פינוק יקר: כמה סוכר יש במשקאות הטעימים באמת?

דמיינו את התסריט הבא: אתם נכנסים לבית קפה, בוחנים את התפריט ומגלים שבגזרת המשקאות החמים יש שלל חידושים מפתים, שלעומתם הקפה הרגיל נראה דלוח ומשעמם. אתם מנהלים עם עצמכם דיון קצר ומחליטים לוותר על המאפה ולקחת משקה מפנק.

 

עוד באון לייף:

 

"זה ממש WIN-WIN SITUATION ובטח חסכתי ים קלוריות" אתם חושבים לעצמכם ויוצאים מבסוטים. אבל האמת רחוקה מזה, ובתוך משקאות הפינוק מסתתרות קלוריות רבות וכמויות סוכר עצומות. כמה עצומות? לשם המחשה, בסיידר חם של סטארבאקס שנדגם בבריטניה נמצאו לא פחות מ-25 כפיות סוכר (!). ואגב זה יוצא יותר סוכר מאשר במשקה כמו מוקה עם שוקולד לבן וקצפת (סביב 18 כפיות סוכר) או שוקולטות למיניהן, עם או בלי קצפת (20-15 כפיות סוכר ומאות קלוריות).

 

 

"אנחנו הולכים לבית קפה וחושבים להתפנק על איזה משקה משודרג עם שוקולד או מרשמלו, אבל זו בעצם מלכודת סוכר שאנחנו לא מודעים אליה", מסבירה הדס רבינוביץ, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, "הבעיה היא לברר בכלל כמה קלוריות וסוכר יש במשקה 'מפנק' שכזה. בחו"ל ישנם אתרים גדולים כמו סטארבקס שמפרסמים ערכים תזונתיים מלאים, אך בארץ רק רשת ארומה מפרסמת את הערכים התזונתיים של מוצריה, וגם הם לא ציינים כמה סוכר יש אלא כמה קלוריות וכמה סך הכל פחמימות יש במוצר. לנו, כצרכנים, קשה לדעת כמה מהסוכר הוא סוכר טבעי שמקורו למשל בחלב או בפירות וכמה הוא סוכר מוסף. אגב, גם בכוס קפה רגילה יש סוכר טבעי שמקורו בחלב, וזה עוד לפני כפית הסוכר שאנחנו מוסיפים להמתקה".

 

כמה סוכר מומלץ בכלל לצרוך ביום?

"מבחינת ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי שפורסמו ב-2015 עולה שכדאי להגביל את כמות הסוכר המוסף לעד 10% מסך הקלוריות היומי שלנו. מדובר על כ -10 כפיות סוכר מוסף ביום בממוצע בתפריט של כ 2000 קלוריות. זאת אומרת שכשאנחנו מזמינים משקה שוקולטה מפנק אנחנו צורכים כפול מההמלצה היומית בפעם אחת. האידיאלי הוא לדברי ארגון הבריאות העולמי הוא להגיע רק לכ-5% של סוכר מוסף מסך הקלוריות. מהיכרות עם עולם התזונה המערבי, רובנו רחוקים מאוד מההמלצות, אנו צורכים הרבה יותר במודע ושלא במודע.", מסבירה רבינוביץ.

 

לדברי רבינוביץ, כשאנחנו עוצרים בתחנת דלק בדרך, אוספים כוס משקה ליד העבודה או האוניברסיטה, אנחנו עלולים שלא במודע לצרוך הרבה מאוד סוכר והרבה מאוד קלוריות. כמה הרבה? הנה כמה דוגמאות: בכוס סיידר תפוחים וקינמון, הנתפס כמשקה תמים כיוון שהוא לא מבוסס על שוקולד או ממתקים, יש כ-400 קלוריות ויכול להגיע אפילו ל-25 כפיות סוכר; במשקה מוקה עם שוקולד לבן יש כ-600 קלוריות וכ-18 כפיות סוכר; בשוקו חם, בצ'אי או במוקה יש כ-15 כפיות סוכר; בשוקו מרשמלו של ארומה למשל, יש כמעט 500 קלוריות ו-56 גרם פחמימות רק לשם המחשה, כמות פחמימות כזאת כמו שיש בשוקו כזה יכולה "לקנות" לנו בערך 2 סנדוויצ'ים מלחם רגיל או שמונה פרוסות לחם קל . גם סחלב, הנתפס כמשקה חורפי מנחם ומחמם הוא מלכודת סוכר ויש ו 375 קלוריות ולפחות 10 כפיות סוכר לפני תוספות של אגוזים וקוקוס. מבחינה קלורית – מדובר בשווה ערך לארוחה שלמה.

 

 

איך נדע מה מסתתר בכוס המשקה?

"לדעתי על המדינה לחייב את הרשתות הגדולות לפרסם את הערכים התזונתיים של המוצרים שלהם, בדגש על פחמימות וסוכרים מתוך הפחמימות, כיוון שיש אנשים שלא מודעים בכלל לכמויות הסוכר והקלוריות שיש בחלק מהמוצרים הנמכרים. הנושא החשוב הזה נמצא בתהליכי שינוי אולם עדיין אין צפי למועד חקיקה מוסדרת בנושא.

עד שלא יהיה רישום מסודר של היצרן לגבי סוג הרכיבים הנמצאים במשקה ועל כמותם, לא נוכל לדעת. מכאן שעלינו לקחת בחשבון שאין "מתנות חינם". כל משקה ממותק הינו עשיר בסוכר ואינו מומלץ לנו, עד שנדע אחרת.

 

אז מה אפשר לעשות?

"אני ממליצה להכין לבד בבית. ותרו על אבקת שוקו מוכנה ולכו על כפית קקאו וכפית סוכר בכוס חלב חם. בשוקו שמכינים לבד בבית (לא מאבקת קקאו וסוכר, אלא מאבקה בסגנון שוקולית) יש כשלוש כפיות סוכר. כמו כן כדאי לשים לב לגודל הכוס. בארץ הגודל עדיין מתון, אבל בחו"ל נוהגים למכור כוסות משקה גדולות במיוחד. על פי המגמה עד כה, הגדלים הללו יגיעו גם אלינו. הנתונים האלו מאוד משמעותיים במיוחד לחולי סוכרת או לאנשים במצב של טרום סכרת. שתיה של כוס משקה מפנקת כזו עלולה לשבש להם את האיזון לכל היום. ולסיום רק אומר שלהזמין את המשקה המפנק עם חלב דל שומן במקום חלב רגיל נותנת לנו בעיקר אשליה – אין לזה משמעות מבחינת הסוכר ומבחינה קלורית חסכנו אולי 50 קלוריות", מסכמת רבינוביץ. 

תגובות (0)
הוסף תגובה