מחאה: בת 17 יצרה יום ללא חזייה בבית ספרה

בחודש שעבר ננקטו צעדים משמעתיים כנגד קתלין יוביק, תלמידה בבית הספר התיכון הלנה במונטנה, כיון שהגיעה לבית הספר ללא חזייה. בהנהלת בית הספר טענו כי היא הפרה את קוד הלבוש של המוסד. בתגובה היא יזמה מחאה רחבה כנגד סקסואליזציה של נשים תחת הכותרת 'אין חזייה- אין בעיה'.

 

בכך שלא כלאה את הציצים שלה בכלוב במהלך יום הלימודים, כך לטענת המנהלים, הסיחה את דעתם של תלמידים אחרים. למרות שלבשה חולצה לא צמודה כלל, יוביק עדיין נשלחה לחדר המנהל והתבקשה לכסות את עצמה.

 

התקהלות מחוץ לבית הספר. קתלין יוביק מסבירה את המחאה. צילום מסך 

 

"זה היה יום לימודים רגיל, הגעתי לבית ספר ללא חזייה ומנהל בית הספר עצר אותי ואמר "תלבשי חזייה. יש כאן הרבה מורים גברים וסטודנטים ותלמידים וזה עלול לגרום להם לאי נוחות". יוביק הייתה נבוכה מדבריו והרגישה מותקפת.

 

 

דברים מוזרים שלמדתי בשבוע ללא חזייה

 

קריסטו צ'יריקו, כתבת באזפיד במידת חזייהE, שלא יצאה מהבית בלי חזייה 18 שנה, עד שהחליטה לעשות ניסוי ולראות מה באמת יקרה אם תעז לצאת בלעדיה. ככה היא מתארת את החוויה

לטור המלא

 

בחוקי הלבוש של בית הספר לא מצוין דבר לגבי לבישת חזייה. הדבר היחיד שדווקא כן מצוין בהקשר הזה הוא איסור על חשיפת החזייה או חלקים ממנה בפומבי.

 

מנהל התיכון סירב לפרט איך בדיוק הפרה יוביק את הקוד אולם אמר "אני לא הולך לבדוק את התחתונים של כל תלמיד. אנחנו הולכים לבקש מהם להתלבש כראוי ואם אנחנו מרגישים שזה לא הולם, תלמיד או תלמידה, אנחנו נבקש מהם להתכסות".

 

יוביק יצרה דף אירוע (איוונט) בפייסבוק תחת הכותרת 'אין חזייה- אין בעיה' בו היא קראה לבנות גילה להתייצב לצדה בסולידאריות ולאפשר לכולן לשחרר את הציצי שלהן.  היא תיארה את העמוד כ"התנועה למען שוויון בין המינים, זכויות נשים והזכות לנוחות. נגד אפליה בבתי הספר, אנו מתמקדים בזכות של הבנות ללכת ללא חזייה".

 

הגוף שלי גורם לאי נוחות? למי? קתלין יוביק

 

"העובדה שאמרו לי שהגוף שלי גורם אי נוחות לאנשים העליבה אותי" הסבירה יוביק  במהלך התקהלות מחוץ לבית ספרה ביום שישי לפני כשבועיים. "זה הגוף שלי, הטבע שלי, ואני לא מצליחה להבין איך זה לא נוח למישהו. זה עניין של שוויון בין המינים ושל חינוך גברים לא לחפצן נשים. איכשהו, תמיד אנחנו אלה שמתבקשות לעשות דברים כדי להפוך את החיים של הגברים ליותר נוחים. אם הציצים שלי גורמים לך לאי נוחות, אז למה אתה מסתכל עליהם?"

 

המחאה נמשכה וביום שלישי, 31 במאי, החליטו הנערים בבית הספר להביע את תמיכתם בזכותה של אישה להסתובב ללא חזייה על ידי לבישת חזיות על החולצות שלהם. אחד ההורים שהרגיש לא בנוח עם המחאה התקשר למשטרה וטען כי הנערים גורמים ל"שיבוש הסדר הציבורי" וכי "התנהגותם בלתי הולמת"." בתגובה אמרה המשטרה כי מדובר בעניין פנימי של בית הספר וסירבה להתייחס לתלונתו של האיש כתלונה פלילית.  

תגובות (0)
הוסף תגובה