3 בילויים לא שגרתיים בירושלים

המחשבה הראשונה שעולה בראש כשמתכננים חופשה בירושלים או גיחה של כמה שעות, ברוב המקרים, תהיה לבקר בעיר העתיקה, לשים פתק בכותל ולאכול בשוק מחנה יהודה.

המתוחכמים שבינינו יחשבו על סיור במוזיאון ישראל ובעלי הילדים יתכננו פעילות בעין יעל או בגן החיות התנ"כי. אבל כשחופרים עמוק בציציות העיר מגלים שמתחת לפני השטח יש אופציות בילוי מקוריות שיפגישו את המבקר בעיר עם נשים ייחודיות וירושלמיות בביתן בו יספרו, יבשלו, ירגשו.

אירוח בביתן של נשים חרדיות ומסקרנות

במנהלת התיירות של "מרכז פעם" שבשכונת הבוכרים מתקיימים סיורים של כשעה בהם ניתן לקבל הצצה לחייהן של נשים הפותחות את ביתן. כולן חרדיות בנות השכונה, לכולן יש ילדים וכולן מביאות את סיפורן האישי.

"הסיור מתרחש בשכונת הבוכרים, גאולה וכרם אברהם כשיש לנו בין 10-15 נשים שמארחות בבתיהן" אומרת צביה בינרנבוים מנהלת התיירות של המרכז. "כל קבוצה מגיעה לסיור בבית אחר כשלכל אישה יש סיפור חיים מרתק משלה ובחרנו נשים שתהיינה פתוחות מספיק כדי לדבר על עצמן שזה דבר לא פשוט בקהילה שלנו וכמובן שבני זוגן יתמכו בכך שקבוצות נכנסות פנימה לבית, לפעמים בית של 11 ילדים".

שכונת הבוכרים. צילום: יעקב לדרמן

המיזם יצא לדרך לפני ארבע שנים כשבירנבוים החליטה למצוא דרך מקורית לשימור ההיסטוריה והמורשת של השכונה וגם לסייע בפרנסתן של נשות השכונה. "אנחנו יושבים בשכונה היסטורית וביחד עם לשכת הרווחה השכונתית ומשרד התיירות מצאנו דרך לשמר את ההיסטוריה הזו ועל הדרך גם לפתח אפיק חדש של תעסוקה לנשים בשכונה. כל הנשים עברו קורס אירוח ביתי כדי שיוכלו לקבל קבוצות להכניס אותן לחייהן לשעה קלה וגם להרוויח כסף" אומרת בירנבוים.

הבית של יהודית פרידנד. צילום: יעקב לדרמן

יהודית פרידנד. צילום: יעקב לדרמן

יהודית פרידנד היא אחת הנשים שמארחת בביתה ומספרת על מעברה מאישה חילונית ששרתה בצנחנים ועד לחייה כאישה חרדית לכל דבר הנשואה לרב מחסידות רוז'ין-בויאן וגרה בבתי אורנשטיין.

לפרטים: צביה בירנבוים 052-7615321

תימניות מתוקות- סדנה חריפה

אופציה נוספת לבילוי ירושלמי ייחודי הוא ביקור אצל שרון מדמון ומזל מוטל, שתי נשים תימניות ילידות הארץ שלקחו על עצמן להעביר את המסורת ההולכת ונעלמת של יהודי תימן באירוח ביתי בעין כרם הפסטורלית תחת הכותרת תימניות מתוקות- סדנה חריפה.

"אנחנו מספקות אירוח תימני חוויתי מתובל בסיפורים מבית אבא על העולים התימנים הראשונים בשנות החמישים לעין כרם, חיי היומיום, השמחות המריבות, והמון כוח נשי במטרה להנחיל לדור הצעיר את המסורת שהולכת ונעלמת של יהודי תימן. רעיון שהתחיל אחרי שגיליתי שיש אנשים שלא יודעים מה זה בכלל חינה" אומרת שרון' "אנחנו אומנם דור ראשון בארץ אבל הורינו עלו מתימן ואת כל הסיפורים של אני שואבת את הידע והסיפורים מאמא שלי ודוד שלי שנשארו בחיים והם השריד האחרון לדור ההוא. קראתי המון ספרות מקצועית בנושא יהדות תימן, ראיינתי את אמא שלי על התקופה שהייתה אז כי כל חייה היא הייתה אישה סגורה ורק עכשיו הכל מתפרץ החוצה".

