שוקלים להתגרש? שתי השאלות האלו יבהירו לכם אם זה הצעד הנכון

קשה מאוד לתחזק נישואים במאה ה-21. זוגיות ארוכת שנים היא מחויבות שרבים מתקשים לקחת על עצמם, ולעיתים קרובות צצות בעיות שקשה עד בלתי אפשרי לגשר עליהן. אם אתם נשואים, סביר להניח שגם לכם חלפו בנקודה מסוימת מחשבות על לפרק את החבילה, אבל איך יודעים אם זה באמת הצעד הנכון לעשות? מחקר חדש טוען שכדי לדעת זאת בוודאות, אתם נדרשים לענות רק על שתי שאלות:

 

1: מ-1 עד 5, עד כמה אתם חושבים שמידת האושר שלכם תהיה שונה אם את/ה ובן/ת זוגך תיפרדו? (כש-1 משמעו פחות מאושרים משמעותית ו-5 משמעו מאושרים יותר בהרבה).

2: איך אתם חושבים שמידת האושר של בן/ת זוגכם תשתנה אם תיפרדו?

 

אם התשובה שלכם לשתי השאלות היא 5, כלומר שגם אתם וגם בני הזוג תהיו יותר מאושרים בהרבה בנפרד, די בטוח שבעתיד הקרוב תתגרשו. צפוי. אבל מה שכן מפתיע בתוצאות של המחקר זה שדווקא התשובה שלכם לשאלה השנייה, ומידת הדיוק שלה, היא זו שיכולה לחרוץ גורלות בנוגע לגירושים ולסמן את הנישואים שלכם בדגל אדום.

 

איך לדעת אם הצעד הבא הוא גירושין? 2 שאלות פשוטות. צילום: Shutterstock

 

 

מגפת הגירושין גבתה את הקורבן הכבד ביותר שלה

אחרי עשור של זוגיות הנישואים מהאגדות נגמרו ובראד פיט ואנג'לינה ג'ולי התגרשו. למה זה כל כך עצוב לנו?

לכתבה המלאה

 

3,597 זוגות ענו על שתי השאלות הללו לצורך המחקר, בשתי נקודות זמן שונות בהפרש של שש שנים, כחלק מסקר לאומי רחב יותר. המחקר בוצע באוניברסיטת וירג'יניה בידי הכלכלנים ליאורה פרידברג וסטיבן שטרן בין שנות ה-80 ל-90, כשהסבב הראשון בו נאספו תשובות הזוגות היה ב-1987/8 והסבב השני ב-1993/4. במהלך שש השנים, כ-7% מהזוגות המשתתפים התגרשו.

 

באופן טבעי במקרים בהם שני בני הזוג ענו על השאלות ב-1 או 2, כלומר ידעו ששניהם יהיו מאושרים פחות אם ייפרדו, אחוז המתגרשים היה נמוך מהממוצע. בהתאם, במקרים בהם שני בני הזוג ענו על השאלות ב-4 או 5 וידעו שיהיו מאושרים יותר בנפרד, אחוז הגירושין היה מעל הממוצע. נכון, לא מפתיע בכלל. אבל כאן נכנסת השאלה שמשנה את התמונה – מה קורה כשבני הזוג לא מתואמים?

 

הזוגות שלא תפשו נכון את מידת האושר של בני זוגם, לפי תשובותיהם, הם אלו שהראו את אחוזי הגירושין הגבוהים ביותר. אלו שבן או בת זוגם היו פחות מאושרים במערכת היחסים ממה שחשבו, או לחלופין מאושרים יותר, הוגדרו כבעלי "תפישה לא נכונה" של האושר של השני ואחוז הגירושים בקרבם עמד על 8.6%. אלו שהתשובה שלהם על השאלה השנייה הציגה פער של 2 נקודות או יותר מהתשובה של הפרטנר הוגדרו כבעלי "תפישה מאוד לא נכונה" לאושר של השני, והם הציגו אחוז גבוה בהרבה – 12%. אלו שהניחו שבן הזוג מאושר במערכת היחסים ושגו, היו מועדים לגירושין פי 2 ויותר מאלו שידעו להצביע על רגשות בן הזוג באמת – 13-14% לעומת 6%.

 

תקשורת היא המפתח

המסקנה המתבקשת היא שקצר בתקשורת הוא סימן האזהרה הכי גדול שיכול להיות לגירושים. אם אתם לא יודעים איך בן או בת הזוג מרגישים באמת בנוגע לקשר, שם כנראה טמונה הסכנה הגדולה ביותר לנישואים שלכם.

 

גם כאן כנראה שמישהו לא היה מאושר. צילום: Shutterstock

 

"דמיינו לרגע שבעלכם או אשתכם מרוצים מאיך שהנישואים עובדים", הציע אחד החוקרים במחקר. "בכל הנוגע למערכת היחסים שלכם, הם לגמרי מאושרים. האם הידיעה הזו, או יציאה מנקודת הנחה כזו (כפי שלרוב קורה), היה משפיע על איך שאתם מתנהגים במערכת היחסים?". החוקר, שטרן, טוען שכן. כשאנו חושבים שהצד השני מאושר עם המצב הקיים, אנחנו נוטים להיות פחות זהירים איתו, יותר דרשניים או פחות מתחשבים ועדינים.

 

"עכשיו, תארו לעצמכם שטעיתם לגמרי בנוגע לרגשות של בן הזוג. מסתבר שהיא או הוא בכלל לא כאלה מרוצים מהנישואים, ולמעשה כבר שמו עין על מישהו אחר בעבודה וחושבים ברצינות לעזוב אתכם כבר חודשים", אומר שטרן. רגשות כאלו יגרמו לשותף שלכם לפרש אחרת לגמרי את ההתנהגות הפחות מתחשבת שלכם. ביטול של ארוחת הערב המשותפת ברגע האחרון, למשל, ייראה כמו סימן למשהו אחר לגמרי. במקום שהצד השני יחשוב שיש לכם הרבה עבודה להשלים, בן זוג שאינו מאושר מיד יפרש זאת כחוסר אכפתיות לקשר.

 

שתי השאלות הפשוטות הללו שמציג המחקר, מסוגלות לחשוף עד כמה אתם או בני הזוג מסתירים זה מזה מידע, או לחלופין עד כמה אתם או בני הזוג לא קשובים לצרכים ולרגשות זה של זה. שמענו את זה מיליון פעם, אבל מסתבר שבמקרה הזה כל הדרכים מובילות לרומא – וגם הפעם מתחוור שהמפתח לכל קשר בריא הוא תקשורת בריאה וכנה שלא משאירה ספק בנוגע לרגשות, לצרכים ולדאגות.

תגובות (0)
הוסף תגובה