גדי אייזנקוט מסתמן כמבוגר האחראי בשטח

בימים טרופים אלו, בהם הלהט הציבורי סביב הנושא הביטחוני נמצא בשיאו, מרגש ומרגיע להרים לרגע קל את הראש לצמרת מערכת הביטחון ולמצוא שם את הרמטכ"ל הנוכחי גדי אייזנקוט.

רא"ל אייזנקוט, שנכנס לתפקידו הנוכחי כרמטכ"ל לפני שנה וחודשיים מסתמן כמבוגר האחראי, מתון ואנושי הן בהצהרותיו הפומביות והן בשורה של החלטות אופרטיביות שקיבל במסגרת תפקידו כמפקד הצבא.

 

מכתב פתוח לרב אלוף גדי אייזנקוט

אנחנו, האזרחים, חיים במצב קבוע של עימות צבאי. אז אולי תנסה אתה להיות הרמטכ"ל שייצא מכהונתו בלי שיוביל עוד מבצע צבאי, מערכה או מלחמה

לטור המלא

 

כך למשל, החלטתו להעביר את ענף תודעה יהודית מהרבנות הצבאית אל אגף כוח אדם, היא החלטה חשובה, אשר יש בה גם בכדי להשפיע לטובה על סוגיות של שירות נשים בצה"ל כגון: שירת נשים והדרתן מיחידות מעורבות. גם הוראתו לבטל את מינויו של תא"ל אופק בוכריס, החשוד בפגיעות מיניות חמורות בחיילת ששירתה תחתיו, לראש חטיבת המבצעים בצה"ל, היא החלטה חשובה, אשר משרה תחושה של אמון וגיבוי לחיילות מתלוננות בצבא.
הצהרתו הפומבית כי איננו "רוצה שחייל צה"ל ירוקן מחסנית על נערה בת 13 עם מספריים" בנאום שעסק בנהלי פתיחה באש בצה"ל, היא אות לחמלה ומידתיות אנושית, אשר כל כך מתבקשת בתקופה מורכבת זו.
בנוסף, שונה לאחרונה תחת הנהגתו שמה של יחידת יועל"ן, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, ליועל"ם – יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תפקיד אשר מכיל מכלול רחב וגמיש יותר של תחומים ועיסוקים הנוגעים לגברים ונשים בצה"ל. יחידה זו עומדת בפני שינויים נוספים בקרוב ויהיה לעקוב מקרוב ולראות לאן אלו יובילו.

גדי אייזנקוט, אב ל-5 ילדים, הוא אישיות החורגת ממאפיינים הגנרל המצ'ואיסט והקשוח, שהשתרשה בציבוריות הישראלית עם השנים.
הוא אמנם נכנס לתפקיד בזמנים מודעים יותר מבחינה מגדרית, אך נראה שהוא מאמץ את רוח התקופה ונכון להפנים את השינויים המשמעותיים שחלו בתחום.

 

הרמטכ"ל גדי אייזנקוט. מתון ואנושי

 

המצב כמובן אינו מושלם.
כאשר מביטים כיום על שולחן פורום מטכ"ל, נראה כי המצב קפא על מקומו כמעט מיום הקמתו של צה"ל. עם פרישתה של ראש אכ"א לשעבר, האלופה במיל' אורנה ברביבאי לפני שנה וחצי מצה"ל, אין כיום ולו אישה אחת בצמרת הצבא. גם מצב תתי האלופות בצבא איננו מזהיר ועומד כיום על 4 קצינות בלבד בדרגה זו, אשר אחת מהן עתידה לפרוש בקרוב מאוד.
נושא שילוב נשים בכירות במטכ"ל הצה"לי הוא חשוב מאין כמוהו ויש לשנות את מסלולי השירות והקידום שלהן ולטפח אותן כך, שיוכלו להישאר במערכת הצבאית ולהתקדם בתוכה. בשנת 2016 אין שום סיבה נראית לעין מדוע אישה לא תוכל לשמש בתפקיד הפצ"רית הראשית, מפקדת המכללות או ראש אט"ל (אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה) – כולם תפקידים משפיעים בדרגת אלוף, אשר טרם שירתה בהם אישה.
 

זוהי בעיני אחת המטרות החשובות שעומדות בפני הרמטכ"ל הנוכחי במסגרת בניית הכוח בצבא, צבא אשר מכריז על עצמו כ'צבא העם' ונשים משרתות בו כשוות בין שווים.
 

יש לקוות שאייזנקוט ימשיך בדרך בה החל ואף יצעד בה עוד כמה צעדים קדימה בדרך להפוך לרמטכ"ל הפמיניסטי ביותר בתולדות צה"ל. 

תגובות (0)
הוסף תגובה