אלכורקסיה: הפרעת האכילה החדשה שתפחה למימדים מבהילים

המונח "אלכורקסיה" (או "Drunkorexia") הוצג לראשונה לפני כמה שנים כדי לתאר מגוון של הפרעות אכילה הקשורות באלכוהול, אך כעת נחשפים המימדים המבהילים של התופעה הזו, שנפוצה בעיקר בקרב סטודנטים ובקמפוסים של קולג'ים ואוניברסיטות ומטרתה להוריד שתי ציפורים במכה: להשתכר יותר, ולרזות.

 

עוד באון לייף:

 

כתבי העט הרפואיים מתייחסים אל האלכורקסיה כמונח לא רפואי שמתאר התנהגות שהיא שילוב בין שתייה מרובה של אלכוהול ובין התנהגויות חריגות של תזונה: צום, אכילה לא מספקת, אימון או הקאה. מה שזה אומר בפועל זה שהסטודנטים והסטודנטיות מדלגים על ארוחות, מתעמלים באינטנסיביות ומקיאים לפני שהם מבלים ערב בשתייה אלכוהולית. הם עושים זאת כדי להגדיל את השפעת האלכוהול (בדומה לשתייה על בטן ריקה), או לחלופין כהפרעת אכילה שמאפשרת להוריד בכמות הקלוריות שנכנסות לגוף.

 

המחקר החדש של אוניברסיטת יוסטון מצא שלא פחות מ-80% מ-1,200 הסטודנטים שרואיינו היו מעורבים במידה או בצורה כלשהי בהתנהגות אלכורקסית. בעבר פורסם מחקר אוסטרלי שהציע שרק 60% מהסטודנטיות מתנסות בהפרעה הזו, אך הוא נבדק רק בקרב הסטודנטיות מתוך הנחה שההפרעה הזו פוגעת בעיקר בנשים. במחקר החדש נחשף שגברים סבירים לא פחות מנשים לעקוב אחרי דפוסי ההתנהגות הללו, ואולי אף יותר. "אנו משערים שזה משום שגברים, באופן כללי, מאופיינים יותר בהרגלי שתייה מסוכנים מאשר נשים", הציע כותב המחקר דיפאלי רינקר.

 

מנסים להוריד בקלוריות ולהשתכר יותר, אך האם הם באמת יוצאים מורווחים? צילום: Shutterstock

 

"בטווח הארוך, זה לא רעיון טוב לדלג על ארוחות מזינות כדי לצרוך יותר קלוריות מהאלכוהול", אמר מנהל מרכז למניעת אלכוהוליזם בקרב קטינים וסטודנטים בתגובה לתופעה. "וישנן ההשלכות לטווח הקצר. האוכל בקיבה עוזר להפחית את רמות השיא של האלכוהול בדם בשליש, אז אם מוותרים על זה רמות השיא הן באופן משמעותי גבוהות יותר – ובכך מעלות את הסיכון לאיבוד הכרה, פציעות וקבלת החלטות לא טובות. ההשלכות רעות יותר מאשר אלו של לא לחסוך בקלוריות". הזדמנות טובה להוריד בעצמנו שתי ציפורים במכה אחת, ולהזכיר – שתו בזהירות, ועשו ככל יכולתכן לשמור על תזונה בריאה.

תגובות (0)
הוסף תגובה