רגע אחרי הלידה: מה עושים כשהתינוק צריך לעבור בדיקות?

הרגע המרגש שלו חיכיתם – מאחוריכם, ובידיך התינוק המדהים שלכם שאתם מתקשים להאמין שרק לפני רגע עוד היה בבטן. אחרי שלמדת בכתבה הקודמת על החשיבות של שהייה משותפת בת שעתיים בחדר הלידה ושל הניסיון להנקה ראשונה, עכשיו מגיעה המיילדת ומבקשת לקחת את התינוק שלכם לתינוקייה. "ככה זה" היא מסבירה, "הוא צריך לעבור עכשיו בדיקות חשובות, ואת צריכה לעבור למחלקת יולדות להתקבל שם", (בוודאי תשמעי גם את המשפט – את צריכה לנוח!) לפעמים המיילדת תציע שאבא ילווה את התינוק לתינוקייה, לפעמים לא.

זה בדיוק הרגע לעשות שינוי מחשבתי, לא לתת לנוהל בבית החולים או למה שהתרגלנו לראות להשפיע על הרציונל שלנו, הרי התינוק הזה, שרק הרגע נולד הוא שלכם, אתם המחליטים הבלעדיים עליו. ברור שלבית החולים יש אחריות רפואית עליו, אבל לא בלי לשתף אתכם, לא בלי שתהיו שם איתו. חשוב שתבינו שאין חובה להיפרד מהתינוק ולהיפך, מסיבות רבות יועיל לכם ולתינוק לא להיפרד, (פרטים נוספים בעמוד הפייסבוק     הזכות שלכם להיות ביחד מרגע הלידה).

אחות אחת על 13 תינוקות

אז יש לכם כאן בחירה. חשוב שתדעי גם שהבחירה הזו עשויה להשפיע על התחלת ההנקה.

אם בחרת לפעול לפי הנהלים הרגילים של בית החולים – את תעברי למחלקת היולדות, והתינוק יועבר לתינוקייה לעיתים עם המלווה.  לרוב השהות בתינוקייה היא בת מספר שעות, והמלווה יחכה שם עם התינוק את כל הזמן הזה, או יחליט לחזור אליך כדי להיות איתך בזמן שהתינוק עובר את הטיפולים הנדרשים לבד.

אם בחרת שלא להיפרד, התינוק יישאר אתכם וכל טיפול רפואי שהוא יעבור מהרגע הזה יתבצע רק בנוכחותכם, ובהמשך, כשיקראו לכם, תגיעו איתו לתינוקייה לצורך כל בדיקה או שהאחות והרופא יגיעו אליכם לחדר (בהתאם לבית החולים).

על פי התקן כיום, יש אחות אחת שאמורה לטפל ב- 13 תינוקות. צילום: shutterstock

חשוב להבין את המצב ברוב התינוקיות בישראל –  על פי התקן כיום, יש אחות אחת שאמורה לטפל ב- 13 תינוקות. כשהתינוק שלכם יגדל ותחפשו לו משפחתון או גן, יחס כזה של מטפלות-ילדים ייראה לכם לא הגיוני. בגלל העומס הרב, הטיפול בתינוקות הוא בשיטת הסרט הנע, כלומר, בשעות קבועות, כל התינוקות עוברים מקלחת, החלפת טיטול ובדיקות רופא וכל זה לפי הסדר של האחות ולא לפי צרכי התינוקות. כאשר תינוק בוכה, הרבה פעמים האחיות לא יספיק להרים ולהרגיע אותו, בגלל שהן עסוקות. כמובן שיש תינוקיות עם יותר כוח עזר, ששם יש יותר מענה לתינוקות, ועדיין זה אף פעם לא יהיה כמו הטיפול הרגיש והצמוד שההורים יכולים לתת.

