קיצן: הסטודיו לבישול שפותח את הדלת לחיים חדשים

נטשה בת 31 מחיפה. במקור היא מאוקריאנה ועד לפני תשעה חודשים היא עבדה בזנות. בנה הבכור מצא את מותו באחד מהמקרים הנדירים בישראל של "מוות בעריסה". לפני שנה וחצי נולדה בתה. כרגע התינוקת נמצאת באומנה והיא רואה אותה פעם בשבוע אבל מוכנה לעשות הכל כדי לקבל אותה לחיקה באופן קבוע ויציב. כחלק מתכנית השיקום של נטשה היא הגיעה להוסטל "אופק נשי" ומשם נשלחה על ידי מרכז התעסוקה לקיצ'ן סטודיו.

 

עוד באון לייף:

 

מדובר בקורס בישול מקצועי בחינם המסובסד על ידי מסעדנים בכירים. בתמורה הם מקבלים עובדים חדשים שיודעים את העבודה המחויבים לעשות סטאז' במסעדה במשך תשעה חודשים בשכר מינימום. לאחר תקופת הסטאז' הבוגרים והמסעדנים יכולים כמובן להמשיך את הקשר המקצועי בתנאי השכר הרגילים של השוק תוך אפשרות קידום בתעשייה.

 

הרעיון עלה במוחו של איתי פרקש לפני כשנתיים. פרקש עבד כשף במיטב המסעדות בארץ ( קימל של השף שאול בן אדרת, ברונו של אייל שני, אדמונד של איתי סקורפה ומסה של משה אביב) ושם ראה לראשונה עד כמה חמור המחסור בכוח אדם של טבחים ושפים. הוא הוחלט להקים מודל חברתי כלכלי חדש, באמצעותו ייתן לאוכלוסייה המשוועת עבודה ותנאי פתיחה חדשים לחיים: מחיילים בודדים ועולים חדשים, ועד למשוקמים של משרד הרווחה.

 

 

נטשה היא אחת ממאות בוגרים עם סיפורי רקע קשים במיוחד כבר סיימו את הקורס בהצלחה ושולבו במסעדות היעד בערים שונות בארץ וביניהם חיפה, תל אביב, לוד, קריית גת, באר שבע ואילת. התלמידים מגיעים מכל קשת הגילאים והרקעים; מחיילים בודדים, דרך מכורים להימורים, נערות ליווי לשעבר, נרקומנים בשיקום, אנשים עם רקע פלילי או רקע של אלימות קשה, ובעלי צרכים מיוחדים – לכולם רצון משותף לרכוש מקצוע שיאפשר להם לפתוח דף חדש בחייהם בכבוד.

 

נטשה תולה תקוות רבות בשיקום דרך הבישול והחלום שלה עליו הוא להיות שפית ולא לחזור לעולם הזנות. היא עברה בהצלחה את האודישנים המתישים ושולבה במטבח של פנימייה באזור הצפון. משם, היא רוצה להמשיך לעבודה קבועה במסעדה. ?תמיד אהבתי לבשל, זה מגיע מאימא שלי. הקיצ'ן שינה לי את החיים, בזכותו למדתי איך להתמיד ואיך לא לברוח, גם כשאני לא מקבלת מיד בדיוק את מה שאני רוצה.? בסופו של דבר נטשה מקווה להפוך לטבחית מקצועית ומשם לשפית.

 

 

הבוגרים הופנו לקיצ'ן סטודיו מטעם עובדי הרווחה ששמחים על היוזמה, משרד הקליטה (עבור עולים חדשים מרקע סוציו אקונומי נמוך), משרד הבטחון (היחידה לסיוע לחיילים בודדים), ומשרד הכלכלה. פרקש מלווה את כל המשתתפים בקורס, יחד עם צוות המדריכים של קיצ'ן סטודיו, ברגישות  ובנחישות רבה, תוך שימת גבולות במקומות החשובים ובלי להתפשר על דבר. "בסופו של דבר מי שמגיע למטבח מקצועי צריך להיות טוטאלי ומחויב במאת האחוזים למקצוע. המטבח נותן אפשרות אדירה לשיקום אך גם מכתיב התחייבות אמיתית ואהבה לדבר. אני כאן כדי ללוות את הבוגרים בצעדים הראשונים שלהם בענף, ומנגד לוודא שבעלי המסעדות יקבלו עובדים מעולים שיוכלו להשתלב במסעדה שלהם ולתרום לאורך שנים?, מספר איתי.

