אמנים במקביל, האחד שר מן המקורות והשני עונה לו באלתור. איך נשמע השעטנז הזה, ומהם כלי הנגינה המסורתיים של המוזיקה המאלטזית? תשובות בפסטיבל הנערך בכל שנה בחודש יוני. 
 
לצד הפולק המאלטזי יופיעו בפסטיבל מוזיקאים מחו"ל וכן יוצרים מקומיים, לאו דווקא על טהרת המוזיקה העממית. 
 
מתי? 10-12 ביוני
אתר: http://www.visitmalta.com/en/ghanafest
 
מסיבת אם טי וי (Isle of mtv)
מסיבת ערוץ המוזיקה הגדול תתקיים זו השנה העשירית במלטה, ותציע היכרות חינמית עם כל מה שחם היום במוזיקה העכשווית. המסיבה תתקיים בעיר פלוריאנה הסמוכה לוואלטה מצד דרום מערב. כ-50 אלף איש צפויים לקפץ ולפזז לצד תקליטנים ומוזיקאים שינגנו סטים ארוכים של מוזיקה מרקידה וסוחפת לתוך הלילה. 
 
ליידי גאגא, מארון 5, קיד רוק, דיוויד גואטה, מטרו סטיישן, סנופ דוג, קייזה ואנריקה מסיאס הם רק חלק מהניים-דרופינג הארוך והמרשים של מסיבות הקיץ הקודמות של MTV במלטה. מרחבי אירופה נוהרים צעירים להשתתף במסיבת הנעורים ההורמונאלית והמזיעה, שיש המכנים אותה חד פעמית. 
 
מתי? 28 ביוני
אתר: http://www.isleofmtv.com/tv/
 
נמל ואלטה
 
פסטיבל הג'אז במלטה
מהמובחרים בפסטיבלי הג'אז באזורנו. פסטיבל זה נערך בכל שנה בחודש יולי ומהווה מוקד משיכה למיטב האמנים, מקומיים ובינלאומיים גם יחד. בעבר הגיעו לפסטיבל הג'אז במלטה שמות כמו צ'יק קוריאה, ג'ון סקופילד, ג'ו זאווינול, דידי ברידג'ווטר, אל דימאולה וסטארים נוספים. הנוף של נמל ואלטה בלילה גרם, כך לפי המארגנים, לגיטריסט מייק סטרן לומר תוך כדי הופעתו לפני כמה שנים "מעולם לא ניגנתי בתוך גלויה".
 
מתי? 22-24 ביולי
אתר: http://www.maltajazzfestival.org/
 
פסטיבל האומנויות 
אחד האירועים המרכזיים על מפת התרבות של מלטה. פסטיבל בינלאומי שרבות מההופעות שבו נערכות במקומות פתוחים. המבצרים, החומות והמבנים מתקופת הבארוק והרוקוקו מספקים תפאורה הולמת לפסטיבל קיצי תחת כיפת השמיים. 
 
הפסטיבל מבטא את הרב תרבותיות של מלטה ואת היותה גשר בין יבשות ותרבויות. אחת ממטרות הפסטיבל היא לפתוח את האמנות המאלטזית בפני העולם. אמנים רבים מאירופה וגם ממדינות אפריקה מגיעים לפסטיבל, לצד הופעות רבות של אמנים מקומיים. 
 
מתי? 10 ביולי – 3 באוגוסט
אתר: http://maltaartsfestival.org/
 
פסטיבל לילה לבן (notte Bianca)
האירוע הגדול ביותר בוואלטה, המושך אליו בכל שנה עשרות אלפי תיירים, שלא לדבר על אלפים רבים מתושבי מלטה. בפסטיבל זה, שמתקיים בערים נוספות באירופה (כן, גם בתל אביב) נשארים המוזיאונים, התיאטראות, בתי הקולנוע, בתי הקפה והמסעדות פתוחים לאורך כל הלילה. ברחובות נערכות הופעות ומצגות של מוזיקאים ואמנים שונים, ודוכני האוכל יאפשרו להיטיב את הזמן עם אוכל טרי מן המיטב של המטבח המאלטזי. 
 
מתי? 1 באוקטובר
אתר: http://lejlimdawwal.org/cs/
 
רחוב טיפוסי בוואלטה
 
פסטיבל העיר בירגו (BIRGUFEST)
העיר בירגו, המכונה גם ויקטוריוסה, היא אחת הערים העתיקות והיפות במלטה אבל עדיין אינה מוכרת לקהל הרחב, ופסטיבל זה בא למלא חסך זה. בלילות הפסטיבל מוארים בנייניה ההיסטוריים והיפים של העיר, רחובותיה וסמטאותיה, באור אלפי נרות, הצובעים אותה באור ייחודי. בעיר עצמה נערכים קונצרטים ומופעי רחוב, המוזיאונים והמקומות הציבוריים פתוחים לרווחה והקהל מוזמן לטייל ולבקר.  
 
מתי? חודש אוקטובר
אתר: http://www.visitmalta.com/en/event-details/2016-10/birgufest-6470
 
פסטיבל מדיטרנאה
פסטיבל מוזיקה המוקדש לים התיכון ותרבויות הרבות שחיו בעבר ומתקיימות כיום לחופיו. הפסטיבל נערך באי גוזו וזו הזדמנות מצוינת להכיר לעומק את האי המשני במלטה. השנה תעלה במסגרת הפסטיבל הפקה של האופרה "אאידה" מאת ורדי, לצד הופעות מוזיקה ואופרה נוספות. 
 
מתי? 17-29 באוקטובר
אתר: http://www.mediterranea.com.mt/
 
_____________________________________________________________________________________
הכתבה באדיבות אשת טורס, מפעילת נופשונים וטיולים מאורגנים למלטה
תגובות (0)
הוסף תגובה