6 דברים שחשוב לדעת על התמכרות לפורנו

זה אולי נשמע זר וקצת מופרך לרובנו, בעיקר מהצד הנשי של המתרס, אבל התמכרות לפורנו היא בעיה אמיתית ורחבת היקפים, שגובה מחירים כבדים מאנשים רבים במאה ה-21. לפני כמה שבועות פורסם מחקר לפיו 75% מהגברים הבריטים בין גילאי 18 ל-25 חווים אי תפקוד מיני – מה שמוכיח עד כמה נדפק הדור שגדל עם פורנו זמין לכל. אבל למרות ההיקפים הגדולים של התופעה, רובנו מתייחסים אליה כאיזוטרית וקיצונית. אם כן, הגיע הזמן שכולנו נדע קצת יותר על ההתמכרות לפורנו.

 

 

אני אישה פמיניסטית שצופה בפורנו

לפעמים אני צופה בפורנו, בידיעה שעבור נשים רבות זוהי תעשייה מנצלת ואכזרית. אז למה אני עושה את זה? שאלה טובה

לטור המלא

 

1. מדובר בהתמכרות אמיתית וקשה כמו כל התמכרות אחרת

נכון, יש מומחים שמטילים ספק בכך שהתמכרות לפורנו היא בעיה אמיתית וקיימת – באותה המידה בה מטילים ספק בקיומה של התמכרות למין ומסיבות מדעיות ופיזיולוגיות שונות. ואמנם ישנם מספיק מכורים לשעבר שמהווים ראייה לכך שההתמכרות הזו היא קשה בדיוק כמו התמכרויות אחרות.

התמכרות בהגדרתה היא תלות פיזית ומנטאלית בדבר מה, חומר או פעילות, שמאופיינת בהתנהגות כפייתית על מנת לספק את אותה תלות בגירוי, לעיתים גם במחיר של השלכות שליליות כבדות ועל חשבון צרכים אחרים. במקרה של פורנו, המכורים לשעבר מעידים כי הניתוק מן המציאות והבריחה ממנה הם דבר ממכר במידה רבה כמו הגירוי המיני והפיזי שמופק מצריכתו.

 

התמכרות לפורנו זו בעיה אמיתית, והגיע הזמן שנכיר בה. צילום: Shutterstock

 

2. ההתמכרות לפורנו תפחה למימדי ענק בגלל העידן הדיגיטלי

זה כמעט מובן מאליו – מהרגע בו מחשב או פלאפון עם גישה לאינטרנט הפך לדבר בסיסי וברור כמעט לכולם, הפורנו נכנס לכל בית ולכל מי שחפץ בו, גם מתחת לגיל 18. נכון, עם השנים התפתחו שיטות שונות שעוזרות להורים להגן על ילדיהם ומנסות לברור את התכנים שמגיעים אל המסכים שלהם, ועדיין קשה למצוא מישהו שטרם נחשף לפורנוגרפיה בטרם הגיעו לבגירות. תעשיית הפורנוגרפיה היא אחת התעשיות הפורות והגדולות בעולם, והיא מייצרת כמויות בלתי נתפסות של חומרים פורנוגרפיים חדשים מדי יום. מה שמאפשר למכורים לצרוך עוד ועוד ועוד פורנו מבלי שאי פעם ייגמרו להם החומרים החדשים לראות. הנגישות הקלה והכמויות הפסיכיות האלו שהחלו את גדילתם בעשור הקודם איפשרו את תפיחתה של התופעה להיקף הרחב אליו הגיעה כיום.

