מחאת מכנסי היוגה: התגובה הגאונית של קבוצת נשים לסקסיזם

הסיפור הזה התחיל ביום רביעי שעבר: גבר בן 63 שלח מכתב למערכת עיתון מקומי ברוד איילנד בו העביר ביקורת על נשים מעל גיל 20 שמעזות ללבוש מכנסי יוגה בפומבי.

"לכל הנשים שלובשות יוגה, בגילי, אני בעצמי מתמודד עם השינויים הפיזיים בגופי," כתב אלן סורנטינו, במכתב שפורסם בטיימס בארינגטון בשבוע שעבר. "אני לא רוצה להתמודד גם עם השינויים שלכן". בהמשך השווה הכותב בין אישה מבוגרת שלובשת מכנסי יוגה בפומבי לבין גבר שלובש בגד ים ספידו למכולת. מהר מאוד הפך המכתב הזה לוויראלי. תגובת הנגד לא איחרה לבוא והיא הייתה גאונית, לא פחות מזה.

ביום ראשון בצהריים, ארבעה ימים אחרי פרסום המכתב, התקיים "מצעד מכנסי יוגה" – מאה נשים – בגילאים שונים, כולן לבושות במכנסי יוגה, לצד מלווים רבים- קיימו מצעד מחאה סמוך לביתו של כותב המכתב.

סורנטינו טוען עד עכשיו שהוא התכוון לסאטירה בלבד. "זה היה אמור להיות מצחיק", הוא טוען, "כי מי הטמבל שאכפת לו מספיק ממכנסי יוגה כדי שהוא יכתוב דבר כזה ברצינות? כתבתי את זה לנוכח כל הדברים הפוליטיים שמופיעים בעיתון וכל הנושאים החשובים. בין כל אלה יש פתאום מכתב על מכנסי יוגה. זה משעשע", הוא אמר.

אבל המכתב הזה לא שעשע הרבה מאוד אנשים. במעין "מצעד מחאה" שאורגן במהירות הבזק וזכה לשם הנייטרלי והלא מאיים "מפגש יוגה" התכנס קהל רב שכלל נערות צעירות ונשים מבוגרות מול בית הספר Meadows Hampden בשעה 14:00 בצהריים והחל לצעוד לכיוון ביתו של סורנטינו. אחרי הליכה קצרה, קיימו המשתתפות שיעור יוגה מאולתר.

 

"אני לא נוהגת ללכת להפגנות ולצעדות וכל זה, אבל הצעדה הזו הצליחה להוציא אותי מהבית כי המכתב של הבחור היה פשוט מעליב", סיפרה אלן טיילור שהגיעה למצעד במכנסי יוגה וחולצה בצבע בצהוב ניאון עם הכיתוב "אישה מבוגרת". "זה בסדר ללבוש מכנסי יוגה כשאת בת 20 ומהממת אבל זה לא בסדר אם את מבוגרת והגוף שלך לא מהודק וחטוב כמו פעם?", שאלה.

בתיאור של האירוע בפייסבוק הודגש בצורה מפורשת כי לא מדובר בהפגנת שנאה כלפי סורנטינו. "זוהי קבוצה נהדרת של נשים שחוגגות את גופן ואת זכותן לכסות אותו עם מה שהן מוצאות לנכון".  

 

אנשים מכל רחבי העולם פרסמו את האירוע בפייסבוק עם הודעות תמיכה ותמונות של עצמם לובשים מכנסי יוגה.

"אני בריטית ואני גרה בבריטניה אז אני לא יכול להשתתף אבל אני מבטיחה ללבוש את מכנסי היוגה שלי בגאווה ובסולידריות בזמן שאתן תצעדו", כתבה אחת המגיבות. אליה הצטרפו תומכות רבות מוושינגטון, קליפורניה, מיזורי, צפון קרוליינה וממדינות אירופה.

"אני בהלם מכמות הנשים שזה נגע בהן", אמרה טיילור בהתרגשות, "כנראה שזה לא ממש סיפור מקומי וקטן אלא הרבה יותר מזה".

"אנחנו לא יוצאות לדרך בצורה שלילית", הבהירה ג'יימי בורק, אחת המארגנות, בפוסט נפרד בפייסבוק. "בבקשה אל תבואו לריב. אנחנו לא רוצות שהמצעד ייסגר בגלל אלימות". בורק סיפרה כי היא אף הזמינה את סורנטינו להשתתף באירוע אולם הוא "סירב בחוסר נימוס מופגן". סורנטינו טוען מנגד כי הזמנתה ללבוש מכנסי יוגה ולהצטרף למצעד הייתה "משפילה".

לדברי סורנטינו, מאז פרסום הטקסט הוא קיבל איומים על חייו ואף הגיש תלונה במשטרה. סורנטינו טוען כי גם אם המכתב פגע בחלק מהנשים, קיום האירוע הוא בגדר תגובה פסולה. "זוהי בריונות לכל דבר. מעניין אם יש אישה שתרגיש בנוח עם קהל כזה שמפגין ליד הבית שלה אחרי שהיא קיבלה איומים על חייה. כל פיפס קטן, כל רעש קטן מלחיץ אותי", הוא אמר. "אני נועל את המכונית שלי, אני נועל את החלונות שלי, אני נועל את הבית שלי – נעלתי את עצמי מחוץ לבית פעמיים בטעות. מישהו כתב בגיר על קיר הבית בחוץ".

לדבריו, המהומה שנוצרה בעקבות דבריו הלחיצה לא רק אותו אלא גם את בני משפחתו, חבריו ושכניו. "השותף שלי החליט לעזוב את הבית במהלך המצעד", טען. למצעד עצמו סורנטינו טרח להגיב באמצעות שלט שהציב מחוץ לביתו עם המילים "חופש הביטוי".

 

המארגנות לא ממש מתרגשות מהיללות שלו. "זה היה מביש לראות את כל המשטרה שפקדה את האירוע", סיפרה בורק. היא עצמה כינתה את המצעד "תגובה חיובית לסקסיזם יומיומי"

"לכאורה אין קשר ישיר לטראמפ או לקמפיין הנשיאות הנוכחי, אולם הקשר של המכתב לאקלים הפוליטי הנוכחי ברור", הוסיפה טיילור. "זה לא מסע נקמה אישי נגד מר סורנטינו. זה באמת הרבה מעבר אליו", סיכמה.  

תגובות (0)
הוסף תגובה