האם ביל קלינטון יהיה הגבר הראשון בתפקיד הגברת הראשונה?

במוזיאון הלאומי להיסטוריה אמריקאית בוושינגטון די.סי. יש תצוגה שמוקדשת לנשות הנשיאים, הגברות הראשונות. תצוגה די מגניבה שמורכבת בעיקרה משמלות וכלי אוכל. נכון, מדובר בשמלות מרהיבות, חלקן מיתולוגיות, שלבשו הנשים הכי חזקות במדינה באירועים היסטוריים, ומדובר בכלי חרסינה שבחרה כל אחת מהן לבית הלבן אבל עדיין, בגדים וכלי מטבח. לא צריך להיות קלייר אנדרווד כדי לדעת שהחובות הרשמיות של נשות הנשיאים הם לא הדבר הכי מרתק, מאתגר או מעצים בעולם, ושהן אולי הנשים הכי קרובות לגברים הכי חזקים בעולם אבל זה לא עושה אותן בעלות כוח משל עצמן. כמובן שכל אחת ואחת מהן יצקה את התוכן שהיא האמינה בו לתוך התפקיד, כמו שלימדה אותן אלינור רוזוולט, ואני לא ממעיטה בערך של העבודה שלהן. אבל בואו, בגדול מדובר בתפקיד "אשתו של", ובראש ובראשונה היא נחשבת ל"מארחת של הבית הלבן".

 

הצל הגדול של ביל מלווה את הקמפיין

של הילרי

המועמד לנשיאות, דונלד טראמפ, תקף את ביל קלינטון שלוקח חלק בקמפיין של אשתו הילרי כי אין לו מקום שם, בגלל שהיה מעורב בתקופת נשיאותו בפרשיות מין. האם הצל של ביל ילווה את הילרי בדרכה לבית הלבן?

לטור המלא

שום דבר בתצוגה הזאת לא נראה מוזר לאף אחד וזה רק מובן מאליו שכל נשות הנשיאים הן נשים משום שכל הנשיאים הם גברים ואיש מעולם לא שאל את עצמו מה יקרה כשהתפקידים יתהפכו. אבל זה הרי רק עניין של זמן, לא? והנה הגענו לזמן הזה, או לפחות לזמן שבו זאת נראית כמו אופציה סבירה ביותר. הכי קרוב שהיינו אי פעם, בזה אין ספק. על אף הנצחונות של ברני סנדרס ועל אף שמתבהר שבמערכת הבחירות הנוכחית הכל אפשרי ואסור יותר להניח שום דבר, עדיין סיכוייה של הילרי קלינטון להגיע לבית הלבן נראים גבוהים ביותר. ניצחון שלה יכניס לראשונה אישה לבית הלבן וגבר לנעליה של הגברת הראשונה. ולא סתם גבר. ביל קלינטון. ביל קלינטון בתפקיד המארח הרשמי של הבית הלבן.

קשה להמעיט בחשיבות המהפך הזה. אין ספק שההישג המשמעותי הוא להכתיר אישה נשיאה, אבל גם מהצד השני מדובר במהפך משמעותי. יותר משקשה לעולם הישן לראות נשים בעמדות גבריות, קשה לו לראות גברים בעמדות נשיות. כי נשים בעמדות גבריות זה מעצים אבל גברים בעמדות נשיות זה הרי משפיל. ומכל הגברים בעולם, דווקא ביל קלינטון צריך לסבול את ההשפלה הזאת? ביל קלינטון, שהיה לא רק נשיא ארצות הברית אלא אחד הפופולריים בהם, ביל השובב שהיה כזה גבר גבר וחובב נשים וכל שאר התארים שהיה נהוג אז להדביק למטרידן (וכנראה גם אנס) סדרתי , עכשיו צריך לבחור כלי חרסינה ולהיות תלוי כקישוט על זרועה של הנשיאה?

 

 

בוודאי שלא. בעוד שלכולם היה ברור שביל קלינטון חס וחלילה לא ישפיל את עצמו בבחירת סידורי הפרחים בבית הלבן, הילרי קלינטון עצמה אמרה, ברמות שונות של עמימות, שבעלה ימלא תפקיד משמעותי יותר. כפי הנראה תפקיד של יועץ, כפי הנראה בכל הנוגע לכלכלה. האם גם במקרה שלו יתרעמו המבקרים על כך שהג'נטלמן הראשון מתערב בענייני המדינה מבלי שנבחר לכך, כפי שביקרו לא פעם את מישל אובמה? כנראה שלא.

