מסתבר שיוגה מסייעת גם למערכת העיכול

מה לא נאמר כבר בשבחה של היוגה: שהיא מגמישה את הגוף, שהיא מרגיעה את הנפש, שהיא תורמת למצב הרוח, הגב, הברכיים ואפילו העור. שהיא מזקיפה את הקומה, מעמיקה את הנשימה וגם מיטיבה עם השינה. ואם נסתכל על כמה ענקי יוגה בני ימינו, דוגמת ב.ק.ס איינגר או פאטהבי ג'ויס שעזבו את גופם השרירי והחסון בגיל 96 ו-94 בהתאמה ותרגלו יוגה עד יומם האחרון, נוכל לצרף לרשימה הזאת אפילו את העובדה שיוגה מאריכה את החיים. אני שמחה לצרף לרזומה העשיר הזה עוד תרומה, שמשום מה לא מדובר בה רבות: יוגה מצוינת גם למערכת העיכול.

 

עוד באון לייף:

 

תאכל עם חלל

ברפואה האיורוודית (Ayurveda), הרפואה ההודית העתיקה, אומרים שעיכול תקין הוא המפתח לבריאות ואריכות ימים. לא לב חזק, אש עיכול חזקה. כשהאש חזקה ומבשלת טוב טוב את האוכל, מגיעה הזנה איכותית לכל מערכות הגוף, גם ללב, הגוף וגם הנפש – שניהם יוצאים נשכרים.

 

כשהאש חלשה, "עייפה", "מגמגמת" ואין מי שיעכל כראוי את האוכל – אז מתחילות כל הצרות. האוכל הבלתי מעוכל מתחיל לתסוס ופסולת מטאבולית המכונה בסנסקריט Ama מתחילה להיווצר. למעשה, החכמים הקדמונים הללו ייטענו שרוב המחלות מקורן באותה פסולת, שנוצרת במערכת העיכול אבל יודעת גם לעזוב אותה ולחולל בכל הגוף מחלות רבות.

 

צילום: אוהב שכטר

 

היום קוראים לזה מעי רגיז – בטן נפוחה, גזים, כבדות ועייפות אחרי כמעט כל דבר שאוכלים, שלשולים או עצירויות וחוסר נוחות ארוך ומתמשך. בשפת היוגה והאיורוודה זה פשוט בעיה עם אש העיכול – ה-Agni. לא סתם יותר ויותר רופאי משפחה עומדים חסרי אונים מול התופעה המתפשטת הזאת ושולחים את המטופלים למצוא מזור בקרב "האלטרנטיביים".

 

יש הרבה דרכים לעודד ולשפר את אש העיכול: תפריט מתאים, הימנעות משילובי מזון לא טובים (כמו למשל פירות ומוצרי חלב), שמירה על כללי אכילה טובים (שהחשוב שבהם הוא ללא ספק השארת רבע מהקיבה ריקה, אבל גם הימנעות משתיית יתר תוך כדי הארוחה), צמחי מרפא כאלה ואחרים (למשל ג'ינג'ר), ועוד.

 

יודעים איך אומרים בתיאבון בסנסקריט? "תאכל עם חלל". או במילים יותר עממיות: אל תעמיס עד שלא תוכל לנשום ותהיה חייב לפתוח כפתור.

 

וכאן נכנסת גם היוגה. יוגה עוזרת לעיכול במספר דרכים, ישירות יותר או פחות. תרגול שוטף של יוגה, גם ללא דגש מיוחד על מערכת העיכול, יתרום אף הוא, ולו בשל העובדה שמערכת העצבים נרגעת והמוח השני (מערכת העיכול) – נרגע גם כן. אם עד היום דובר על IBS (irritable bowel syndrome), כיום כבר מדברים על GAPS ((Gut and Psychology Syndrome– הרחבה נוספת של הקשר בין בעיות עיכול לבעיות נפשיות. והיוגה, בייחוד אם היא מתורגלת בתשומת לב ותוך הקשבה לנשימה והתבוננות פנימה, יכולה לתת מענה עמוק לבעיה.

 

איך עושים מהבטן קערה

תרגיל יעיל במיוחד, שעובד ישירות על אזור הבטן, הוא האודיאנה באנדה: מרוקנים לחלוטין את כל האוויר מהריאות ומיד לאחר מכן שואבים את הבטן פנימה הכי הרבה שאפשר, עד שנוצרת מעין קערה. אין כמעט איבר בבטן שלא מקבל יחס במהלך התרגיל הזה והוא מצוין לסובלים מעצירות, גזים ותחושה כללית שמשהו תקוע באזור הבטן. מומלץ ללמוד איך לעשות את האודיאנה עם מורה מוסמך.

 

צילום: אוהב שכטר

 

דרך נוספת ופשוטה יותר להמריץ את העיכול היא באמצעות תרגילי הפיתול השונים, שעושים מעין סחיטה לכל איברי הבטן וגורמים לדם חדש להגיע לאזור. הדרך הכי פשוטה להתפתל היא בשכיבה: שוכבים על הגב, מביאים שתי רגליים מקופלות לכיוון בית החזה, מושכים עד כמה שיכולים, ומניחים על הרצפה. את הידיים פורשים לצדדים ומביטים לצד הנגדי. כשמסיימים עושים זאת שוב לצד השני. זה נעים, מרגיע וטוב לבטן.

 

צילום: אוהב שכטר

 

תרופה ביתית להפגת גזים

ולסיום, הנה תרופת בית פשוטה להכנה ויעילה מאוד למקרים של גזים ואי נוחות במערכת העיכול:

רבע כוס זרעי שומר שלמים

רבע כוס זרעי כמון שלמים

רבע כפית מלח סלעים או מלח איכותי אחר (או פחות, לסובלים מיתר לחץ דם)

 

קולים את השומר כחמש דקות במחבת יבשה, נזהרים שלא יישרף, ומניחים בצד להצטנן. עושים את אותה פעולה גם עם זרעי הכמון. כששניהם הצטננו מערבבים עם המלח, מכניסים לצנצנת יבשה ומניחים על שולחן האוכל. בסיום הארוחה לועסים כחצי כפית. רצוי עם מעט מים חמים או תה צמחים. לא כדאי להשמיט את המלח, הוא תורם לעיכול.

 

 

גליה עזרן, מטפלת בכירה ברפואה איורוודית, תעביר סדנה בנושא עיכול במסגרת פסטיבל ישראל ליוגה, שיתקיים בסוף השבוע הקרוב 30.6-2.7, בקיבוץ גבעת חביבה. הסדנה תתקיים בשבת, בשעה 11:00

תגובות (0)
הוסף תגובה