לא כל התינוקות מתנהגים באופן זהה בשעות שלאחר הלידה – יש כאלה שישנים, ויש שדווקא ערים, יש תינוקות שבוכים בטיפולים השונים בזמן הקבלה לתינוקייה (מקלחת תחת ברז, זריקות) ויש רגועים, יש תינוקות רעבים ויש כאלה שלא. מכיוון שלא תוכלו לנחש כיצד יתנהג תינוקכם, הכי נוח יהיה שהוא יישאר לידכם כדי להיות מסוגלים לספק כל בקשה שלו מבלי שימתין זמן ארוך, בין אם זה רעב, צורך במגע, כאב עייפות או טיטול מלא. כאשר הצרכים של התינוק לא מקבלים מענה הוא יתחיל לבכות, ואם עדיין לא יקבל מענה – הבכי שלו יגבר מרגע לרגע. בדקו ומצאו שברוב המקרים הבכי הוא לסירוגין, עם הפוגות, כנראה כדי לשמר אנרגיה ויש תינוקות שבאיזשהו שלב יפסיקו לבכות ויירדמו, למרות שהצורך שלהם לא טופל. גילו גם שבשינה הזו ההורמון שאחראי על רמת המתח של התינוק נשאר גבוה בדיוק כפי שהיה.

צילום: shutterstock

התינוקות האלו, שנקראים "ישנוניים", מייצרים מצב מאתגר מבחינת ההנקה, שכן לעיתים הם לא מתעוררים יותר לבקש לינוק, ואז את, שקיבלת תינוק נקי וישן לאחר הקבלה בתינוקייה, מניחה שהוא לא רעב. הרבה פעמים גם אם תקרבי אותו לשד כשהוא ישן ותנסי להעיר אותו בדרכים שונות, לא תצליחי. במקרים אחרים הוא יבכה ברגע שתרימי אותו מהעריסה אבל יחזור לישון ברגע שתקרבי אותו לשד (יש גם תינוקות שישנים שעות לאחר הלידה ללא שום סיבה כזו, פשוט מעייפות).

תינוקות אחרים לא נרדמים, אלא ממשיכים לבכות לסירוגין עד שיגיעו לאימותיהם. תינוק כזה עשוי להיות מאוד לא רגוע, ולא יסכים להתרחק מהשד או ממך לרגע. לעיתים הוא יבכה בכל פעם שתנסי להניח אותו בעריסה.

ויש כמובן את התינוקות (איכשהו הם תמיד של השכנה לחדר) שהיו רגועים בכל זמן הטיפול בתינוקייה, או בכו, אבל ברגע שהגיעו לאמא נרגעו והמשיכו כרגיל.

המצבים המתוארים האלה, יכולים להיות מאד מתסכלים ומבלבלים, הם יקשו עלייך לנוח, יעוררו אצלך סימני שאלה לגבי כמות החלב שיש לך, לגבי היכולת שלך להבין את התינוק שלך ועוד.

אגב, כל התגובות האלו עלולות להתרחש לא רק בביקור הראשון של התינוק בתינוקייה, כאשר מקבלים אותו למחלקה, אלא גם בביקורים הנוספים לאורך השהות, בכל פעם שיבקשו להחזיר את התינוק שלך לתינוקייה (תחשבי על זה רגע, למה המילה "להחזיר"? הוא הרי לא שייך להם).

הדרך הפשוטה למנוע את כל הבעיות האלה מראש היא פשוט "אפס הפרדה", שעקרונותיה מאד פשוטים – לא משאירים את התינוק ללא ליווי בשום רגע, המלווה או אמא שומרים על מגע עם התינוק בזמן הטיפולים, נותנים לו להרגיש את הנוכחות שלהם. אם מישהו מבקש מכם לצאת ולהשאיר את התינוק לבד, תסבירו לו שלפי חוק הגנת החולה, לתינוק (כמו לכולנו) יש זכות להיות מלווה בכל בדיקה רפואית.

אבל אם לא הצלחת ובכל זאת התינוק שלך ישנוני או לא רגוע? נסי לעשות איתו "עור לעור" תוך שמירה על ביטחונו ותני לו חלב סחוט אם הצלחת לסחוט, שתי שיטות שעוזרות להם להתגבר על הקשיים ולהמשיך לינוק, פרטים בהרחבה בכתבות ההמשך. יועצת ההנקה של בית החולים תוכל לעזור, אם  תצליחו לפגוש בה – ועל כך בכתבה הבאה.

** הכותבת היא אליענה עובדיה – מדריכת הנקה