 

מירי, בת 50, נולדה וגדלה בחולון, גרושה ואם לשלושה ילדים. היא אסירה לשעבר ומשוחררת מזה שנה. היא נישאה בגיל 19וסבלה מאלימות קשה, פיזית ומילולית, מצד בעלה לאורך כל שנות הנישואים. ?יום אחד כשהבת הגדולה שלי היתה בבית הוא שוב הרים עליי יד והיא הזמינה משטרה. הרמתי את הכפפה ואמרתי – עד כאן. מהיום האחריות עליי והלכתי עם זה עד הסוף. בסוף התגרשתי ממנו, זה לא היה קל?. למרות הצעד האמיץ, הלחץ של גידול הילדים לבד היה גדול עליה והיא אושפזה בעקבות התמוטטות נפשית. ?אחר כך הייתה לי מעידה חד פעמית ונשפטתי ל-9 חודשי מאסר ויצאתי אחרי 6 חודשים, אחרי שקיצרו לי שליש על התנהגות טובה. פתאום, בגיל 49, למצוא את עצמי בכלא זה לגמרי לחטוף סטירה.? עם שחרורה הגיעה מירי לקיצ'ן וסיימה את הקורס בהצלחה רבה. משם היא עבדה כטבחית מובילה במסעדה ידועה בתל אביב וכיום היא מנהלת ביד רמה את הסניף הירושלמי של הקיצ'ן סטודיו.

 

 

מור, בת 27, מלוד הגיעה לקיצ'ן מרקע כלכלי קשה אבל עם המון אמביציה להצליח. בצעירותה היא לא ממש אהבה ללמוד בבית הספר והעדיפה לבלות זמן רב במטבח. ?אני זוכרת שכילדה בישלתי בבית בסגנון מרוקאי, זו המומחיות שלי. כנערה, עבדתי במזנון מול בית חולים אסף הרופא. תמיד רציתי ללמוד טבחות. ידעתי שיהיה לי קשה לממן קורסים מקצועיים שמחירם מגיע לאלפי שקלים ואז שמעתי על הקיצ'ן סטודיו וקפצתי על ההזדמנות. שילבתי בין הלימודים לבין עבודה משרדית ואחרי הקורס יצאתי ישר לסטאז' במסעדה?.

 

מור סיימה את הקורס בהצלחה ומיד השתלבה בסצנת המסעדות התל אביביות. עד לפני חודש היא עבדה בתור מנהלת המטבח של בית קפה טוטו (אותם בעלים של מסעדת הטוטו המפורסמת) וכעת חזרה מתוך געגוע למטבח עצמו במסעדת הג'ירף. ?הקורס נתן לי את הדחיפה לעולם הטבחות. גם כשניהלתי את המסעדה בטוטו, הבאתי איתי לשם טבחים בוגרי הקיצ'ן סטודיו. המקום הזה נתן לי קרש קפיצה לכל המקומות בהם אני עובדת היום, קשרים וידע גם יחד.?

 

מה החלום הכי גדול שלך?

?שתהיה לי מסעדה משלי?.

 

כיום יש בשוק 2000 תלמידים ובוגרים של הקיצ'ן שעובדים בתחום המסעדנות בישראל. הקיצ'ן נותן מקצוע לאנשים שאין להם אפשרות לרכוש השכלה בעצמם, ודואג להם אחר כך להשמה בתחום. ואמנם על המועמדים להתקבל לקיצ'ן משימה לא קלה – על כל שמונה אנשים שניגשים למיונים אחד בלבד מתקבל לקורס ולכן עליהם להראות רצינות, מחויבות ורצון אמיתי ללמוד ולשנות את החיים שלהם. גם בזמן הקורס הם נדרשים להראות רצינות מאחר ועל כל על עשרים שמתחילים את הקורס יש אחד או שניים שלא מסיימים. "בסופו של דבר מי שמגיע למטבח מקצועי צריך להיות טוטאלי ומחויב במאת האחוזים למקצוע. המטבח נותן אפשרות אדירה לשיקום אך גם מכתיב התחייבות אמיתית ואהבה לדבר? מסביר איתי. 

תגובות (0)
הוסף תגובה