 

3. גם נשים יכולות להתמכר לפורנו

גם זה אמור להיות מובן מאליו. נכון, הדעות הקדומות מובילות אותנו לחשוב שפורנו נועד רק לגברים מתוסכלים מינית, וחס ושלום שאישה תודה שגם היא צופה בפורנו. חלק גדול מהאשמה הוא על תעשיית הפורנוגרפיה עצמה, שמכוונת את תוצריה לקהל יעד גברי בלבד ולעיתים נדירות פונה גם אל קהל הצופות שלה. אז בואו נבהיר זאת שוב – כן, גם נשים צופות בפורנו, וכן, יש גם נשים שמכורות אליו. לא חסרות עדויות כאלו ברשת, ביניהן גם של מתבגרות שנמצאות בתחילתו של שלב קריטי ומעצב של המיניות שלהן. עבור נשים הבושה היא כפולה, גם כמכורה לפורנו וגם כאישה שצופה בו מלכתחילה, מה שמוביל לקושי רב בפנייה לעזרה – אבל לשמחתנו, כיום נפתחות יותר ויותר תוכניות סיוע המיועדות ספציפית למכורות לפורנו ומספקות להן תמיכה מתאימה ודיסקרטית.

 

4. זה שפורנו הוא ממכר לא אומר שהוא בהכרח רע לכולם

כמו כל דבר טוב בחיים, אלכוהול, שוקולד, סקס, גם כאן, הכל עניין של מידות ואיזון. כל עוד לא מגיעים למצב של התמכרות ועושים את השימוש בו עם מודעות להשלכותיו – הן על צרכניו והן על המשתתפים ביצירתו, פורנו לא חייב להיות מסוכן או שלילי. למעשה, בשנים האחרונות נמצאו לא מעט יתרונות לצריכת פורנו, בין השאר ככלי שיכול לסייע לזוגות הנדרשים להצית מחדש את הלהבה ביניהם.

 

זה שפורנו הוא ממכר לא הופך אותו בהכרח לדבר רע. צילום: Shutterstock

 

5. התמכרות לפורנו פוגעת בחיי המין וגורמת לניתוק מאינטימיות

ידוע שפורנוגרפיה מעוותת לצופים בה את התפיסה של סקס וגם של מערכות יחסים בחיים האמיתיים. במידה והעיוות הזה נותר ואינו מתוקן, הוא גם יכול להיות הרסני ומסוכן. אולם עבור המכורים לפורנו, הבעיה היא לא רק בתפיסה – הוא גם ממשי ופיזי. ככל שההתמכרות גדלה יותר קשה להשיג את הגירוי האינטימי – גם מפורנוגרפיה ובמיוחד מהמציאות שהופכת לחוויה מנותקת, עד שהשגת הסיפוק האינטימי הופכת לכמעט בלתי אפשרית.

 

6. יש כזה דבר אנורקסיה מינית

כדי להתמודד עם התופעה, מכורים רבים לפורנו ולסקס בכלל נאלצים ללכת לקיצון השני – מאבדים לגמרי את החשק המיני ונחרדים מכל אינטרקציה אינטימית. המומחים מכנים את התופעה הזו "אנורקסיה מינית", אובדן התיאבון הרומנטי-מיני כתוצאה מהתמכרות לסקס ו/או מפחד מאינטימיות, ורתיעה מהחרדה הרבה וההשלכות האמוציונליות הכבדות שנוצרות אצלם סביב כל חוויה אינטימית. כמובן, גם הקיצון הזה אינו בריא או רצוי, וגם איתו נאלצים המכורים לשעבר להתמודד כחלק מהטיפול – כשרבים מהם מעידים שנתקעו ארוכות בשלב הזה.

 

אבל, יש תקווה. גם למכורים. ברגע שמצליחים להבין מחדש מה היא מיניות, ניתן לחזור לאיזון ולבריאות מינית, פיזית ונפשית. מכורים מעידים כי זה לוקח תהליך ארוך, לעיתים של כמה שנים, אך לבסוף הם מצליחים להתנקות, ליישב את אמונותיהם בנוגע למערכות יחסים ומיניות, ולאט לאט גם לחזור לפעילות. 

תגובות (0)
הוסף תגובה