בנות גילמור, העונה החדשה: הקסם חזר, הכח הנשי נשאר מאחור

במבט לאחור, בנות גילמור היא הסדרה שלימדה אותי מה זה פמיניזם-הלכה למעשה. נכון, זו לא הייתה הסדרה היחידה באותה עת ששמה במרכזה אישה אחת או יותר, אבל רק הנשים של "בנות גילמור" לימדו אותי, כל אחת בדרכה שלה, שלא באמת צריך גבר כדי להגשים את עצמך ולהצליח.

 

האם הסדרה שפרצה גבולות בעשור הקודם עדיין רלוונטית?

"בנות גילמור" חוזרת לעונה חדשה ואיתה כמה מהדמויות הכי אהובות ופורצות דרך בעשור החולף. איך נראית הסדרה כיום, כשאנחנו רחוקות מגילה של רורי וקרובות יותר לזה של לורליי?

לטור המלא של טליה לוין

סיפור חייה של לורליי גילמור הוא כמובן הדוגמה הקלאסית לכך: מילדה בת 16 שנכנסה בטעות להריון וברחה לעיירה קטנה כדי לחיות הרחק מהמשפחה השמרנית שלה, היא הפכה להיות אישה חזקה ודעתנית, כזו מצליחה להשלים את התואר שהיא מעולם לא הספיקה לעשות, ולהגשים חלום בדמות רכישה וניהול של אכסניה משלה.

בסצנות האחרונות של העונה השביעית, ששודרה לפני כמעט עשור ועד לפני כמה ימים הייתה האחרונה לסדרה, ראינו איך כל חלקי הפאזל מסתדרים למקומם עבור לורליי ורורי גילמור – האם והבת, החברות הכי טובות, שביניהן הפרש של 16 שנים בלבד. רורי זוכה למסיבת פרידה מיוחדת מכל תושבי העיר, שמרעיפים עליה את אהבתם, לפני שהיא נוסעת להתחיל במשימה כעיתונאית חדשה – כזו שאמורה הייתה להיות המקפצה של הקריירה שלה. לורליי, במקביל, לומדת להעריך מחדש שני אנשים בחייה שמרעיפים עליה אהבה באופן לא צפוי – מצד אחד אמילי גילמור, האמא שממנה ברחה וכעת מנהלת איתה יחסים תקינים, ומהצד השני לוק, בעל הדיינר שהוא גם החבר הטוב וגם בן הזוג לשעבר (שבמהרה חוזר לתקן "בן הזוג הנוכחי", כי גם לורליי, כמו כולנו, סאקרית של מחוות אהבה גדולות).

עכשיו, תשע שנים מאז הפעם האחרונה שראינו אותן, החליטו בחברת הבידור האמריקאית "נטפליקס" לתת לנו הצצה לבנות גילמור גירסת 2016, באמצעות מיני סדרה של ארבעה פרקים שכל אחד מהם מסמל עונה אחת – סך הכל, שנה בחייהן (כשם העונה). "התגעגעתי אלייך, ילדה", אומרת לורליי בסצנה שפותחת את הפרקים החדשים, כאילו שהיא קוראת את המחשבות שלי. "מרגיש כאילו עברו שנים", עונה רורי בקריצה, ספק לאימא שלה, ספק לצופים והצופות בבית.

אז והיום – בנות גילמור, אחרי עשור. צילום: וורנר/נטפליקס

להיאחז בעבר בכל הכח

אם נשפוט לפי "בנות גילמור: שנה בחיים", נראה שכביכול דבר לא השתנה: לורליי ורורי עדיין נראות נפלא, שותות המון קפה ומדברות במהירות האור; לוק עם המדים האלמותיים שלו, כובע וחולצת פלאנל, עדיין מנהל את לוק'ס ומשליט בו טרור אנטי-טכנולוגי; ליין ממשיכה לשמור על סטטוס קוו של אישה נשואה, אימא, החברה הכי טובה לרורי וחברת להקת הפ-אליאן; ומישל, שסופסוף יצא מהארון, עדיין מנהל באכסנייה על אף שנראה שזה כדבר האחרון שהוא באמת רוצה לעשות.  עם זאת, כשעושים זום-אין וקופצים קפיצת ראש לתוך המיני-סדרה החדשה, מתחילים לגלות שבנות גילמור של היום, הן לא בדיוק בנות גילמור של פעם (זהירות, ספויילרים בדרך!).

באופן מפתיע, מי שחווה את השינוי המהותי ביותר בפרקים החדשים היא דווקא אמילי גילמור (קלי בישופ). אחד מהמניעים הברורים לשינוי הזה הוא השינוי בסטטוס של אמילי –  מאשת-איש מזה 50 שנה לאלמנה טרייה (יוצרי הסדרה החליטו לשלב בסדרה את מותו של השחקן אדוארד הרמן, אשר שיחק את ריצ'ארד בעלה של אמילי). כך, אנו מוצאים את אמילי מכניסה לביתה מנהלת משק בית חדשה ביחד עם כל משפחתה (כזכור, אמילי הייתה מחליפה מנהלות משק בית בתדירות גבוהה יותר מהתדירות שבה הייתה מחליפה סדינים), נפטרת מכל הרכוש העודף שלה לפי "סוד הקסם היפני" של מרי קונדו, כולל הבית הענקי שלה, מבטלת את המנוי שלה לקלאב היוקרתי ועוברת לגור בדירה קטנה עם נוף לים. "כל הדבר הזה מת עבורי", היא אומרת בפרק הרביעי והאחרון לחברותיה לארגון 'בנות המהפכה האמריקאית', "זה מת ביחד עם ריצ'ארד". כן, חברות, זה לקח רק שמונה עונות, אבל סופסוף אמילי הבינה שהחיים קצרים מידי בשביל לעשות הצגות ולהתמודד עם חיוך עם כל הבולשיט שהחיים זורקים עלייך.

