5 מזונות על שתוכלו לשלב בקלות בתפריט שלכם

כולנו רוצים להעניק לגוף שלנו את הטוב ביותר. רבים מאיתנו מקפידים על אורח חיים בריא שכולל פעילות גופנית, הימנעות מעישון וגם תזונה מאוזנת, אך יש כמה מאכלים שיכולים לשדרג ברגע את התפריט הבריא ועל הדרך לספק בונוסים מפתיעים ומעולים לגוף שלכם.

עוד במדור:

אם טרם יצא לכם לשמוע על המונח החם בעולם התזונה, נא להכיר את מזונות העל, או ה"סופר פוד": המזונות העשירים ברכיבי תזונה חשובים שיגרמו לכם להיות בריאים, חזקים וחיוניים יותר. ולא, אנחנו ממש לא הולכים לאתגר אתכם בחיפוש אחר מזונות אקזוטיים והזויים שאפשר למצוא רק בחנויות מיוחדות. לדיאטנית הקלינית לימור בן חיים יש רשימה אולטימטיבית של מזונות העל המומלצים, שתוכלו לרכוש בכל סופר קרוב.

ברוקולי: מפחית את הסיכון לסרטן

אמא צדקה כשהכריחה אתכם לסיים את הברוקולי מהצלחת: ללא ספק מדובר באחד המזונות שיעזרו לכם להיות בריאים יותר. הברוקולי הוא ירק ממשפחת הירוקים המצליבים (לצד ארוגולה, תרד, קייל, מנגולד ונוספים). הוא מכיל נוגדי חמצון חשובים ביותר שהוכחו כמנטרלים חומרים מסרטנים מסוימים, ומסייע במיוחד בהפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן שקשורים להורמון האסטרוגן, כגון סרטן השד. בנוסף, הוא מכיל כמות נאה של סידן.

והנה עוד יתרון: רכיבי הברוקולי נשמרים מצוין גם במהלך האידוי, הבישול ואפילו ההקפאה – כל עוד הצבע הירוק שלו נשמר. השילוב בין תכונותיו האנטי-אסטרוגניות והרכב הסידן והסיבים התזונתיים שבו, הופכים את הברוקולי לאחד מה"סופר פוד" המועילים ביותר לבריאות.

טיפ מהמומחים לחמוציות

השתמשו במיץ החמוציות של אושן ספריי, המכיל 1,100 חמוציות בכל בקבוק ועשיר בנוגדי חמצון וערכים תזונתיים גבוהים.

 

חמוציות: מצוינות למניעת הידבקות בחיידקים ווירוסים

החמוציות שייכות למשפחת פירות היער, בדומה לאוכמניות ודובדבנים, המכילים כמות גדולה של נוגדי חמצון שמגנים על הלב, משפרים את מערכת החיסון ועוד. על אף שחמוציות אינן מכילות את כמות נוגדי החמצון הגבוהה ביותר מבין פירות אלה, הן כן מכילות בנוסף חומרים ייחודיים הקרויים בקיצור PACS ופועלים להקטנת הסיכון להידבקות בחיידקים ווירוסים באיברים שונים בגוף – מערכת העיכול, חלל הפה, מערכת העיכול והשתן ביניהם.

מה בדיוק הן עושות? החמוציות למעשה יוצרות מעין מעטפת בדופן התאים שאליה החיידקים והווירוסים לא מצליחים להיצמד, וכתוצאה אינם יכולים לגרום להתרבותם כך שנמנע הסיכון לזיהום ודלקת. השילוב בין נוגדי החמצון שבהן לבין יכולתן לצמצם את הסיכון להדבקות בחיידקים ווירוסים, הופך אותן ללא ספק ל"סופר פוד" מומלץ.

סלמון: משפר את תפקוד הלב והמוח

אם אתם נמנים עם חובבי הדגים הצפוניים, הרווחתם! הסלמון עשיר בחומצות שומן מסוג אומגה 3, הידועות בהשפעתן החיובית על מערכת הלב וכלי הדם ובהפחתת טריגליצרידים (שומני דם שיכולים להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם). לאומגה 3 יש תפקיד חשוב בבניית המוח והעין בכל שלבי החיים – החל מתקופת העוברות ועד ההזדקנות. בנוסף לכל אלה הן גם מפחיתות את מדדי הדלקת בגוף הקשורים לסיכונים שונים, ממחלות פרקים ועד סרטן, והן אפילו יכולות לתרום למצב הרוח. הכמות הענקית של אומגה 3 שבדג זה מזכה אותו בקלות בתואר "סופר פוד". מומלץ לצרוך מהסלמון 2-3 מנות בשבוע כדי ליהנות מכמות בריאה ביותר של אומגה 3 וגם להימנע מכמות מוגברת של כספית.

שיבולת שועל: מפחיתה סוכר וכולסטרול בדם

שיבולת השועל נחשבת ל"דגן על", ויש לה שפע של יתרונות תזונתיים: היא מכילה עמילנים שמתפרקים לאט ולכן מעלים לאט את רמות הסוכר בדם, ושומרים על אנרגיה מתמשכת ונוגדי חמצון. היא מכילה גם סיבים תזונתיים ייחודיים שמאטים ספיגת סוכר ושומנים אחרים בדם, וכתוצאה מכך גם מפחיתים את רמות הסוכר והכולסטרול. אותם הסיבים מהווים מזון על להתפתחות חיידקים ידידותיים במערכת העיכול, שגם להם תפקידים מטבוליים וחיסוניים רבים בגוף. לכן שיבולת השועל נחשבת ל"סופר פוד" של הדגנים.

אגוזים: מכילים שומנים טובים לתפקודי הגוף השונים

האגוזים אמנם עשירים בשומן, אולם הם שייכים לקטגוריית ה"שומנים הטובים" – הבלתי רוויים. שומנים אלה אינם שוקעים בכלי הדם שלנו, הם נלחמים בשומנים ה"רעים" ובכלל חיוניים לבריאות הגוף. בכל סוג אגוז תוכלו למצוא חומצת שומן המאפיינת אותו באופן ייחודי. אגוזי המלך מכילים אומגה 3, שקדים מכילים אומגה 9 שנחשבת מעולה לתפקוד הלב, ובאגוזי ברזיל תמצאו את הסלניום – אחד מנוגדי החמצון החשובים ביותר. על מנת להשיג את מקסימום היתרונות התזונתיים, מומלץ לאכול חופן אגוזים המשלב בין מספר סוגים. רצוי להעדיף את אלה שלא עברו תהליכי קלייה או המלחת יתר, וכדאי לא לאחסן אותם זמן רב. כמו כן חשוב לצרוך אותם באופן מתון בשל הערך הקלורי הגבוה שלהם.