אצל שרון ומזל יש מגוון סוגים של סיורים ואירוח, כשהסיור הבסיסי נמשך כשעה וחצי וכולל שיחה על חינה והכנת חינה כהלכתה הכוללת לבוש של חברי חוג וחילבה ובסדנאות ארוכות יותר יש גם לימוד הכנת לחוח ופיתות וניתן גם להזמין מראש סעודת בשר. "יש לנו מגוון של אפשרויות שנתפרות בהתאם לרצון הלקוח מסיורים של שעה ועד לשלוש שעות" אומרת שרון, "בכל פעם אנחנו מתמקדות בסיפור אחר, אם זה על נישואי ילדות כמו סבתא שלי שבגיל 18 הוכרחה להתחתן עם גבר בן 60".

מזל אוהבת לדבר על סיפורי עליה ועל נושא הקמעות שיש לכלה שמתחתנת שכל קמע מגן עליה מפני משהו אחר. "הנושא האהוב עלי הוא זכויות האישה שלא היו קיימות אז. תימניות של אז לא היו מדברות ולא הוציאו את שעל ליבם ואין דבר כזה שאישה תתנגד להתחתן עם מי ששדכו לה והאופציה היחידה להוציא דברים שעל הלב הייתה שירת נשים".

לפרטים: שרון- 050-2480900, מזל  050-6610210חומת הצלפים 80, עין כרם, ירושלים.

מלכת המדבר של ביתיה מלאך

ביתיה מלאך, אמא לחמישה ילדים, מנהלת ביה"ס 'בנות ירושלים' וטיילנית מושבעת היא פורצת דרך של ממש, שמצאה את התמהיל הנכון בין העולם החרדי לחילוני והקימה ביה"ס חרדים בהן נלמדים גם "מקצועות חול", מקצועות חילוניים ע"פ העולם החרדי.

בימים אלו מלאך עמלה על הוצאתו לפועל של מסע "מלכת המדבר" שיהיה משותף לנשים חרדיות וחילוניות, אז ההרפתקניות שבכן מוזמנות לפנות אליה. "החלום שלי תמיד היה לשמר את המסורת החרדית על כל גווניה ומצד שני להכניס לימודי חול ברמה גבוה, ביה"ס שישמור על זהות חרדית ומצד שני יישלב לימודים של מדעים, אנגלית ומתמטיקה שאינן נלמדים במוסדות חרדים. אני חושבת שאם אנחנו החרדים רוצים לשמר את עצמנו אז אנחנו חייבים להיות חרדים דינמיים שמעורים גם בחברה החילונית" אומרת ביתיה שהשתתפה בפרויקט מנהיגות בגשר והקימה שלושה בתי ספר חרדיים "בנות ירושלים", "חכמי לב" ו"חדוות התורה" בהם לומדים גם מקצועות חול.

השנה ביתיה החליטה לשלב בין אהבתה לטבע לבין אהבתה לגישור בין דתיים וחילוניים והיא יזמה את מלכת המדבר המעורבת הראשונה בארץ: "הפרויקט הראשון יצא ביולי לאחר שהצלחתי להדביק בחיידק גם את סיגל יושע מנהלת של מלכת המדבר. המטרה שלי היא להוציא טיול של מלכת המדבר לגאורגיה שבו מחצית הנשים יהיו חרדיות והמחצית השנייה חילוניות מתוך מטרה של גישור בעם. אני מאמינה בהעצמה נשים וקירוב בין חילוניים לדתיים ואין סיטואציה מתאימה יותר מאשר מסע בחו"ל כי רק כשמטיילים ומתנתקים מהמציאות אפשר לייצר שיח אחר", אומרת מלאך שנמצאת כרגע בשלבים סופיים של גיבוש המסע. "הוצאנו בינתיים מספר פרסומים אבל השמועה ברחוב החרדי פשטה מהר ועשרות נשים כבר הביעו עניין ואמרו שהן רוצות לצאת. אנחנו מחכות לנשים מהצד החילוני שיבואו לחוויה כזו שכולה העצמה נשית וקרוב נשי".

לפרטים: ביתיה מלאך  0508752521