מה באמת יעשה ביל קלינטון בבית הלבן, אם וכאשר תעשה אישתו היסטוריה ותהפוך להיות הנשיאה הראשונה של ארה"ב? שאלה טובה. אני חושבת שעומד בפניו אתגר אמיתי, ואני לא מדברת על התפקיד הרשמי שהוא ימלא או לא בממשל, אלא על הסטטוס שלו בתור בן הזוג של הנשיאה. אתם יודעים, אישתו של. נכון לעכשיו, הוא ממלא את התפקיד נאמנה. תומך, מפרגן, מגיע לכל מקום, נותן לה את הבמה. התרגלנו לנשות נשיאים שלוקחות צעד אחורה מהקריירות שלהן, מצליחות ככל שיהיו, כדי לתמוך בבן הזוג שלהן. נדמה לי שזה לא הולך להיות המקרה. ועדיין, יש כמה אתגרים בדרך.

לטעמי, האתגר הראשון יגיע בקרוב מאד, עת דונאלד טראמפ ישיק את הקמפיין החדש שלו נגד קלינטון, בו הוא ישתמש במעלליו של ביל כדי לנגח את הילרי. מיותר לציין שאישה לא צריכה להישפט על פעולותיו של בעלה, אבל הספינה הזאת כמובן מזמן הפליגה, כשאפילו אנשים נבונים יחסית נוטים לבקר את הילרי קלינטון על בחירותיו של ביל קלינטון כשהיה נשיא, ולא ברמה האישית אלא ברמה המקצועית. לא זכור לי שמישהו שפט את הנשיא אובמה על בחירות שעשתה אישתו בעבודה שלה טרם נבחר (לפחות לא ברמת הדיון הציבורי האינטליגנטי), אבל אנחנו הרי בעולם שבו יש סטנדרט שונה לנשים ולגברים. בכל מקרה, מטה הקמפיין של קלינטון, שעד כה מצא דרכים יצירתיות מאד למנף את הניגוחים המיזוגניים של טראמפ, יצטרך למצוא דרך להתמודד עם המתקפה שבדרך וזה לא יהיה קל. קלינטון מנהלת קמפיין שלא מפחד להיות פמיניסטי, וההאשמות באלימות מינית נגד בן הזוג שלך הן לא משהו שיש לו פתרון פשוט.

האתגר הבא יגיע אם וכאשר קלינטון תזכה רשמית במועמדות, והוא כבר יהיה אתגר של כל המדינה ולא של הקמפייןתחרות אפיית העוגיות המסורתית (והטיפשית לאין שיעור) בין נשות המועמדים. נותר רק לקוות שהמחשבה על ביל קלינטון אופה עוגיות תגרום לאמריקאים לנטוש את האיוולת הזאת, ויפה שעה אחת קודם. אבל גם אם לא, קשה לפקפק בעובדה שרק הרגע הזה יצליח לשקף לאמריקאים עד כמה מגוחכת ולא רלוונטית המסורת הזאת שלמרבה האירוניה האכזרית, נולדה דווקא בגלל אמירה פמיניסטית של הילרי קלינטון עצמה ב-1992. רק גבר יוציא את הנשים מהמטבח, כנראה. או אם לדייק: רק בן זוגה של אישה חזקה בבית הלבן יעשה את זה

באשר לתפקיד הגבר בעמדת הגברת הראשונה, יש למה לצפות
האתגר האמיתי יונח לפתחו של הציבור. ראשית כי אני חושבת שגם במקרה הזה יתכן שגבר בעמדה הזאת ישקף לעם היושב בארצות הברית של אמריקה עד כמה חלק מהחובות הרשמיים של התפקיד הם מגוחכים, אבל דווקא החלק המעניין יגיע מהתגובה הציבורית. האם הם, ושאר העולם, מוכנים לזה? ביל קלינטון הוא לא בעלה של אנגלה מרקל, הוא ביל קלינטון, לא פחות. האם פרשנים ישראליים, למשל, בפאנלים הרגילים של החדשות שמורכבים כמעט תמיד מגברים מעונבים ולא פעם שוביניסטיים, יצליחו לדבר עליו בלי לגחך? יצליחו לבטא את התואר "הג'נטלמן הראשון" (איך בעצם מתרגמים את זה לעברית?) בלי לגלגל את העיניים? האם העיסוק שלו בנושאים כלכליים יקל עליהם ועל הגבריות השבירה (שלו ושלהם) את ההתמודדות הזאת? האם לעג לגבריות שלו יהפוך להיות כלי נפוץ בארסנל הניגוח בנשיאה החדשה? אני מניחה שכן. אבל זאת בדיוק הסיבה שאני חושבת שאין להמעיט גם בערך המהפך הזה. יצירת גבריות חדשה היא חלק מהותי בתהליך יצירת נשיות חדשה וחברה חדשה. אין הולם יותר מהגבר שנשוי לנשיאה הראשונה של ארצות הברית בשביל לקדם את התהליך הזה.

תגובות (0)
הוסף תגובה