לעומתה, לורליי (לורן גרהאם, שנראית כמי שעברה מתחת לסכין פעם אחת יותר מידי) נאחזת בכל הכוח בחיים שהיו לה, גם כשכל האותות מסמנים לה שהגיע הזמן לעבור הלאה. כשאנו פוגשים שוב את לורליי אנו מגלים שהיא עדיין גרה באותו בית, עדיין עם לוק, ושהשניים עדיין לא נשואים. הם כל-כך לא נשואים, למעשה, עד שנראה שהם הפסיקו לתקשר בצורה מסוימת זה עם זו, כולל לדבר על הרעיון של הקמת משפחה משלהם. בהמשך אנו מגלים שהיא מסרבת להעסיק באכסניה שלה שפית חדשה, שתחליף את סוקי סנט ג'יימס, חברתה הטובה והשותפה שלה לניהול המקום שעזבה אותה לטובת פרוייקטים חדשים. על הדרך לורליי מתקשה גם לשחרר את מישל, שרוצה לפרוש כנפיים ולעבור לתפקיד מנהל במלון גדול יותר.

שלושה דורות – רורי, לורליי ואמילי גילמור בעונה החדשה. צילום: נטפליקס

כדי להתמודד עם המשברים והקשיים, לורליי מקבלת החלטה מאוד לא טיפוסית עבורה – לעשות את הטראק שעשתה גיבורת הספר/סרט "הולכת רחוק" (Wild). ברגע האחרון, אחרי ששומר היערות (אותו מגלם בן זוגה של גרהאם, השחקן פיטר קראוס) מונע ממנה לצאת לטראק, היא זוכה להארה. שיחת הטלפון שהיא מנהלת עם אמילי אימה על הזיכרון הכי טוב שיש לה מאביה המנוח, היא אחת מהסצנות המרגשות ביותר בפרקים החדשים לסדרה. מכאן נראה שהדברים מתבהרים ומסתדרים בצורה מסוימת עבור לורליי, אבל באופן כללי, נראה שהסיפור שלה משמש כינור שני בלבד לסיפור של ביתה הצעירה.

לאן נעלם הכח הנשי של רורי?

לפי הסדרה המקורית, היה קל לומר שלורליי היא הגילמור שהחיים חילקו לה את הקלפים הגרועים ביותר, שלפיהם היא נאלצת לנווט את חייה. בפרקים החדשים, לעומת זאת, ברור כשמש שהגילמור שהחיים שלה לקחו את התפנית הגדולה ביותר, ולא במובן הטוב של המילה, היא רורי.

אני חושבת שזה המקום להתוודות ולומר שרורי גילמור הייתה מבחינתי מודל לחיקוי בהרבה מובנים, והיא זו ששתלה בליבי את הרצון להפוך להיות עיתונאית ביום מן הימים. זו הסיבה כנראה שכל כך נשבר לי הלב לראות אותה במקום כזה נמוך בחיים שלה. לא רק שהגילמור הצעירה לא מצליחה להתקבל לעבודה באף מערכת עיתון רצינית, היא מוכנה להתפשר על עבודה בינונית עם אנשים ששפיות היא מילה גסה עבורם, או לערוך את העיתון המקומי של סטארס הולו (העיירה הקטנה בה בנות גילמור מתגוררות) שהתפוצה שלו היא, ובכן, כמה עיתונים שהיא ואימא שלה מצליחות לחלק באותו היום.

זאת ועוד: רורי מנהלת קשר עם בן-זוג שלא רק שהיא לא אוהבת, אלא גם לא זוכרת להיפרד ממנו מזה שנתיים, תוך כדי זה שהיא בוגדת בו עם לוגן (דבר שהוא לא הגיוני בעליל, בהתחשב באקורד הצורם שבו הסתיימה מערכת היחסים שלהם כשהיא סירבה להצעת הנישואים שלו).איפה זה ואיפה הכוח-הנשי-אני-אישה-שלא-צריכה-גבר שאפיין בצורה כה נפלאה את הסדרה המקורית? זה כל-כך מופרך עד שלורליי עצמה כבר לא טורחת לכעוס על בתה בעניין הזה, מה שבולט במיוחד בהשוואה לפעם ההיא שבה רורי שכבה לראשונה עם דין הנשוי, שהוביל למריבה גדולה במיוחד בין השתיים. והסוף, הו, הסוף…

מה קרה לך רורי? צילום מסך מתוך העונה החדשה

חשוב לציין שיוצרי הסדרה המקוריים, איימי שרמן-פלדינו ודניאל פלדינו, אינם אלו שכתבו את העונה השביעית, זו שסיימה את הסדרה ב-2007, ובכך מנעו מאיתנו לגלות את הסוף המקורי שאליו חתרו בסדרה. זה מסביר היטב מדוע הפערים כל-כך גדולים בין אותו פרק אחרון לסדרה לבין המקום שבו נמצאות הדמויות כיום. כשנשאלה על כך פעם אחר פעם בראיונות, שרמן-פלדינו טענה שכבר מהרגע שהתחילה לכתוב את הסדרה היה לה ברור מה יהיו ארבעת המילים שיסיימו אותה. כדי לגלות מה הן, נמליץ לכן לרוץ ולראות את ארבעת הפרקים החותמים את סיפורן של "בנות גילמור" סופית, או לפחות לעת עתה. עכשיו שזכינו לראות מה ייעדה יוצרת הסדרה למשפחת גילמור, לי יש ארבע מילים משלי: מתי תצא העונה הבאה?!